Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verbouw bestaande T5 camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

SyncRoon schreef: 28 aug 2023, 16:21 In verleden behaalde resultaten....

Ja RDW bekijkt ook permanente eisen etc. Als ze wat vinden, o.a. zoals draaiplateu's heb je herkeuring aan je broek. Jouw dak lijkt niet voorbij de B-stijl te komen met opening. Als dat spant erin zit verwacht ik geen problemen. Bij mijn keuring (zonder hefdak) waren ze erg stellig dat er een goedgekeurd hefdak op moest komen als ik aan de eisen voor belastingdienst wilde voldoen. Met name daken waarbij de spant aan B-stijl werd verwijdert had hun aandacht.

De bus is relatief jong, je moet dan ook aan andere eisen/normen voldoen dan oudere voertuigen.

Als je nu al €5k moet gaan investeren in extra zitplaatsen/meubilair etc zou je dan niet wat verder kijken naar een geschikte camper met alles erop en eraan of gewoon een lege bus opbouwen.
Deze bus komt uit 2012 enkost 15 duizend euro, een beetje kale bus met relatief lage kilometers kost dat ook zo (of meer).
En dan zit er nu "gratis" ook nog eens al een hefdak in en zijramen met schuifraampjes, elektra installatie etc en is hij reeds goedgekeurt als camper.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 861
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door SyncRoon »

1) bus is in mei 2023 gekeurd als camper zo te zien aan kenteken. Waarom neemt een vorige eigenaar nu al weer afscheid? Motor is wellicht degelijk maar 100pk is ook niet veel tegenwoordig.... Totaalgewicht is 'maar' 2800kg. Rijklaar gewicht van 2161kg is vermoed ik wel aan lage kant.

2) als je zitplaatsen achterin wil moet je heel interieur slopen. Kan je ook zo te zien niet zomaar aanpassen op een slaapzitbank.

3) keuren bij RDW op extra zitplaatsen zal met een goedgekeurde bank moeten zijn met certificaten/test die ze accepteren. Er staan nu 3 zitplaatsen op kenteken terwijl er maar 2 stoelen zijn.... Reden om al te denken dat er na de keuring nog aanpassingen zijn gedaan. Met eerste toelating van na 1 juli 2012 zijn zitplaatsen in de lengte ook niet meer mogelijk. Denk dus niet 3 zitplaatsen, o er mag er nog 1 achterin mee.

4) RDW is niet gek, opnieuw wegen, ongetwijfeld kritische blik op hefdak en de 3e zitplaats voorin ben je kwijt want ze nemen dan enkel de aanwezige 'goedgekeurde' zitplaatsen over.

5)Kan de verkoper aantonen dat kwarttarief is toegekend? Mijn bus heb ik omstreeks dezelfde periode laten keuren en ik wacht nog op reactie belastingdienst. (mijn eerste post met aanvraag hebben ze nooit ontvangen, 2e is bevestigd dus ze kunnen bij mij ook wel maandje en vakantie achter lopen)

6) benzine en lange wielbasis je voorkeur, daar dan op inzetten. Met 4 in de bus is lange wielbasis wel prettiger vanwege de extra ruimte tussen bed en voorstoelen beneden.

& kleurschema (goed)gespoten of wrapped?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

SyncRoon schreef: 31 aug 2023, 12:51 1) bus is in mei 2023 gekeurd als camper zo te zien aan kenteken. Waarom neemt een vorige eigenaar nu al weer afscheid? Motor is wellicht degelijk maar 100pk is ook niet veel tegenwoordig.... Totaalgewicht is 'maar' 2800kg. Rijklaar gewicht van 2161kg is vermoed ik wel aan lage kant.

2) als je zitplaatsen achterin wil moet je heel interieur slopen. Kan je ook zo te zien niet zomaar aanpassen op een slaapzitbank.

3) keuren bij RDW op extra zitplaatsen zal met een goedgekeurde bank moeten zijn met certificaten/test die ze accepteren. Er staan nu 3 zitplaatsen op kenteken terwijl er maar 2 stoelen zijn.... Reden om al te denken dat er na de keuring nog aanpassingen zijn gedaan. Met eerste toelating van na 1 juli 2012 zijn zitplaatsen in de lengte ook niet meer mogelijk. Denk dus niet 3 zitplaatsen, o er mag er nog 1 achterin mee.

4) RDW is niet gek, opnieuw wegen, ongetwijfeld kritische blik op hefdak en de 3e zitplaats voorin ben je kwijt want ze nemen dan enkel de aanwezige 'goedgekeurde' zitplaatsen over.

5)Kan de verkoper aantonen dat kwarttarief is toegekend? Mijn bus heb ik omstreeks dezelfde periode laten keuren en ik wacht nog op reactie belastingdienst. (mijn eerste post met aanvraag hebben ze nooit ontvangen, 2e is bevestigd dus ze kunnen bij mij ook wel maandje en vakantie achter lopen)

6) benzine en lange wielbasis je voorkeur, daar dan op inzetten. Met 4 in de bus is lange wielbasis wel prettiger vanwege de extra ruimte tussen bed en voorstoelen beneden.

& kleurschema (goed)gespoten of wrapped?
1) interieur ziet er erg nieuw uit ook, wellicht beviel het (in mijn ogen ook nogal onpraktische) interieur niet.
100 pk is idd niet erg veel ..

