Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startaccu vervangen - welke maat / afmeting?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Startaccu vervangen - welke maat / afmeting?

Bericht door GroeneBulli »

Vandaag een poging gedaan onze bus uit de stalling te halen. Helaas heeft de startaccu deze winter het loodje gelegd. Zat er ook wel in na 11 jaren trouwe dienst. Dus de bus mag nog even van de winterrust genieten :bonk

Ik heb wel foto's gemaakt van de oude accu maar geen gelegenheid gehad de maten op te nemen. Een beetje googelend blijkt het merk accu ook niet meer te bestaan dus ik moet op zoek naar iets anders. Op de oude accu staat H3, 12 V, 630 Ah. Die 630 Ah lijkt mij overigens nogal overdreven/niet accuraat want erg veel voor een accu?

Nu loop ik er tegenaan dat ik dus niet zeker weet welke maat de accu mag hebben. Wat er nu in zit is niet heel groot (breed).

Als ik bij verschillende accuboeren het kenteken invoer krijg ik ook suggesties van accu's te zien die aanzienlijk breder ogen. Ik durf het niet aan er een op goed geluk te bestellen. Het instructieboekje geeft ook geen uitsluitsel en ook op het web vind ik het niet.

We rijden in een T4 2.5 TDI met een ACV blok, 102 Pk.

Iemand die weet wat de maximale afmetingen van de accu mogen zijn?
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: Startaccu vervangen - welke maat / afmeting?

Bericht door GroeneBulli »

Na nog wat zoekwerk heb ik (een deel van) het antwoord al gevonden op:

https://t4-wiki.de/wiki/Batterie

"Grundsätzlich empfiehlt es sich, bei einem Ersatz der Starterbatterie auf eine Batterie mit höchstmöglicher Kapazität zurückzugreifen. Eine Grenze wird dabei 'nur' durch die Abmessungen der Batterie gesetzt. Die maximal verbaubare Größe liegt beim T4 bei ca. ca. 353 x 175 x 190 mm (LxBxH), wobei auf eine hohe Sockelleiste zu achten ist, damit die Batterie vernünftig befestigt werden kann. Eine solch große Batterie hat in der Regel eine Kapazität von 95 bis 100 Ah. Die nachfolgenden Bilder zeigen links die Originalbatterie mit 80 Ah und rechts eine neue 95 Ah-Batterie. Der größere Platzbedarf ist deutlich zu erkennen."

Ik trek hier uit de conclusie dat vooral de maximale breedte benutten geen aanrader is, gezien de hoeveelheid slangen die je dan opzij moet drukken. Ik vond het nu al aan de krappe kant met de slangen naast de smallere accu. Wel jammer dat je daar dan wat accu capaciteit voor moet opgeven.
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33830
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Startaccu vervangen - welke maat / afmeting?

Bericht door Multivan Generation »

Exide EA1000 past er gewoon in.
Als je even de afmetingen googled dan weet je een hoop meer.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie