Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 aab o2b ayf Synchromeshring vijfde versnelling

vragen over de T4
Plaats reactie
saviem
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2019, 18:09

T4 aab o2b ayf Synchromeshring vijfde versnelling

Bericht door saviem »

Hallo allemaal!

Al jaren heb ik geen vraag hoeven stellen want deze werden hier allemaal beantwoord. Maar nu,...

Eerst even voorstellen:
Hallo, Ik ben Saviem (43), vader van twee kinderen en freelance webdeveloper. Wij hebben een T4 California camper uit 1991. Houden van reizen met de camper en gaan ons eigen huis bouwen. Reis gemaakt met ons gezin naar Portugal en vakanties in Zweden. We genieten echt van deze bus.

Maar nu wil de vijfde versnelling er niet goed in. Moet doortrekken in zijn vier, dan toerental laten zakken en dan in zijn vijf. Olie is bijgevuld maar dat mag niet baten. Er is wel een keerring lek dus hij lekt een beetje olie. Probleem met de vijf is al eerder begonnen dan het lek, denk ik.
Ik ben opzoek naar een nieuwe synchromeshring voor de vijfde versnelling. Het is een AAB motor met een AYF versnellingsbak. Ik denk dat het artikelnummer 02A311295 is. (https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/tran ... 311030/#41)

Kan iemand mij vertellen of ik het juiste artikelnummer heb en waar ik deze synchromeschring kan bestellen / halen. Of is het beter / makkelijker een tweedehands of gereviseerde bak er onder te zetten. De auto is naast een kleine afwijking in de krukas, poelie draait niet helemaal recht, nog heel goed.

Alvast dank!!
Groet Saviem
Gebruikersavatar
Andre Buskop
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 16:11

Re: T4 aab o2b ayf Synchromeshring vijfde versnelling

Bericht door Andre Buskop »

Dat nr is juist, ik zou ook gelijk een nieuw tandwiel zetten, het aangedreven, dat gaat nogal eens stuk. Als je bak verder OK is, geen andere plaatsen. Die 5e versnelling kun je prima plaatsen met de bak eronder.
saviem
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2019, 18:09

Re: T4 aab o2b ayf Synchromeshring vijfde versnelling

Bericht door saviem »

Hi Andre, dank voor je reactie!

Weet iemand waar ik dit onderdeel (Synchromeshring 5de versnelling 02A311295) nog kan krijgen? Lijkt overal uitverkocht te zijn.

Alvast dank!
Groet Saviem
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 aab o2b ayf Synchromeshring vijfde versnelling

Bericht door brugseb »

je kan via een dealer proberen, er bestaat een aparte "vintage" onderdelen afdeling bij VW, daar heb ik ook geïnformeerd toen bij mijn AAB de 5de versnelling het opgaf. Eigenlijk is het een 4+1 versnellingsbak, zoals al vermeld kan je makkelijk aan het 5de tandwiel dat zich als het ware in een aparte kamer bevindt. Da's ook de reden dat er soms problemen door slechte smering optreden.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
saviem
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2019, 18:09

Re: T4 aab o2b ayf Synchromeshring vijfde versnelling

Bericht door saviem »

Thanks!! Ik ga een rondje bellen. 😀
saviem
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2019, 18:09

Re: T4 aab o2b ayf Synchromeshring vijfde versnelling

Bericht door saviem »

Top!
Thies0
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2020, 20:01

Re: T4 aab o2b ayf Synchromeshring vijfde versnelling

Bericht door Thies0 »

Hallo ik ben Mathijs en zit op dit moment met hetzelfde probleem.
Weet iemand een garage of iemand die er verstand van heeft in de buurt van Emmeloord?
Ik heb er al iemand naar laten kijken en die zei dat een revisie van de bak een goede optie is.
Nu hoop ik dat er een goedkopere oplossing is voor dit probleem.
Graag hoor ik of iemand wat weet.
Met vriendelijke groet,

Mathijs
T4 multivan 1992 2.4D AAB
Plaats reactie