2) is ook helemaal de bedoeling, ik heb helemaal niks met dit interieur maar wil naar 4 (gekeurde) zitplaatsen

3) goedgekeurde zit/slaapbank is ook al vanaf het begin het uitgangspunt geweest.
Dat ik voor 1 zitplaats "verlies" en zo totaal op 4 uit kom is voor mij geen enkel probleem, 4 is genoeg.
Op zitplaatsen in de lengte wil ik mijn nazaten sowieso niet hebben, dus ook geen probleem

4) Onderzoeken of de B-stijl nog aanwezig is is sowieso een goede denk ik
4 zitplaatsen totaal is voor mij prima

5) dat weet ik niet, maar is ook niet meer relevant voor mij, word hem waarschijnlijk toch niet

6) Ik twijfel nog een beetje, op zich wil vrouwlief zo compact mogelijk r
Maar een L2 past ook nog makkelijk er bij op de oprit,of in een parkeervak (op het werk rijden een bosje L2 transporters rond)
Willen sowieso op beurs Hardenberg gaan kijken.

Vrouwlief hecht meer waarde aan een automaat, maar daar hoor ik zo veel spannende verhalen over.....
(sowieso niet erg dik gezaaid benzine T5's)
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
MickF
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 apr 2023, 13:55
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door MickF »

Dropmans schreef: 31 aug 2023, 14:17
SyncRoon schreef: 31 aug 2023, 12:51 1) bus is in mei 2023 gekeurd als camper zo te zien aan kenteken. Waarom neemt een vorige eigenaar nu al weer afscheid? Motor is wellicht degelijk maar 100pk is ook niet veel tegenwoordig.... Totaalgewicht is 'maar' 2800kg. Rijklaar gewicht van 2161kg is vermoed ik wel aan lage kant.

2) als je zitplaatsen achterin wil moet je heel interieur slopen. Kan je ook zo te zien niet zomaar aanpassen op een slaapzitbank.

3) keuren bij RDW op extra zitplaatsen zal met een goedgekeurde bank moeten zijn met certificaten/test die ze accepteren. Er staan nu 3 zitplaatsen op kenteken terwijl er maar 2 stoelen zijn.... Reden om al te denken dat er na de keuring nog aanpassingen zijn gedaan. Met eerste toelating van na 1 juli 2012 zijn zitplaatsen in de lengte ook niet meer mogelijk. Denk dus niet 3 zitplaatsen, o er mag er nog 1 achterin mee.

4) RDW is niet gek, opnieuw wegen, ongetwijfeld kritische blik op hefdak en de 3e zitplaats voorin ben je kwijt want ze nemen dan enkel de aanwezige 'goedgekeurde' zitplaatsen over.

5)Kan de verkoper aantonen dat kwarttarief is toegekend? Mijn bus heb ik omstreeks dezelfde periode laten keuren en ik wacht nog op reactie belastingdienst. (mijn eerste post met aanvraag hebben ze nooit ontvangen, 2e is bevestigd dus ze kunnen bij mij ook wel maandje en vakantie achter lopen)

6) benzine en lange wielbasis je voorkeur, daar dan op inzetten. Met 4 in de bus is lange wielbasis wel prettiger vanwege de extra ruimte tussen bed en voorstoelen beneden.

& kleurschema (goed)gespoten of wrapped?
1) interieur ziet er erg nieuw uit ook, wellicht beviel het (in mijn ogen ook nogal onpraktische) interieur niet.
100 pk is idd niet erg veel ..

2) is ook helemaal de bedoeling, ik heb helemaal niks met dit interieur maar wil naar 4 (gekeurde) zitplaatsen

3) goedgekeurde zit/slaapbank is ook al vanaf het begin het uitgangspunt geweest.
Dat ik voor 1 zitplaats "verlies" en zo totaal op 4 uit kom is voor mij geen enkel probleem, 4 is genoeg.
Op zitplaatsen in de lengte wil ik mijn nazaten sowieso niet hebben, dus ook geen probleem

4) Onderzoeken of de B-stijl nog aanwezig is is sowieso een goede denk ik
4 zitplaatsen totaal is voor mij prima

5) dat weet ik niet, maar is ook niet meer relevant voor mij, word hem waarschijnlijk toch niet

6) Ik twijfel nog een beetje, op zich wil vrouwlief zo compact mogelijk r
Maar een L2 past ook nog makkelijk er bij op de oprit,of in een parkeervak (op het werk rijden een bosje L2 transporters rond)
Willen sowieso op beurs Hardenberg gaan kijken.

Vrouwlief hecht meer waarde aan een automaat, maar daar hoor ik zo veel spannende verhalen over.....
(sowieso niet erg dik gezaaid benzine T5's)
Ondertussen al iets gevonden? Zelf heb ik met 2 kids ook gekozen voor een lange wielbasis (T5 uit 2009), bevalt erg goed en totaal geen moeite met parkeren. Doordat het een dubbel cabine was al een bank achter aanwezig en aangepast naar 2-zits, scheelt ook veel werk en geld.
T5 - 2009 - 1.9 TDI (in bouwfase)
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 665
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Jan anno NU »

T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

Jan anno NU schreef: 12 okt 2023, 18:24 viewtopic.php?t=70971

:knipoog
Correct! Bedankt, ik was het hier even vergeten te melden.... :ikrij
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie