Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Deurgreep in Westfalia doet het niet meer

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Deurgreep in Westfalia doet het niet meer

Bericht door Freds »

Ik besef dat een Deurgreep een Deurgreep is, maar omdat mijn deur aan de binnenkant anders bekleed is kan ik me voorstellen dat je bij een Westfalia andere dingen moet monteren/demonteren. Daarom hier geplaatst.
Dan nu het probleem: de Deurgreep aan bijrijders kant ging het steeds slechter doen. Uiteindelijk kon ik de deur alleen openen door tegelijk tegen de deur te duwen. Dan wilde hij ontgrendelen. Flink harder trekken heeft het probleem vergroot: nu lukt het helemaal niet meer om hem te openen. Van binnen uit gaat de deur uitstekend open. Het is dus iets in de greep.
Wat kan ik doen om dit aan te pakken?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deurgreep in Westfalia doet het niet meer

Bericht door Hanz »

Op deze pagina vind je diverse problemen en oplossingen voor de deurgreep. Vermoedelijk is de hevel afgebroken, zie ongeveer halverwege de pagina.
https://www.t4-wiki.de/wiki/T%C3%BCrschloss
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Deurgreep in Westfalia doet het niet meer

Bericht door Freds »

Jeetje Hanz,

Dat doet een flink beroep op mijn begrip van het Duits. Klopt het dat bij mij waarschijnlijk de “Welle” is versleten? In dat geval dien ik of de greep in zijn geheel te vervangen, of de uitboor-schroefdraad tappen reparatie moet uitvoeren?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deurgreep in Westfalia doet het niet meer

Bericht door Hanz »

Inderdaad, ik denk dat de 'Welle' bij jou het probleem is, afgaande op de problemen die je beschrijft.
Je kan de reparatie uitvoeren die daar beschreven is maar je kan ook een nieuwe handgreep kopen, zo duur zijn die niet. Maar dan moet je de slotcilinder overzetten als je met dezelfde sleutel wilt blijven werken.
Maar haal eerst de handgreep eens uit de deur om te zien of dit inderdaad de oorzaak is. Dat is een werkje van nog geen 5 minuten. En daarvoor hoef je de binnenbekleding er niet af te halen.
Laatst gewijzigd door Hanz op 22 aug 2023, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Deurgreep in Westfalia doet het niet meer

Bericht door Freds »

Hanz schreef: 22 aug 2023, 21:15 Inderdaad, ik denk dat de 'Welle' bij jou het probleem is, afgaande op de problemen die je beschrijft.
Je kan de reparatie uitvoeren die daar beschreven is maar je kan ook een nieuwe handgreep kopen, zo duur zijn die niet. Maar dan moet je de slotcilinder overzetten als je met dezelfde sleutel wilt blijven werken.
Maar haal eerst de handgreep eens uit de deur om te zien of dit inderdaad de oorzaak is. Dat is een werkje van nog geen 5 minuten. En daarvoor hoef je de binnenbekleding er niet af te halen.
Ga ik morgen meteen doen Hanz!
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deurgreep in Westfalia doet het niet meer

Bericht door Hanz »

Gewoon de twee schroeven van de greep losdraaien en de greep eruit pakken met een beetje draaien.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Deurgreep in Westfalia doet het niet meer

Bericht door Freds »

Hij lijkt in orde, maar het kan zijn dat die Welle wat gekant is (is schuin afgesleten) en daardoor niet meer pakt.
Ik ga een vervanging bestellen. Kost €25-€40 of zo. Dan zie ik daarna wel hoe de cylinder over te zetten.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Deurgreep in Westfalia doet het niet meer

Bericht door Freds »

Hanz schreef: 22 aug 2023, 21:18 Gewoon de twee schroeven van de greep losdraaien en de greep eruit pakken met een beetje draaien.
Nieuwe greep zit erin en werkt prima. Wel nog twee sleutels nu dus maar eens uitzoeken hoe de cilinder kan worden overgezet.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deurgreep in Westfalia doet het niet meer

Bericht door Hanz »

Ook hier kan T4-wiki je helpen. En als het Duits een probleem is dan hebben we altijd nog Google translate. Gelukkig zijn de plaatjes gewoon in het Nederlands. :knipoog
https://www.t4-wiki.de/wiki/Schlie%C3%9Fzylinder

De handgreep moet er dan wel weer even uit maar dat zal geen probleem meer zijn. Wel even oppassen dat het onderlegrubber niet beschadigt. Als dat wat ouder is dan kan het een beetje broos worden.
Succes!
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Deurgreep in Westfalia doet het niet meer

Bericht door Freds »

Dank je!
En het rubber zit er gewoon nieuw bij. Dus geen vrees daarvoor.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Plaats reactie