Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Laag vermogen

vragen over de T4
Kazper
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2023, 10:44

Laag vermogen

Bericht door Kazper »

Hoi iedereen,
Ik heb sinds kort een T4 uit 99 met ACV motor, 102pk. Een probleem die hij al sinds het begin heeft (maar die helaas niet bij de aankoopkeuring naar boven kwam, ondanks dat ik er speciaal om vroeg) is een laag vermogen bij hogere snelheden. Op een vlakke weg haal na een hele tijd net 110kmh. Bij 4% helling zakt hij makkelijk naar 60.
Ik ben er mee naar een garage geweest, die heeft vastgesteld dat de turbo druk te laag is. Hij wilde de uitlaatzijde van de turbo onderzoeken, maar kon dat niet doen omdat de bouten compleet vastgeroest waren. Forceren zou betekenen dat ze waarschijnlijk afbreken en dat zou een nieuwe turbo betekenen.
Ik heb nog niet besloten om hem dat te laten proberen. Ik wil het probleem eerst zelf onderzoeken en 100% zeker zijn dat het aan de turbo ligt, en dat er niks anders op zit dan hem open te maken. Daarnaast vind ik het ook interessante materie :)

EDIT: hier stonden nog wat beredeneringen van mij die niet kloppen. Ik heb ze weg gehaald om te voorkomen dat ze andere verwarren

Ik denk trouwens dat op jullie pagina "motor extern"(https://weetjewel.com/tips_en_trucs/mot ... extern.htm) een fout staat. Het diagram gaat geloof ik over een andere motor variant dan de ACV. De ACV heeft (volgens de Duitse T4 wiki) een wastegate die met de turbodruk zelf geregeld wordt, en niet met een vacuum zoals het diagram aan geeft. Zie https://1-t4--wiki-de.translate.goog/wi ... x_tr_enc=1

Een hoop tekst :o, Als er iets tussen staat dat niet klopt hoor ik dat graag natuurlijk :)

Groetjes,
Kasper
Laatst gewijzigd door Kazper op 25 jun 2023, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Laag vermogen

Bericht door krekwakwol »

Hallo welkom hier.
Je kunt je hier viewtopic.php?t=70302
eventueel even voorstellen.

Ik denk als je je bus rijdend laat uitlezen er meer duidelijk wordt.
Succes ermee!
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Laag vermogen

Bericht door Erik450 »

Je zou met je bus naar JD engeneering kunnen rijden.
Die kunnen hem op de testbank zetten (rollerbank) of rijdend uitlezen.
Die weten wat ze doen.

Groeten Erik-jan
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Laag vermogen

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,
Welkom hier,

Heb je ook al allen vacuüm slangen gecontroleerd en eventueel preventief vervangen?
Je heb geconstateerd dat de wastegate wel open gaat maar niet dicht, dan zou ik persoonlijk het in het aansturende deel zoeken( slangen/ kleppen) .
Het zou ook nog je map sensor kunnen zijn, deze zit rechts boven op je intercooler.
Bij mij is deze ook eens stuk gegaan en dat gaf een vergelijkbaar storingsbeeld.
Mocht je in de omgeving van Hoorn wonen dan heb ik wel een gebruikte liggen die je even zou kunnen proberen.
Zoals anderen ook al aangaven, zoek je met het uitlezen wel een stuk gerichter.

Succes
Kazper
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2023, 10:44

Re: Laag vermogen

Bericht door Kazper »

krekwakwol schreef: 26 mei 2023, 19:13 Hallo welkom hier.
Je kunt je hier viewtopic.php?t=70302
eventueel even voorstellen.
Bedankt :) Ik zal 't dit weekend even doen
krekwakwol schreef: 26 mei 2023, 19:13 Ik denk als je je bus rijdend laat uitlezen er meer duidelijk wordt.
Ik denk 't ook maar ik heb de benodigde apparatuur niet. Ik zie dure mogelijkheden met VCDS, maar ook goedkopere OBD2 apparaatjes. Ik moet nog even uitzoeken wat geschikt is voor 't huidige probleem.
Ilja1974 schreef: 27 mei 2023, 15:26 Je heb geconstateerd dat de wastegate wel open gaat maar niet dicht, dan zou ik persoonlijk het in het aansturende deel zoeken( slangen/ kleppen)
Ik weet juist niet of de wastegate wel open gaat. Mijn vermoeden is van niet, maar dat wil ik dus zeker weten. Eventueel zonder uitlezen van de ECU, maar naar aanleiding van jullie reacties ga ik dat toch maar doen denk ik :)
Ilja1974 schreef: 27 mei 2023, 15:26 Heb je ook al allen vacuüm slangen gecontroleerd en eventueel preventief vervangen?
Nee, nog niet. Wilde dat eigenlijk pas doen als ik vast heb gesteld dat de wastegate wel open gaat. Als ie dicht blijft geeft ie eigenlijk al maximaal boost en heeft 't nog geen zin om 't in de slangetjes te zoeken. Of kloppen mijn aannames niet?

Hoorn is een beetje ver van mij, maar bedankt voor 't aanbod!

Groetjes,
Kasper
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Laag vermogen

Bericht door krekwakwol »

Welke regio woon je, dan is er misschien iemand of een goede garage in je buurt die met VCDS rijdend met je kan uitlezen.
Want er zijn veel.plaatsen die ver van Hoorn liggen, behalve Hoorn :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Laag vermogen

Bericht door Multivan Generation »

Rijdend loggen met VCDS en je bent er vrij snel achter.
En wat is duur?
Garage diagnose uren kosten ook veel :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Kazper
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2023, 10:44

Re: Laag vermogen

Bericht door Kazper »

Multivan Generation schreef: 27 mei 2023, 20:05 Rijdend loggen met VCDS en je bent er vrij snel achter.
En wat is duur?
200 euro voor een kabeltje en software die je vervolgens op 1 laptop of met 1 auto kan gebruiken :)
Maar je hebt gelijk dat 't ook veel oplevert waarschijnlijk :)

Ik ben voor deze gegaan: https://www.blafusel.de/obd/wbh_bt7.html. 100 euro maar dan wel met gratis software. De oude versie van 't programma is zelfs open source. Nu even wachten tot ie binnen is en dan een testritje maken :ikrij
krekwakwol schreef: 27 mei 2023, 18:41 Welke regio woon je, dan is er misschien iemand of een goede garage in je buurt die met VCDS rijdend met je kan uitlezen.
Want er zijn veel.plaatsen die ver van Hoorn liggen, behalve Hoorn :knipoog
Haha klopt. Ik woon ergens in de provincie Utrecht. Als iemand met VCDS wil helpen is dat natuurlijk top, maar ik heb al een interface besteld dus 't is niet zo super nodig.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Laag vermogen

Bericht door Multivan Generation »

Een kabel kopen is 1,
De tijd die je er in steekt om er mee te leren werken en begrijpen hoe je het moet interpreteren is 2.
Het is helaas geen kwestie van kabeltje met software kopen en je weet alles en kunt alles..

Succes met je diagnose.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Laag vermogen

Bericht door BasT4 »

Met behulp van https://www.gerritspeek.nl/ en foumleden kom je een heel eind met een kabeltje en software.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Laag vermogen

Bericht door SyncRoon »

Dat is allemaal nog maar de start van de zoektocht naar het echte probleem....... :nuts het klinkt als oplossen met een klik op je scherm maar nameten en componenten opzoeken in de bus..... :nuts
Groet, Ronald
Kazper
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2023, 10:44

Re: Laag vermogen

Bericht door Kazper »

Ik ben zeker niet onder de indruk dat het zo simpel is. Mijn doel is uitzoeken of ik de turbo open moet laten maken of moet laten vervangen, of dat ik het ergens anders moet zoeken.
BasT4 schreef: 30 mei 2023, 08:30 Met behulp van https://www.gerritspeek.nl/ en foumleden kom je een heel eind met een kabeltje en software.
Bedankt voor de tip!

