Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakel bolletjes kapot

vragen over de T4
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Schakel bolletjes kapot

Bericht door Freds »

Nog even terug komen op de symptomen van te voren:
Ik zocht er niks achter, merkte alleen dat de versnellingspook veel ruimte had. Alles werkte verder oké. Totdat ik ineens niet meer in zijn 1 en 2 kon komen.
Blijkbaar was die “lossere” pook al een voorbode. Tja, weet het nu voor een volgende keer.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakel bolletjes kapot

Bericht door Multivan Generation »

websurfer schreef: 22 sep 2023, 15:17 Bij mij enorme speling tussen de gangen, onduidelijk manoeuvreren tussen versnellingen en dus vaak mis schakelen.
gewoon veel speling in de pook en onduidelijke H vorm/beweging
Dat zeker, plus als aanvulling dat er veel garages zijn,
die ze niet even voorzien van een likje dik vet,
waardoor ze droog bewegen en eerder slijten.

Dus na vervanging meteen goed invetten met een klodder dik (teflon) vet
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakel bolletjes kapot

Bericht door Multivan Generation »

Freds schreef: 22 sep 2023, 16:05 Nog even terug komen op de symptomen van te voren:
Ik zocht er niks achter, merkte alleen dat de versnellingspook veel ruimte had. Alles werkte verder oké. Totdat ik ineens niet meer in zijn 1 en 2 kon komen.
Blijkbaar was die “lossere” pook al een voorbode. Tja, weet het nu voor een volgende keer.
Gelet op de ervaring kun je bij een kilometerstand van 250.000 of een leeftijd van 20+ jaar(uitharden) er gevoegelijk vanuit gaan dat ze er aan gaan.
Dus aan vervanging toe zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Schakel bolletjes kapot

Bericht door Jan anno NU »

Freds schreef: 22 sep 2023, 16:05 Nog even terug komen op de symptomen van te voren:
Ik zocht er niks achter, merkte alleen dat de versnellingspook veel ruimte had. Alles werkte verder oké. Totdat ik ineens niet meer in zijn 1 en 2 kon komen.
Blijkbaar was die “lossere” pook al een voorbode. Tja, weet het nu voor een volgende keer.
Tja het is gewoon een slijtagedeel , en de volgende ga je waarschijnlijk niet meer mee maken als de huidige 26 jaar stand gehouden heeft.

Wat je ook nog kan doen in het kader : " je had het kunnen voorzien "
:knipoog

Versnellingsbak olie verversen.

VW heeft het er nooit over maar uit liefde voor je bus is het toch de moeite waard.
En dan maximaal vullen tot aan het vulgat.
Dat vindt het tandwiel ven de 5e versnelling wel fijn .

:T44EVER
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Schakel bolletjes kapot

Bericht door autocaravana »

Gelet op de ervaring kun je bij een kilometerstand van 250.000 of een leeftijd van 20+ jaar(uitharden) er gevoegelijk vanuit gaan dat ze er aan gaan.
Ik heb het twee keer bij de hand gehad. Bij 11 jaar (225.000km) en bij 21 jaar (400.000km). In beide gevallen niets tevoren gemerkt.
Dus preventief vervangen zou je moeten doen na circa 175.000 en 9 jaar. Het is een TDI 2.5.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Plaats reactie