Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

vragen over de T5
Plaats reactie
Timo42
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2023, 22:49

Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

Bericht door Timo42 »

Beste lezers,

Mijn vriendin en ik willen graag een camper kopen de komende maanden. Ik kom graag goed beslagen ten ijs maar heb weinig verstand van auto’s (kan lampjes van koplampen vervangen enzo maar doe verder niet veel). Google is je vriend, dus heb al een en ander zelf geprobeerd op te zoeken maar zou het heel fijn vinden hier het een en ander te vragen. Het zijn een aantal vragen bij elkaar, voel je vrij om te focussen op de vragen waar je ervaring mee hebt en de rest te laten liggen.

We willen een diesel T4 of T5 kopen, waarschijnlijk import vanuit Duitsland.

1. Van wat ik begrijp zijn het beide goede auto’s (als we de T5 pas vanaf 2006 meetellen). Van het internet begrijp ik: De T4 zal wat vaker roestproblemen hebben en de motor van de T5 kan vaker problemen geven en is moeilijker te reviseren. Klopt dit? Zijn alle t5’s van 2006 al de goede versie of zou ik nog ergens op moeten letten?
2. Als ik graag van tevoren budget vrij zou houden voor reviseren/vervangen motor en versnellingsbak, op hoe veel moet ik dan ongeveer rekenen?
3. Klopt het dat het zelf installeren van (plak)zonnepanelen goed te doen is en tussen de 500-1000 euro zou kosten?
4. Ik las op dit forum iets over trendline (gebaseerd op transporter) en de versie gebaseerd op op de combivan. Wat zijn de voordelen van de laatste t.o.v. de trendline?
5. Stel dat de daktent lek blijkt, hoe duur is het om zoiets te vervangen?
6. Hoe check je goed naar roest op de bodem bij inspectie?
7. Mogelijk zouden we naar een automaat kijken (mijn schoonvader zou m soms ook gebruiken en heeft alleen automaat rijbewijs). Is het onderhoud daarvan duurder, en zijn ze even betrouwbaar?
8. Heeft vierwielaandrijving duidelijk voordeel bij rijden op onverharde wegen (hard gravel)?
9. Wat zijn in grote lijnen de belangrijkste verschillen tussen t4 en t5 (naast leeftijd natuurlijk)?

Sorry voor de grote hoeveelheid vragen, maar een goede keuze maken is belangrijk en het is allemaal niet goedkoop!

Vriendelijke groet
Timo
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

Bericht door chv »

Beste Timo,

Veel van deze vragen zijn al vaak uitgebreid behandeld op het forum.
Dus als je nou eens eerst de zoekfunctie (rechts boven) gebruikt, kom je al heel veel te weten.
Met andere woorden: lees je eerst eens in, en kom dan met de eventuele vragen waar je niet uit komt

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Timo42
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2023, 22:49

Re: Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

Bericht door Timo42 »

Beste Charles,

Dank voor de reactie en het advies. Het is absoluut niet mijn bedoeling om jullie tijd te verdoen. Ik zal er nog eens induiken. Een aantal vragen (bijv over koelkast) kon ik heel makkelijk vinden en daarom meteen al niet gesteld.

Helaas ben ik een langzame lezer. Als ik bijv op ‘automaat’ zoek vind ik >5000 resultaten. De eerste 100 had ik voor deze vragen posten al doorgespit zonder echt wijzer te worden. Vandaar mijn hoop om het op deze manier te kunnen doen.

Maar nogmaals, mijn bedoeling is niet om de kwaliteit van het forum omlaag te halen door eindeloze herhaling, excuus als dat wel zo over komt.
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

Bericht door Martens-Tvier »

Interessante vraag, ook wij twijfelen over upgrade van T4 naar T5/6…..


Ik kan je uit ervaring zeggen dat de “laatste” serie T4 (onze is van 2003) weinig roest kent, behalve in de bekende randjes van de wielkasten.
Daarnaast heeft onze 2,5 TDi motor vorige maand 300.000 km gelopen. Zonder problemen en met de originele koppeling en versnellingsbak.

Een collega had een T5 (weet niet het type en bj), en die na 6 maanden weer weggedaan wegens voortdurende motorproblemen.

Wij hebben op gravel nog nooit de behoefte gehad aan 4wd. Een heel enkele keer in nat gras/modder zou 4wd misschien geholpen hebben om wat makkelijker weg te komen van je kampeerplek.

Zonnepanelen is voldoende over te vinden hier (zoek ff op Mickel Moen). Wij hebben ze niet, ook omdat (helaas) steeds meer kleine campings een all-in tarief hanteren (met stroom). Wij staan vaak niet meer dat 3 nachten op 1 plek en dan houdt de HH-accu van 140 Ah het wel vol als je autonoom staat (koelkast is de grootste belasting bij ons).
Onze zoon trok deze zomer 3,5 week in Noorwegen en ze kampeerden hoofdzakelijk “wild”. Ik geloof dat ze 1 of 2x een nacht ergens aan de walstroom hingen, de rest ging allemaal op de HH-accu

YMMV, uiteraard.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

Bericht door Multivan Generation »

Voor de topicstarter, wat denk je van het budget dat je er in wilt steken?

Ik denk dat dat een belangrijke vraag is.
Verder ook waar je de auto wilt gaan berijden, als dat in een milieuzone is, dan heeft het antwoord hierop zeker invloed.

Zowel de automaat in de T4 als eerste generatie T5(tot 2010) heeft geen beste reputatie. Dus een revisie van een grofweg 3000 euro moet je erbij in calculeren.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Timo42
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2023, 22:49

Re: Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

Bericht door Timo42 »

Ha Peter,

Dank voor de reactie! Dan wordt het zeker handgeschakeld, vind ik in de bergen ook leuker.

Wat budget betreft heb ik het dus waarschijnlijk over import uit Duitsland. Ik denk dat ik maximaal 25-30k wil betalen daar, dan nog wat apart houden voor keuring daar en importkosten. Zelf had ik in mijn hoofd dat het wijs is om €3000-5000 apart te houden voor onderhoud de eerste jaren, ben benieuwd of dat realistisch is.

Wat gebruik betreft: wij houden vooral van bergen en natuur. Ook van Italiaans eten. Dus denk voornamelijk Scandinavië, Alpen en Zuid-Europese landen. Zou het fijn vinden als ‘ie goed een bergpas op wil. Fietsen altijd mee. Wat gebruik per jaar betreft moeilijk in te schatten, denk zo’n 10.000 km of daar iets onder.

Ik weet dat veel stadscentra een no-go zijn qua milieuzone, kan daar mee leven. Wilde mij nog verdiepen is of dar voor meer dan alleen centrum van steden een probleem kan zijn.

Dank voor de reacties, ga ook zeker naar de geadviseerde post mbt zonnepanelen kijken!
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

Bericht door Martens-Tvier »

FWIW: wij waren dit jaar op Sardinië (veel in het binnenland), we zijn op Corsica geweest en de Franse Alpen. Enz. Enz. Met twee MTBs achterop. Zolang je je een beetje toeren houdt >1500) kwamen we met onze 2,5 TDi overal.

Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt. Zoals gezegd sluimert bij ons de wens om naar een T5 of T6 te gaan.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Timo42
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2023, 22:49

Re: Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

Bericht door Timo42 »

Goed om te weten, klinkt als heerlijke vakanties!

Wat is voor jullie de voornaamste reden om naar een upgrade te kijken? (Redenen zijn mogelijk ook relevant voor mijn keuze, als valt een T6 helaas buiten budget)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

Bericht door Pascal-141 »

Ga je voor betrouwbaarheid ? Dan is de eerste keuze een T4 met 2.5tdi . Tweede keuze word dan de T5gp , T6 of T6.1 met 2.0tdi motor met 1 turbo . De 2.0 tdi bi-turbo kun je beter opzij laten , en de T5 met 2.5tdi zou ik ook overslaan.
Als je (budgetgewijs)toch een T5 met 2.5tdi kiest , neem dan de 130pk versie vanaf 2007 en niet de oudere versie. En investeer dan meteen in het installeren van een verstuiverbrug ("pumpedüsebrücke "of zoiets) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Timo42
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2023, 22:49

Re: Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

Bericht door Timo42 »

Pascal-141 schreef: 13 sep 2023, 18:26 Ga je voor betrouwbaarheid ? Dan is de eerste keuze een T4 met 2.5tdi . Tweede keuze word dan de T5gp , T6 of T6.1 met 2.0tdi motor met 1 turbo . De 2.0 tdi bi-turbo kun je beter opzij laten , en de T5 met 2.5tdi zou ik ook overslaan.
Als je (budgetgewijs)toch een T5 met 2.5tdi kiest , neem dan de 130pk versie vanaf 2007 en niet de oudere versie. En investeer dan meteen in het installeren van een verstuiverbrug ("pumpedüsebrücke "of zoiets) .
Wauw, fantastisch dit. Dank je wel!
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Keuze T4/T5 en aantal andere vragen van nieuwkomer

Bericht door Martens-Tvier »

Timo42 schreef: 13 sep 2023, 13:07 Wat is voor jullie de voornaamste reden om naar een upgrade te kijken? (Redenen zijn mogelijk ook relevant voor mijn keuze, als valt een T6 helaas buiten budget)
We hebben onze T4 nu een jaar of 9 en er 120.000 km mee gereden. Er eigenlijk nooit serieuze kosten aan gehad, op jaarlijkse onderhoudsbeurten na, en een airco-pomp en een HH-accu.
We merken wel dat de koppeling wat slechter wordt en de toekomst van diesel is ook onzeker.
We hebben een originele Westfalia camper en daar zitten wat kleine onhandigheden in, gordijnen die met drukknoppen werken, geen roldeuren in de kasten enz.

Vandaar de gedachte aan een upgrade. Eventueel zelfs naar een Pössl buscamper. Mevrouw Martens-Tvier heeft overigens een afwijkende mening dus daarover is het laatste woord nog niet gezegd….
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Plaats reactie