Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Timvr_92
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2020, 19:07
Contacteer:

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Timvr_92 »

Wat een fantastische uitleg Peter! Zodra mijn bus uit de stalling komt ga ik dit zeker doen. :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Multivan Generation »

Graag gedaan hoor Tim.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Bas_Caravelle »

De bus stond van de week toch bij de garage, die hebben dat ene bolletje ff vervangen. De rest doe ik zelf wel een keer bij mooi weer.

Wat een verschil... ik had geen klachten, schakelde verder soepel maar voelde aan de “ruime” kant...

Door alleen dat ene bolletje op de bak te vervangen merk je al een wereld van verschil.... boterzacht en precies schakelen.....

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Porcini4 »

Ik breng mijn bus volgende week naar de garage en wil ze vragen om meteen ook het schakelgebeuren te laten smeren.
Kan ik het aan de garage overlaten waarmee ze dat doen, ik zie namelijk verschillende goedjes voorbij komen.
Of moet ik erop staan dat dit met Teflonspray (kroonoil teflon PTFE?)gebeurt?
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Porcini4 »

Porcini4 schreef: 15 jul 2022, 13:56 Ik breng mijn bus volgende week naar de garage en wil ze vragen om meteen ook het schakelgebeuren te laten smeren.
Kan ik het aan de garage overlaten waarmee ze dat doen, ik zie namelijk verschillende goedjes voorbij komen.
Of moet ik erop staan dat dit met Teflonspray (kroonoil teflon PTFE?)gebeurt?
Niemand daar een antwoord op?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Multivan Generation »

Zucht...
Ik heb een middeltje voorgesteld omdat ik dat ter beschikking had en omdat het als voordeel heeft dat het een blauwe kleur heeft, dus goed zichtbaar en wat dikkere olie. Daarmee kun je het prima zelf uitvoeren. Een garage zal wellicht iets anders ter beschikking hebben, als het werkt is het toch goed?!

Beetje zelf-werkzaamheid wordt je niets minder van, en niet alles hoeft 100 procent voorgekauwd worden toch?
Tip, leg een stuk karton onder de auto ter hoogte van de schakelpook en als het dan drupt, dan komt het niet op straat..

Succes..

Groeten Peter
PS ik heb dus kroonoil derailleurspray met ptfe gebruikt hiervoor
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Bas_Caravelle »

Ik heb geen idee wat de garage erop gesmeerd heeft.

Teflonspray ( uit spuitbus ) lijkt mij prima wanneer je bestaande bolletjes wil smeren. Is wat dunner in eerste instantie en komt dan lekker overal tussen.

Bij nieuwe bolletjes zou ik persoonlijk dik vet kiezen. Lekkere klodder ertussen, bijv LFP2 vet, is watervast, temperatuur bestendig. Is een soort lagervet.

Maar ik denk dat een ander daar zijn eigen mening over heeft. Smeermiddeltjes zijn redelijk afhankelijk van de voorkeuren van de gebruiker.

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Multivan Generation »

voor nieuwe leden weer eens onder de aandacht brengen :knipoog

Zie de reacties van anderen die jou reeds zijn voor gegaan..

En lees het gehele topic even door :zwaai

groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Erik450 »

Met alles er onderuit is het idd het meest gemakkelijk ☺️
Ik heb alles met lagervet ingesmeerd, omdat het hele mechanisme op de werktafel ligt nu.
Straks tijdens gebruik, gaat er weer motorex witte kettingspray op.
IMG20230505194121.jpg

Als je motorrijd en af en toe de ketting moet smeren, dan is kettingspray ook een erg goed product.
Dit is er namelijk op gemaakt dat het niet van de ketting slingert, door de centrifugaalkracht.
Bij het verspuiten is het zeer soepel, en zuigt het overal tussen, en als het even zit stijft het op en kleeft het goed aan de rubbers.
Goede tip van Peter 👍 zeker doen.
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Deskman »

Ik gebruik voor veel van die kleine smeerklusjes tegenwoordig WD40 Lithiumvet. Kwam het tegen in een online catalogus. Voordeel is dat je het dunvloeibaar spuit en daarna dikker vet achterblijft. Het komt dus op plekken waar je met gewoon vet niet komt maar de gewone WD40 te licht voor wordt bevonden.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Hanz »

Gewone WD40 is ook geen smeermiddel maar een middel om zaken schoon te maken of vastgeroeste of stroef lopende delen los te maken. Het smerende effect is maar van korte duur omdat het spul al snel verdampt en/of opdroogt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door SyncRoon »

In plaats van WD40 gebruik ik Ditoil sprayman, kleeft geen rotzooi aan bij de machines maar smeert wel. Het is een 'droog smeermiddel'. De WD40 gebruik ik enkel voor inweken bouten en moeren of schoonmaken/poetsen vettige onderdelen.
Groet, Ronald
T4Twin0182
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door T4Twin0182 »

Goeie ideeen lees ik hier, ik onderhoudt mijn schakelmechanisme met zuurvrij vaseline wat ik ook in de installatietechniek gebruik. Werkt perfect en zolang je niet teveel gebruikt blijft het ook keurig schoon eromheen.
Dijsaverr
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2023, 19:13

Re: Wil je je bus lekkerder laten schakelen??

Bericht door Dijsaverr »

Goede tip van Peter, alleen vraag ik mij af welk middel nu het beste is om te gebruiken?
Plaats reactie