Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Goede beste mede forumers en lezers

Ik heb sinds 26-3-2023 een t5 multivan gekocht met best veel plannen
Ik wil jullie graag zo veel mogelijk mee nemen met alles wat ik ga doen aan mijn t5 en ook de dingen waar ik tegen aanloop
Nu is het al wel zo dat ik de t5 inmiddels al 7 weeken in mijn bezit heb en er al best wat gebeurt is dus zal ik 7 weeken terug in de tijd gaan en bij het begin beginnen

Het begin
Ik ben opzoek gegaan naar een bus om de aanhanger voor mij off road hobby te trekken en gelijk tijdens de evenementen wat pauze plek te hebben dus een camper maar wel ook voor dagelijks gebruik dus niet te groot.
Uit eindelijk uitgekomen op een multivan t5 uit 2005 met een nieuwe neus om dat ik dit ook veel mooier vind als de oude neus
Ik heb voor deze gekozen om meerdere redenen de neus die me aan sprak de prijs waar door ik nog wat naar mijn werk kan maken en een risico kan nemen omdat er geen histori bij zit en de 5 cilinders bekende problemen hebben met de verstuivers en hij staat al op camperkenteken dus kan ik gelijk goedkoop rijden met de wegenbelasting
Ik ben wat slecht in foto maken maar ga mijn best doen
Hier vast de eerste
Eerste foto
Eerste foto
Vervolg komt snel
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door Mickel Moen »

Veel succes en……….. wij zijn hier gek op veel foto’s.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 468
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door Remco_T5 »

Welkom en veel succes. :toppie
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Nu ik de t5 gekocht heb en hem thuis voor de deur heb doe ik het zelfde wat ik altijd doe als ik een nieuwe aanwinst heb gekocht GROOT ONDERHOUD en kijken wat ik tegen kom om alles netjes te maken dus alles bestellen voor onderhoud en er aan beginnen
Alles ziet er netjes uit klein beetje vettig
Ik heb ook alle plastic kappen onder de bus uit gehad en de wielkuipen er uit om alles goed te bekijken en schoon te maken hier heb ik wat kleine roest plekjes in de wielkast achter gevonden maar niks echt schokkend dus voor later een aandachtspunt

Nu de planne maken met wat er moet gebeuren en vooral wat ik wil
Er moet een keukentje worden gemaakt naar mijn zin omdat het keukentje wat er bij zit niks mee te beginnen is en echt er bij zit zo dat het op camperkenteken kan
Dat is net als het dak het sta dak is groter als het gat dus ik wil het gat groter maken wat ook makelijk kan
Ik wil ook de bekleding aanpakken de vloerbekleding is wit grijs of zo iets (dat isniet geschikt voor mij) en het hemel laat her en der wat los dus heeft ook aandacht nodig
Ik wil er ook rondom gordijnen in een de ramen donkerder blinderen
Aan de buiten kant moet ik kijken wat ik met de motorkap ga doen want die hebben ze opgeschuurd omdat waarschijnlijk de blanken lak los liet
Ik wil er sidebars onder en een keer andere velgen en een spoiler of iets achter op
Dat zijn de dingen die ik nu bedenk maar er komt vast meer bij
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Een week naar dat ik de t5 heb gekocht het eerste echte ritje in de regen en daar kwam een verassing om de hoek kijken
Lekkage en niet een klein beetje maar best veel dat verklaard waarom de hemelbekleding er zo uit ziet
Dus thuis aangekomen gelijk kijken of de bus in de schuur past
20230401_165834.jpg
Dat past precies
Gelijk het hemel er uit en mijn plannen om eerst een keuken te bouwen wat aanpassen want nu het hemel er toch uit is gelijk opnieuw bekleden
De lekkage bleek een verstopping te zijn aan alle bij de afvoerbuizen van het dakraam te zijn deze heb ik meer opengemaakt maar omdat de slangen zo stug waren besloten ze toch maar te vervangen
16846931698365763294354523794722.jpg
De foto is gemaakt van een filmpje die ik hier niet kon plaatsen en nu krijg ik hem niet gedraaid

Onder tussen gooide ik de bijrijders deur dicht en viel het raam naar beneden
Het raammechanisme kapot dus een nieuwe besteld
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Een week of 2 veder is inmiddels het deur mechanisme vervangen en ook een speaker vervangen in de deur dus ook maar aan de bestuurderskant het deurpaneel er af en de speaker vervangen deze waren is slechte staat dus het verschil in geluid was goed te horen

Het hemelbekleden was even vast gelopen omdat de bekleding nog niet binnen was
Dus dan maar een begin aan het keukentje maken
20230415_160458.jpg
20230415_111153.jpg
20230415_160558.jpg
Mijn idee is het keukenblokje naar buiten te kunnen rijden zo dat je achter de bus kan koken en met het idee op de toekomst er een tent om de achterklep bij te kopen

Al deze werkzaamheden kwamen ook weer stil te leggen omdat er zich start problemen gingen voordoen naar paar dagen stilstand dus naar kort kijken wat het kon zijn verdenk ik het weg zaken van brandstof wat vaak bekent samen gaat met de loszittende pompverstuivers dus ben ik gaan kijken of ik dit zelf kan en ben ik alle info en materiaal gaan verzamel
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Met alle info verzamelen heb ik een boek gekocht, digitale handleiding, hier op het forum wat rond gekeken en gevraagd maar het belangrijkste de garage waar ik kom met mijn auto's dus die mij kennen ook gevraagd hoe en wat en of ik dat zelf kan hun hebben mij goed advies gegeven wat hij vooral zij is dat je beter de hele voorkant er af kan halen inplaats van de servicestand omdat het toch best een brievenbus is waar je in werkt
Ook alles besteld wat ik nodig dacht te hebben

Toen ik alles binnen had ben ik er aan begonnen in de avond de voorkant er af gehaald om dan in de ochtend gelijk vol aan de motor te kunnen beginnen
Voorkant er af
Voorkant er af
Dus in de ochtend gelijk er aan begonnen en daar kwam ik iets tegen wat niet klopten dus wist ik al dat het niet zal lukken om s'avonds de bus weer rijden te hebben, de kleppendeksel pakking was anders als die ik had besteld
Nu ik dat wist heb ik gelijk maar meer tijd genomen om alles goed schoon te maken en dat was ook wel nodig
20230430_115453.jpg
Inlaat schoonmaak
Inlaat schoonmaak
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Inmiddels een weekend later en ook twee kleppendeksel pakkingen veder wat bij de automaterialen zaak hadden ze eerst weer de verkeerde binnen gekregen en naar meer zoekwerk van hun met het voorbeeld er bij is het toch gelukt
Ik heb gelijk ook twee intercooler slangen mee besteld want een had een scheur en de ander was heel nat
Onder tussen was de schade aan de kop ook bekent en er zitten groeven in van het los zitten van de verstuivers
Ik ga proberen met alle afdichtingen te vervangen en een verstuiverbrug te plaatsen om zo lang mogelijk nog door te rijden
Een van de ingesleten gaten
Een van de ingesleten gaten
Geplaatste verstuiverbrug
Geplaatste verstuiverbrug
Om de verstuivers af te stellen moet je de motor draaien en daar heb je een speciaal gereedschap voor nodig maar om nu een heel set te bestelen voor motor timing vond ik wat zonde dus dacht ik dat kan ik ook zelf make
Op de foto is de eerste poging later heb ik er een moer op gelast om dat het toch niet helemaal werkt maar met de vast gelaste moer werken het perfecte
Zelf gemaakte speciaal tool
Zelf gemaakte speciaal tool
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door krekwakwol »

Je bent goed bezig Arjan, wat zal je bus straks weer lekker rijden na zoveel aandacht, en de verstuiverbrug helpt bij mij echt, hopelijk bij jou net zoveel.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

krekwakwol schreef: 21 mei 2023, 22:22 Je bent goed bezig Arjan, wat zal je bus straks weer lekker rijden na zoveel aandacht, en de verstuiverbrug helpt bij mij echt, hopelijk bij jou net zoveel.
Dankje wel
Ik ben ook nog niet klaar met mijn verhaal ik loop nog steeds een paar weekjes achter
Maar ik hoop ook echt dat de verstuiverbrug bij mij net zo goed werkt tot nu toe lijkt het wel
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Al snel naar de reparatie en plaatsing van de verstuiverbrug ontdekte ik lekkage en naar kort speurwerk blijkt de kleppendeksel pakkingen te lekken het lijkt wel of dit niet mee wil werken eerst twee keer de verkeerde en dan lekt hij en ook best hard dus daar moet naar gekeken worden dus even tijd voor vrij maken

Ik had ook nog een afspraak voor de automaatbak om hier onderhoud aan te laten doen Ik had zelf een klacht en dat was dat hij is zijn drie lijkt te slapen en daar naar pas aangrijpt
Bij de afspraak aangekomen de bus ingeleverd en wachten maar
De monteur is er eerst een rondje mee wezen rijden en daar naar alles naar gekeken
Toen werd ik er bij geroepen omdat er volgens monteur nog nooit olie was ververst dus nog nooit onderhoud in de onderdeksel was ook allemaal brons gruis te zien dus allemaal niet zo een goed teken en er werd mij ook verteld dat de automaat in slechte staat is en ik als handige jonge maar geen verstand van automaatbakken geloof het gelijk dus naar overleg besloten om de filter en olie te vervangen en dan ga ik veder kijken wat ik hier me ga doen
[28607] Foto 15-05-2023 11.08.36.jpeg
Dat blijkt nu een paar dagen later een goede zet geweest te zijn
Ik ben naar de afspraak bij de automaten zaak gelijk door gereden naar mijn vaste garage om een airbag storing er uit te laten halen die zat er in door dat ik de stekker onder de stoel had los gehaald om een draaiplateau te monteren en daar ook mijn automaat probleem besproken en dat was een goed zet
Hun zijden hoe vind je zelf dat hij rijd, ik vind zelf goed dus zal er veder ook niks aan doen waar op hun zijden moet je eens in onze bus rijden dan weet je pas hoe slecht het kan zijn en hun zijden ook dat de automaat niet zomaar kapot gaat dus gewoon blijven rijden en als het echt te erg word een ander automaat er onder
Dus nu al wat gerust gesteld en een paar dagen wat gereden te hebben voeld het of hij beter schakeld (al vond ik het niet slecht) dus de olie verversing heeft al goed gedaan
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Inmiddels weer een week later en wat avond uurtjes met bekleden van het interieur
Interieur
Interieur
Interieur2
Interieur2
Ga ik de bus in service stand zetten om de kleppendeksel er af te halen voor de lekkage aan de pakking en hier mee ben ik er ook achter gekomen dat ik blij ben dat ik de vorige keer de hele voorkant er af heb gehaald dit is toch best wel een gerommel met de voorkant er nog voor
Kleppendeksel er af en pakking is goed niks aan te zien dus besloten om het terug te plaatsen met vloeibare pakking niet mijn voorkeur keur ik hou het liever origineel en netjes
En heb nu toch ook maar de brandstofslangen vervangen ik dacht dat ik er best goed bij kon als alles in elkaar zat maar naar de vorige keer toen alles in elkaar zat zag ik dat het toch krap werd dus nu ik er toch bij ben gelijk vervangen
En kom er ook achter dat ik weer vergeten ben foto's te maken 🙈 wel een foto van hoe de slagen hebben gezeten voor me zelf als geheugensteuntje
Brandstofslangen
Brandstofslangen
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Al weer even geleden met het bijwerken van wat ik allemaal gedaan heb
Motories is alles in orde alleen denk ik dat mijn accu niet meer de beste is dus dat word nog eens een keer aandacht aan besteden

Ondertussen weer hard veder met het bekleden van de bus het is toch best een hele klus en misschien ook wel dat ik het altijd te netjes en te goed wil doen iedereen vind het netjes en ik vind dat het netter kan 🤔
En de bestelde vloer bekleding er in gelecht
20230610_160811.jpg
20230521_174707.jpg
attachment=0]20230510_205503.jpg[/attachment]
En ook veder met het keukentje ik krijg het alleen niet voor elkaar een filmpje te delen en heb er geen foto's
Bijlagen
20230510_205503.jpg
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

Het keukentje is inmiddels af nu nog veder met het bed maken voor 2 personen want de eerste nacht in de bus slapen is een feit naast het keukentje op de grond met mijn bedje en slaapzak
Keuken
Keuken
Ondertussen ook veder met de rest van mijn plannen
Ik heb vandaag stoelen gehaald van een golf VII r line nog even peuzelen hoe de stoel verwarming aangesloten moet worden en nog wat opmaat maken maar daar zien jullie later meer van
Stoelen golf VII r line
Stoelen golf VII r line
En naar rondkijken en wat rondvragen gekozen om verlagingsveren te kopen 30mm verlaging
De meest die ik zie die 3 cm omlaag zijn vind ik mooi aansluiten in de wielkasten en dit is een stuk goedkoper als een schroefset
Veren
Veren
Ik hoop aankomende week de veren nog te kunnen monteren en dan uitlijnen en gelijk naar de airco laten kijken en als het lukt ook de apk er bij
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Mijn t5 multivan 2.5tdi camper verhaal

Bericht door arjankraaijkamp »

De vering is nog niet echt gelukt omdat de bus niet hoog genoeg kan in de schuur en het buiten elke keer nat is
Dan maar de stoelen inbouwen want die stonden ook nog te wachten, ik dacht dat even te doen maar met het draaiplateau was het toch iets ingewikkelder omdat de rails van de stoel uit het midden staat
maar naar veel meten is het bijna in een keer gelukt want de b stijl kappen zijn links en rechts niet gelijk en ik had de bijrijders kant als voorbeeld en de bestuurders kant in spiegelbeeld gemaakt maar met monteren kon de stoel niet draaien dus weer even aanpassen maar uit eindelijk klopt het nu allemaal
20230807_144739.jpg
20230806_145859.jpg
20230808_154646.jpg
Nu moeten hier nog twee dingen aan gebeuren
Er moeten nog armleuningen op komen, ik weet nog niet hoe maar daar kom ik denk ik wel achter
En de stoelverwarming werkent maken ben al druk aan het zoeken geweest maar kom er nog niet achter of het bij een golf 6 waar de stoelen uitkomen het zelfde werk als een t5 en welk draad ik dan moet hebben
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Plaats reactie