Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Boutje stuurkolom los krijgen

vragen over de T4
Plaats reactie
Rob de Werdt
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 apr 2023, 18:43

Boutje stuurkolom los krijgen

Bericht door Rob de Werdt »

Dit boutje
Dit boutje
Ik heb het contact blokje van onze t4 knaus camper vervangen(zonder het stuur enz.te verwijderen, maar met het terug vastzetten daarvan is denk ik het kopje van het boutje beschadigd en krijg het niet meer vast.

Nu heb ik het stuur en de hendel unit eraf gehaald maar nu de stuurkolom nog ( weet niet zeker of het de stuurkolom is :-) ) Maar die zit met een speciaal soort boutje vast. Hoe krijg ik die los?

Alvast bedankt,

vriendelijke groet

Rob ( weinig verstand van sleutelen maar ik vind het wel leuk om te doen 😃)
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Boutje stuurkolom los krijgen

Bericht door arjankraaijkamp »

Zo te zien heb je het goed het is het stuurhuis
Deze bouten zijn geklonken naar montage en wat ik heb begrepen is dat voor als je een aanrijding krijgt en je stuurhuis vervorm dat het los breekt
Naar mijn weten is hier geen gereedschap voor om het los te maken als het echt los moet kun je het uit boren of moer er op lassen
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Rob de Werdt
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 apr 2023, 18:43

Re: Boutje stuurkolom los krijgen

Bericht door Rob de Werdt »

Dank je wel voor de informatie, dat is jammer want dan kan ik er niet goed bij komen. Ik ga er even over nadenken hoe ik het op ga los. En het is heel goed geschreven, ik ben ook niet goed in de nerderlandse taal maar ze doen het er maar mee 🤷🏻‍♂️
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Boutje stuurkolom los krijgen

Bericht door Pascal-141 »

arjankraaijkamp schreef: 28 mei 2023, 16:09 Zo te zien heb je het goed het is het stuurhuis
Deze bouten zijn geklonken naar montage en wat ik heb begrepen is dat voor als je een aanrijding krijgt en je stuurhuis vervorm dat het los breekt
Naar mijn weten is hier geen gereedschap voor om het los te maken als het echt los moet kun je het uit boren of moer er op lassen
Dat is geen stuurhuis maar gewoon de stuurkolom onder het dashboard . Stuurhuis zit op het subframe .

Uitboren of moer oplassen is helemazl niet nodig .
Deze bout kun je gewoon losdraaien door er een vice-grip tang op te knijpen . Komt makkelijk los . En je kan ze nadien gewoon vervangen door een gewone zeskantbout of inbusbout , dat werkt makkelijker.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rob de Werdt
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 apr 2023, 18:43

Re: Boutje stuurkolom los krijgen

Bericht door Rob de Werdt »

Dat zou mooi zijn als dat gaat werken, ik ga het morgen meteen proberen. Heel blij met deze informatie. Hartelijk dank hiervoor 👍👍
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Boutje stuurkolom los krijgen

Bericht door Erik450 »

Dat gaat zeker lukken.
Met een griptang heb je hem zo los idd.
Even netjes plaatsen en draaien.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Boutje stuurkolom los krijgen

Bericht door Multivan Generation »

Is helemaal niet nodig.
Punttangetje om schroefje, bij je contactblokje er uit te draaien en klaar. Nieuwe schroefje zet je er in met een goed passend bitje en je vinger.
Totdat die goed gepakt heeft en dan eventueel met punttangetje of bitrateltje er op.

Stuurkolom kapjes er wel voorzichtig afhalen, stuur kan gewoon blijven zitten.
Het boutje wat je op de foto ziet is een zogenoemde breekbout, die zet je een keer vast en daarna breekt het kopje er af en hou je dit over.

Groetjes en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie