Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

vragen over de T4
Plaats reactie
Emiel de Mulder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2012, 14:02

RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door Emiel de Mulder »

Beste liefhebbers,


Mijn vader heeft mij afgelopen jaar (na een zeer kort en hard ziektebed) zijn oude 'werkpaard' moeten nalaten.
Een VW T4 2.5TDI wijsneus L2H1 van 2002, welke hij al sinds 2007 in bezit had.
Deze bus was zijn oogappeltje, en met mij (als monteur zijnde) aan zijn zijde, zorgden we er samen voor dat hij ook in deze conditie bleef verkeren.

In de week dat we plots zoveel met elkaar te bespreken hadden, ontstonden er al snel diverse ideeën, waaronder het ombouwen naar camper, zodat zowel verzekering als belasting betaalbaar zouden blijven en iedereen van onze familie hier gebruik van zou kunnen blijven maken.

Die ombouw gaat straks dus ook zeker gebeuren, maar ik hik inmiddels ook steeds meer tegen een ander punt aan.
De bus is voorzien van een 2.5TDI ACV motor, euro2, en word tegenwoordig dus in vele (Duitse) steden verboden.

Zijn er hier toevallig mensen aanwezig die hun T4 ooit eens hebben omgebouwd van 2.5TDI naar 2.8VR6 24V motor (dus geen 12V) ?
Ik weet (uit verleden) dat wanneer je een chassis hebt van voor 1998, en je deze voorziet van een motor met meer cilinders, of ander brandstoftype, je enkel een technische keuring nodig hebt bij het RDW station bij jou in de buurt, maar als de auto ná 1998 van de band is gerold, dit chassis ook type-goedkeuring moet hebben voor de motor die er in is gebouwd. (althans, zo zat het een jaar of 8 geleden nog in elkaar.... Wellicht dat hier inmniddels wat aan is veranderd?)

De T4 is namelijk van 2002, en ik heb een 2.8 24V VR6 motor op het oog (oa. geleverd in Golf 4, Bora, Seat Leon Cupra etc.)
Dus vroeg mij af wat de haken en ogen zijn om zoiets dadelijk legaal op kenteken te kunnen krijgen!
Is dit uberhaupt mogelijk? Moet ik daarvoor naar Lelystad naar inbouw? Of kan ik dit hele idee op mijn buik schrijven en moet ik genoegen nemen met de ACV motor die straks bijna nergens meer welkom zal gaan zijn?
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door Chewbacca »

Gecondoleerd met je verlies.
Mooi idee om de bus zo in de familie te kunnen blijven gebruiken. :driveT4


Ik zou proberen deze info te krijgen van degene die er straks over gaat: de RDW
Wellicht kun je ze een mailtje sturen, heb je het daarna ook zwart op wit.
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door pwhooftman »

Mijn ervaring is dat je snel deskundig advies van de RDW uit Lelystad krijgt, van de teamleider Technische keuringen zelf.

Voor zover ik weet verandert er in Nederland niets aan de emissieklasse als je de aandrijving verandert, zelfs als je er een elektromotor in zou hangen.
Emiel de Mulder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2012, 14:02

Re: RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door Emiel de Mulder »

pwhooftman schreef: 12 jun 2023, 20:14 Mijn ervaring is dat je snel deskundig advies van de RDW uit Lelystad krijgt, van de teamleider Technische keuringen zelf.

Voor zover ik weet verandert er in Nederland niets aan de emissieklasse als je de aandrijving verandert, zelfs als je er een elektromotor in zou hangen.
Dank voor de input!
Heb onlangs al eens een bericht gestuurd naar RDW, maar heb hier tot op heden geen antwoord van gehad.
Maar ik zal ze vd week eens bellen, in de hoop dat ze mij meteen met de juiste persoon zullen doorverbinden :lach

Dat emissieklasse niet veranderd na inbouw van andere motor was mij onbekend, en lijkt me ook niet echt reëel te zijn.
Het gaat immers om de uitstoot, niet om bouwjaar en type motor....
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door Hanz »

Emiel de Mulder schreef: 14 jun 2023, 02:14 Dat emissieklasse niet veranderd na inbouw van andere motor was mij onbekend, en lijkt me ook niet echt reëel te zijn.
Het gaat immers om de uitstoot, niet om bouwjaar en type motor....
Zolang je op diesel blijft rijden is datum eerste toelating bepalend, ook als je een euro 2 motor vervangt door een euro 5 motor. Als je een nieuw camperkenteken krijgt met benzine als brandstof is dat waarschijnlijk anders.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 883
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door SyncRoon »

Emiel de Mulder schreef: 12 jun 2023, 02:32 Beste liefhebbers,

Of kan ik dit hele idee op mijn buik schrijven en moet ik genoegen nemen met de ACV motor die straks bijna nergens meer welkom zal gaan zijn?
Helemaal geen gek idee, bespaart je veel werk en moeite en houdt de bus origineel. Je kan ook met de bus ergens aan de buitenwijk parkeren en met OV de stad in.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 14 jun 2023, 09:15 Je kan ook met de bus ergens aan de buitenwijk parkeren en met OV de stad in.
+1
Bij bezoek aan een stad is dat ook veel relaxter. Geen druk stadsverkeer en geen gedoe om een parkeerplaats te vinden. Sommige parkeergarages kan je wel in maar vaak ook niet omdat ze net te laag zijn. Wij doen dat altijd zo. Slechts één keer een naheffing gekregen in Zweden omdat in Gotenburg de boot naar Denemarken in de milieuzone ligt. Kostte mij 25 SEK, ongeveer 2,50 euro.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Emiel de Mulder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2012, 14:02

Re: RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door Emiel de Mulder »

Zo'n boete is nog wel te overzien inderdaad..

En hoe meer dat ik hier over na denk, hoe meer ik begin te denken dat ik het misschien maar beter kan laten voor wat het is.
Millieu-zones zijn (zover mij bekend) enkel van toepassing in grote steden, en dat zijn juist niet de plekken waar dat deze bus ons straks naartoe zal gaan brengen.
Maar wat nu als er straks complete gemeenten / regio's aan banden worden gelegd? Of is die kans klein??
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door Timy »

Die kans is de komende jaren echt nog klein. Heel veel bestelbussen van werklui etc rijden nog op diesel. Dat zal echt niet in een paar jaar veranderen
Steden en dergelijke zullen wel steeds meer lastig worden maar buitengebieden ben ik zelf nog niet bang voor.

Vb over de Ardennen gingen ook geluiden om diesels te weren maar dat lijkt ook weer van de baan ivm haalbaarheid. Idem voor Scandinavië, al zou het mij niet verbazen dat die het alsnog haalt ooit
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door freek »

Ik zou me inderdaad ook niet gek laten maken en die oerdegelijke acv motor er lekker inlaten. Het is moeilijk in de toekomst te kijken maar tot nu toe geven de milieuzones ons geen problemen. Het gaat vaak alleen om de binnensteden waar parkeren sowieso vaak een crime is. Het beleid is echter zeer divers in Europa. De steden in Noord Brabant (waar ik woon) den bosch, Eindhoven, Tilburg en Breda hebben geen plannen omdat ze (mijns inziens terecht) stellen dat effecten niet aantoonbaar zijn. Het wagenpark wordt sowieso vanzelf schoner, al gaat dat in Nederlandnog niet echt snel omdat wij lang (steeds langer) met auto's doen. Veel duitse steden kennen de milieusticker en daar kan je dus niet in. In Spanje is men bezig in alle gemeenten met meer dan (ik dacht) 150000 inwoners milieuzones in te stellen (waar je dan met bv je duitse sticker wel in mag).
Eind van het liedje zal zijn volgens mij dat je over een jaar of 10 met geen enkele verbrandingsmotor in een binnenstad wordt toegelaten. De hogere euronormen zijn alleen later aan de beurt.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RDW normen voor ombouw T4 diesel naar benzine (na 1998)

Bericht door freek »

De regelgeving mbt ZE zones betreft bedrijfs- en vrachtauto's. Campers vallen onder de categorie personenauto's (M1)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie