Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem centrale vergrendeling

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Probleem centrale vergrendeling

Bericht door Hanz »

Ik heb een probleempje met de centrale deurvergrendeling. Het gaat om een T4 van 1997.
De auto heeft centrale deurvergrendeling zonder afstandsbediening. Normaal kan je een van beide voordeuren op slot draaien en dan gaan alle andere deuren mee op slot. Dus links (chauffeurskant) en rechts (bijrijderskant) zijn masters, schuifdeur en achterklep zijn slaves.
Sinds kort kan ik de deuren niet meer bedienen aan de bijrijderskant. Als ik in die deur de sleutel omdraai dan reageren de schuifdeur en de achterklep wel maar de linker deur blijft op slot en daardoor vallen ook de andere deuren direct weer op slot.
Aan de linkerkant werkt het wel normaal maar daar gaat het knopje van de deurvergrendeling wat zwaarder dan rechts. Ik dacht dat het slot links ergens geblokkeerd werd waardoor het motortje dit slot niet mee krijgt. Ik heb het slot uitgebouwd, schoongemaakt, gesmeerd en weer terug geplaatst. Het knopje gaat nog steeds wat zwaar maar alles loopt verder soepel. Het lijkt ook of de motor links helemaal niet reageert als de sleutel in de andere deur gebruikt wordt.
Vervolgens de bedrading in de kabelbomen naar de deuren nagekeken maar die ziet er goed uit. (had ik ook al eens aan beide zijden gerepareerd).
Kan het in de schakelaar van het motortje rechts zitten? Maar waarom doen schuifdeur en achterklep dan wel mee en linker deur niet?
Wat me ook opviel: Als de rechter deur open staat kan ik het vergrendelknopje gewoon indrukken. Als de linker deur open staat kan ik het knopje van die deur niet indrukken. Als de deur gesloten is kan dit wel. Is dit een beveiliging om te zorgen dat je de deur niet op slot kan gooien als de sleutel nog in de auto zit? Lijkt logisch maar het was me nooit eerder opgevallen.
Iemand nog andere suggesties om naar te kijken? Alvast dank voor het meedenken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Probleem centrale vergrendeling

Bericht door Erik450 »

Dat je het knopje van de linker deur niet kunt indrukken bij geopende portier is normaal, idd beveiliging.
Denk dat de andere storing in het groene kastje zit.
Op youtube staat een mooi filmpje van de vloggende wegenwachter.
Deze bus heeft dezelfde storing.

Groeten Erik-jan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Probleem centrale vergrendeling

Bericht door Hanz »

Bedankt voor je bevestiging dat het om een beveiliging gaat tegen ongewenst op slot gooien. Ik had de bestuurdersdeur nog nooit op die manier op slot proberen te doen dus heb ook nooit gemerkt dat deze beveiliging erop zit.
En dat filmpje laat inderdaad precies hetzelfde probleem zien. In mijn geval zou dan de stelmotor aan de bestuurderskant kapot zijn. Deze is er 1,5 jaar geleden nieuw ingezet. Misschien toch geen goede kwaliteit of hij heeft het begeven omdat de zaak aan die kant niet zo soepel loopt als aan de bijrijderskant. Daar toch nog eens naar kijken. Ik dacht dat het plastic beschermkapje om het slot niet helemaal goed zat maar kon niet ontdekken hoe het anders moest. Misschien dat kapje maar even helemaal weglaten. Iemand ervaring of dat kwaad kan? Wordt het slot dan overmatig vuil?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Probleem centrale vergrendeling

Bericht door red devel »

Ik heb ook een centrale sloten vergrendeling maar dan niet contactloos.
Ik kan met de sleutel in in het linker portierslot wel alle sloten sluiten en openen, alleen met de sleutel in het rechterportierslot en kan ik ze niet sluiten. Wel de rechter deur maar niet de rest. ( centraal)
Hoord dit zo, of is de motor (rechts) defect?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Probleem centrale vergrendeling

Bericht door Hanz »

Stelmotoren in voorportieren zijn masters en sturen alle deuren aan. In schuifdeur en achterklep0-deuren) zijn het slaves en die regelen alleen hun eigen deur. Als het slot in de bijrijderdeur de rest niet meer aanstuurt dan is de stelmotor aan die kant kapot of krijgt geen stroom. Je kan die deur dan nog wel met zijn eigen slot openen maar dat gaat dan geheel mechanisch.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Probleem centrale vergrendeling

Bericht door red devel »

Hanz schreef: 11 mar 2024, 15:04 Stelmotoren in voorportieren zijn masters en sturen alle deuren aan. In schuifdeur en achterklep0-deuren) zijn het slaves en die regelen alleen hun eigen deur. Als het slot in de bijrijderdeur de rest niet meer aanstuurt dan is de stelmotor aan die kant kapot of krijgt geen stroom. Je kan die deur dan nog wel met zijn eigen slot openen maar dat gaat dan geheel mechanisch.
Dank je. Ga op onderzoek.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Probleem centrale vergrendeling

Bericht door Hanz »

Kijk ook eens naar de kabelboom tussen deur en deurstijl of daar geen draadbreuk is. Dit is een vaak voorkomend probleem, even de rubber tule aan één kant lostrekken en opzij schuiven. De draden naar de stelmotor zijn bruin, wit, geel en rood.
De zekering zal nog wel goed zijn want anders zou de andere deur ook niets doen. Maar als je hem toch wilt checken, zekering 10, 15A in de onderste rij zekeringen, links beginnen te tellen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Probleem centrale vergrendeling

Bericht door red devel »

Wat betreft de zekering, heb je gelijk Hanz.
Ik had eerst gekeken naar de zekering, en die was oke! Tenminste dat dacht ik. Dus de deurpanelen er afgehaald nadat ik de kabelboom had gecontroleerd. Toen nog niets geks ontdekt. Maar, toen ik tussen de middag het instruktieboekje nog eens goed doorkeek zag ik dat er onder de rij zekeringen nog 3 zekeringen zaten! en laat dat nou de kapotte zekering 10 zijn! In de bovenste rij zit ook een zekering op nr 21 voor de centrale vergrendeling. :bonk
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Probleem centrale vergrendeling

Bericht door Hanz »

Volgens mijn informatie is 21 de zekering voor binnenverlichting en radio. Maar mooi dat het opgelost is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Probleem centrale vergrendeling

Bericht door Hanz »

Wat mij achteraf wel verbaast is dat de andere deur nog wel goed werkte terwijl de zekering kapot was. Ergens klopt er iets nog niet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Probleem centrale vergrendeling

Bericht door red devel »

Oh. Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd.
Ik bedoelde dat het werkte met de sleutel voor alleen op rechter portier. Dus niet dat dan alle deuren sluiten.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Probleem centrale vergrendeling

Bericht door Hanz »

red devel schreef: 11 mar 2024, 14:40 Ik kan met de sleutel in in het linker portierslot wel alle sloten sluiten en openen . . .
Vandaar mijn vraag. Maar als de zekering kapot was en nu alles weer werkt dan is het opgelost.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie