Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vragen over de waterkraan T5 California

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over de waterkraan T5 California

Bericht door bvddobb »

chv schreef: 22 mei 2023, 14:18 Maar toch nog bijna 20,- teveel betaald. Deze kraan is bij De Wit in Schijndel te koop voor 30,99
Het hoeft niet altijd op z’n allergoedkoopst, toch? Bij poptop weten ze alles van California’s, bij De Wit niks. Zo’n bedrijf houden wij graag mee in stand. :toppie
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over de waterkraan T5 California

Bericht door Beckontheroad »

bvddobb schreef: 22 mei 2023, 22:33
chv schreef: 22 mei 2023, 14:18 Maar toch nog bijna 20,- teveel betaald. Deze kraan is bij De Wit in Schijndel te koop voor 30,99
Het hoeft niet altijd op z’n allergoedkoopst, toch? Bij poptop weten ze alles van California’s, bij De Wit niks. Zo’n bedrijf houden wij graag mee in stand. :toppie
Doe je best, maar wel een fors prijsverschil...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over de waterkraan T5 California

Bericht door bvddobb »

Het soldeerwerk van onze buurman aan het stekkertje van onze nieuwe kraan lijkt, eenmaal onderweg, toch niet van zo’n beste kwaliteit… De schakelaar in de kraan doet het prima, je hoort hem elke keer klikken, maar de pomp in de watertank krijgt dan weer wel, dan weer geen stroom. En als je dan wat aan de (in krimpkous gestoken) gesoldeerde verbinding rammelt, doet ‘ie het weer wel.
Dat moet thuis dus over! Of gewoon toch de dure kraan kant-en-klaar met stekker kopen.
Nu hebben we bij een camperzaak hier in Luxemburg maar een jerrycan met kraantje gekocht, voor het geval…
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Vragen over de waterkraan T5 California

Bericht door Mickel Moen »

Waarom die stekker?
Haal die stekker er tusenuit.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vragen over de waterkraan T5 California

Bericht door SyncRoon »

Dat klikken van de kraan wil nog niet zeggen dat die ook schakelt. het is een soort microswitch met palletje dat je hoort. Als de soldeerverbinding niet goed is snij je de krimpkous eraf en draai je de draadjes in elkaar. Of zet het aan elkaar met een wago lasklemmetje.

Ik heb heel de middag en avond aan kabelboom solderen, krimpkousen en intapen zitten doen. Wago lasklem kan handig zijn als noodoplossing. Ik gebruik nu soldeerhulsen (waterdichte krimpkous met soldeer erin en met goede heteluchtblazer) of de strengen vlechten en dan af solderen en krimkous/tape erover.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vragen over de waterkraan T5 California

Bericht door krekwakwol »

Die soldeerhulzen zijn idd ook ideaal.
Verbinden en waterdicht isoleren in een handeling
Verbinden en waterdicht isoleren in een handeling
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over de waterkraan T5 California

Bericht door bvddobb »

Weer goede tips! Van die instant soldeerkrimpkousjes had ik nog nooit gehoord. Lijken me handig.

Maar voor mij toch teveel gedoe. Lang verhaal kort: alle geknutsel er tussenuit geknipt, ouderwets kroonsteentje van Mr Bricolage (€ 0,10) ertussen, klaar!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Vragen over de waterkraan T5 California

Bericht door Mickel Moen »

:toppie Bart.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Vragen over de waterkraan T5 California

Bericht door frans_t4 »

bvddobb schreef: 18 feb 2023, 22:00 Al uitgebreid gezocht, kan de antwoorden op onze waterkraan-vragen niet vinden. Misschien is er hier toch weer iemand die ons kan helpen…

Daar gaat ‘ie dan… Wij zijn aan het kamperen, en nadat we een hele tijd de waterkraan niet gebruikt hebben (onze laatste tocht in Noorwegen vroor het zodanig dat we de hele verswatervoorziening niet gebruikt hebben) wilde bij het opendraaien van de kraan de pomp niet gaan lopen. Paar keer open en dicht gedaan: niks. Toen hoorden we na een minuut ineens de pomp spontaan gaan lopen! Kraantje open, en er kwam water. Mooi, zou je denken. Maar de pomp schakelde niet meer uit bij het dichtdoen van de kraan… Dus toch even kijken, want afgezien van het rotgeluid, brandt de pomp natuurlijk door als we hem niet uit krijgen. Zal wel iets met de microswitch zijn.

Vraag 1
Hevel eraf gehaald, na wat pielen sprong er een klein onderdeeltje van de microswitch los… Het is ons volkomen onduidelijk waar dat heeft gezeten, we kunnen nergens een tekening o.i.d. vinden, en goed kijken levert ons geen beeld op van waar of hoe dat moet zitten…
Ook hoe die switch precies zou moeten werken is ons niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat hij bij dichte stand de stroomkring breekt, eerder dan dat ‘ie bij open stand de stroomkring opent. Maar hoe? Iemand een idee of een tekening?

D914D6B0-7767-4642-8A7B-4979AE458D32.jpeg


Vraag 2
Dan lees je in diverse kraantjesposts over een stekkertje onder de kraan dat je los kunt maken om de kraan stroomloos te maken. Dat stekkertje is gauw gevonden. Maar dan… Hoe krijg je dat stekkertje in vredesnaam los? We hebben het allebei uitgebreid geprobeerd, maar krijgen het niet voor elkaar…

896CAFAB-D7BA-4901-B9F9-7391109925A1.jpeg


Vraag 3
Dus dan maar de zekering eruit om de kraan stroomloos te maken. Maar waar zit die? Meer info dan ‘onder de bestuurdersstoel’ hebben we niet kunnen vinden. Daar zit natuurlijk geen zichtbaar kapotte zekering, dus welke is het? Is er iemand die dat weet?

We hebben uiteindelijk een tandenstoker zodanig tussen de microswitch gewurmd dat de pomp nu stroomloos is, en die met duct tape vastgezet. Maar we willen natuurlijk naar een betere oplossing…
:toppie
Ai jammer dat ik deze post nu pas lees.
Ik heb het zelfde probleem gehad.
Het veertje past maar op een manier in de micro schakelaar en moet er met een pincet worden ingezet.
Ik lees dat je inmiddels een nieuwe / andere kraan hebt gekocht, jammer.
Ik zou WEL de relais schakeling installeren dan ben je voor de toekomst klaar en kan de micro schakelaar in de kraan ook niet verbranden!
Inmiddels hebben wij onze pomp ook al een keer moeten vervangen, dat was de bron van alle ellende met onze kraan, Een verschrikkelijke klus gehad om de deksel los te krijgen van de watertank, nu heb ik van hout een sleutel gemaakt werkt perfect. de sleutel ligt nu op de tank voor toekomstige calamiteiten. De deksel nu maar gemonteerd met een weinig vaseline aan de schroefdraad en afdichting.

mvg,
Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Vragen over de waterkraan T5 California

Bericht door frans_t4 »

ViTu schreef: 22 mei 2023, 09:35
Hanz schreef: 21 mei 2023, 23:27 Volgens mij bestaat er niet zoiets als een 'originele' kraan maar is dat standaard een Reich kraan. Gewoon bij elke kampeerwinkel te koop voor ongeveer drie tientjes.

Weten jullie dan ook toevallig welk dompelpompje VW heeft gebruikt en daar zijn eigen stempel op heeft gedrukt?

Ben dan wel benieuwd welke merk met specs de gelijkelijke is?

Alvast dank!
Ik heb een dompelpompje gekocht bij de lokale camping winkel, volgens mij zit er een 6L/m of 9L/m pompje in de onze koste iets van 18€. Het vermogen of liters per min staat op het pompje.
Was wel even een gepruts om hem er in te krijgen, ik heb ook de slang van de pomp uit de tank vervangen.
Om de kabel door de doorvoer te krijgen was ook nog wel een ding, je kan er gewoon heel slecht bij.
Maak voor het openen even een sleutel kan van hout scheelt een berg frustratie. daarna met wat vaseline de deksel er weer opschroeven!

mvg,
Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Plaats reactie