Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 olielamp knippert + piepend geluid

vragen over de T4
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: T4 olielamp knippert + piepend geluid

Bericht door Hella »

In het dashbord kunnen bij de oudere T4's de soldeerverbindingen op de 7 Volt spanningsregelaar dcoor ouderdom gebroken zijn. Dan heb je bijv geen uitslag van de benzinemeter meer. Een flinked klap op het dashbord geeft dan vaak wel weer (tijdelijk) signaal.
Oplossing: dashbord er uit, meteterunit er uit en de verbindingen op de spanningsregelaar doorsolderen. Is heel goed zelf te doen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4849
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 olielamp knippert + piepend geluid

Bericht door Hanz »

De TS heeft het niet over een haperend dashboard dus om daar nou op te gaan slaan. . .
Er knippert een lampje dat waarschuwt voor te lage oliedruk. Het oliepeil is goed want dat is gecontroleerd. Het ligt ook niet aan de oliedruk want hij is er nog mee naar Portugal gereden zonder motorschade. Dus het meest waarschijnlijk is een kapotte oliedruk sensor zoals Pascal al twee keer gezegd heeft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 olielamp knippert + piepend geluid

Bericht door Multivan Generation »

Of gewoon geen toerental signaal naar het dashboard door een krakkemikkige aansluiting op de dynamo.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 669
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: T4 olielamp knippert + piepend geluid

Bericht door Jan anno NU »

Hanz schreef: 04 mei 2023, 21:07 De TS heeft het niet over een haperend dashboard dus om daar nou op te gaan slaan. . .
Goede tip van Hella
:toppie

De TS vroeg wat er stuk kan gaan in zo,n dashboard en ja dan kom je vaak de soldering van de spanningsregelaar tegen.

Goed antwoord op de vraag van TS
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4849
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 olielamp knippert + piepend geluid

Bericht door Hanz »

Jan anno NU schreef: 05 mei 2023, 12:22 De TS vroeg wat er stuk kan gaan in zo,n dashboard en ja dan kom je vaak de soldering van de spanningsregelaar tegen.
Dat was inderdaad een vraag van de TS maar in zijn eerste bericht werd niets gezegd over een haperend dashboard en dan is het in mijn ogen onlogisch om meteen te denken dat het probleem daar wel zal liggen. Als je handremlampje brandt dan denk je ook niet als eerste dat het lampje niet goed werkt maar dan haal je de handrem eraf.
Ik ben geen autotechnicus en sleutel zelf eigenlijk alleen maar aan het campergedeelte, maar ik probeer bij problemen wel zo systematisch mogelijk te denken wat de oorzaak kan zijn.
In dit geval zou mijn volgorde zijn:
1. Lampje voor oliedruk brandt. Dat kan als er te weinig olie is om druk op te bouwen. Even de peilstok eruit en je weet of dat de oorzaak is.
2. Als er genoeg olie is dan is de volgende vraag of er echt geen druk wordt opgebouwd. Dus oliedruk (laten) meten.
3. Als er oliedruk is dan is de vraag waarom dit niet goed doorgegeven wordt aan het dashboard. Dus de onderdelen bekijken die dit regelen, de sensor en het toerentalsignaal.
4. Als ook die in orde zijn dan kan je pas met zekerheid zeggen dat het vals alarm is en dat er in het dashboard iets niet goed gaat.

Ik verbaas me dan ook over die garage die alleen maar vluchtig controleert of het peil in orde is en je dan weer verder laat rijden. Zo'n garage moet toch weten dat het lampje geen waarschuwing is voor het oliepeil maar voor de oliedruk. En ook bij een goed oliepeil kan het gebeuren dat er toch te weinig oliedruk wordt opgebouwd en dan is het niet verstandig om verder te rijden als je dat niet zeker weet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Oudje
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2023, 17:54

Re: T4 olielamp knippert + piepend geluid

Bericht door Oudje »

Bedankt voor het meedenken en inderdaad had de garage de oliedruk moeten meten,maar de berijds ter kwam al na sluitingstijd aan en vond nog een bereidwillige monteur die ook waarschuwde niet verder te rijden maar zoals zovele is ze een beetje eigenwijs en nu er niets gebeurd is na een reis van ongeveer 4000km wordt dat er niet beter op vrees ik,ik hoop niet dat ze nog leergeld moet betalen,in ieder geval gaat de t4 nu naar Broekhuizen VW en ik hoop dat ze daar het probleem oplossen wel nog even wachten tot er plaats is op hun agenda😪
Oudje
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2023, 17:54

Re: T4 olielamp knippert + piepend geluid

Bericht door Oudje »

De t4 is inmiddels gerepareerd en idd was het de oliedruksensor,de oliedruk is ook gecontroleerd en bleek nog verrassend goed te zijn voor een motor met bijna 300000km op de teller,er was ook een bijna doorgesleten draad bij de dynamo dus goed dat er even naar gekeken is, maar slecht voor de portemonnee,ze weten van prijzen daar bij Broekhuizen. Iedereen bedankt voor het meedenken. Groet Gerard
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: T4 olielamp knippert + piepend geluid

Bericht door Hella »

Mooi dat het iets kleins en simpels was. Ook goed dat gelijk een aankomend defect op korte termijn ook is verholpen.
En tja, VW prijzen........... bij de dealer kennen ze al heeeeel lang het begrip graaiflatie :huilen
Plaats reactie