Ik ben zelf ook erg te spreken over de Duitse T4 wiki: https://t4-wiki.de/wiki/Hauptseite . Google translate vertaalt 't erg goed naar het Engels vind ik zelf.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Laag vermogen

Bericht door m.c van den berg »

LMM [luchtmassameter} stekker er af, en rijden. doet hij het zelfde als wat de bus nu doet, dan is het de LMM :zwaai
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Kazper
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2023, 10:44

Re: Laag vermogen

Bericht door Kazper »

Hoi hoi,
Inmiddels heb ik een log gemaakt en de foutcodes kunnen uitlezen. WBH diag werkt overigens goed!
De volgende foutcodes kwamen naar voren tijdens de test rit, (nadat ik de foutcodes had gewist)
  • 00553, Luchtmassameter (G70), onderbreking , sporadisch, meer info
  • 00575, Inlaatspruitstukdruk, controle verschil, niet sporadisch, meer info
  • 01265, Magneetventiel (N18) voor het uitlaatgasterugvoersysteem, onderbreking, sporadisch, meer info
  • 00527, Temperatuursensor (G72) in Inlaatspruitstuk, onderbreking / kortsluiting naar plus, niet sporadisch, meer info
De eerste twee zullen met het vermogen probleem te maken hebben vermoed ik. De G72 moet ik later nog maar eens naar kijken, maar lijkt mij nu niet van groot belang. N18 heeft nu weinig te doen aangezien de slang naar de EGR klep toch al afgekoppeld is. Volgens de garage was dat voldoende om de EGR niet te laten werken. Maar dit lijkt mij niet helemaal waar aangezien men niet voor niks zo'n metale afdichting plaats. Of niet?

In de bijlage staan de grafieken van de LMM en turbodruk metingen. De x as is in seconden.

Kijkende naar de log denk ik dat in ieder geval de LMM sensor niet helemaal lekker is. De gemeten waarde blijft altijd rond de 490 hangen, onafhankelijk van of ik veel of weinig gas geef, en wijkt behoorlijk af van de verwachte waarde.

De turbodruk is ook niet goed, aangenomen dat de druksensor goed werkt.
De turbodruk regelaar (N75) blijft eerst op 12.75% hangen, en dan schiet dan ineens naar een hogere waarde. Ik zie bij andere dat dat kan gebeuren wanneer je ineens veel gas wegneemt bij hoge toeren. Waarom hij dan niet weer naar 12.75% gaat is mij een raadsel, want de turbodruk blijft veel te laag. Ik zie niet dat de druk afneemt op dat moment. De klep lijkt niks uit te voeren, of de N75 is kapot. Dat tweede lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien deze onlangs is vervangen door een garage.
Ik heb de wastegate stang met de hand geprobeerd te bewegen (met de motor uit), maar die zit helemaal vast. Hoort dat? Mijn gevoel zegt nu dat het probleem daar zit.
m.c van den berg schreef: 31 mei 2023, 17:37 LMM [luchtmassameter} stekker er af, en rijden. doet hij het zelfde als wat de bus nu doet, dan is het de LMM :zwaai
Bedankt voor de suggestie. Ik had dit uitgeprobeerd (nog voor het rijdend loggen) en merkte geen verschil. De LMM blijkt inderdaad niet goed te werken.
Bijlagen
log_boost_pressure.png
log_air_mass_sensor.png
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Laag vermogen

Bericht door Multivan Generation »

Maak eens een log,
door in de 3de versnelling vanaf 1200 rpm door te trekken,
zonder op te schakelen,
richting de 4000 rpm.
Dus niet iedere keer gas geven en los., maar in één streep vanaf 1200 naar 4000rpm in dezelfde versnelling door te trekken.
Dan is de diagnose wat gemakkelijker.

Het percentage wastegate opening loggen, evenals LMM en Turbodruk.
En daarna een grafiek maken met het toerental uitgezet op de X-as.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie