Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
niet willen starten
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:13
niet willen starten
Wanneer ik mijn auto een paar dagen laat staan dan is de accu helemaal leeg, met als gevolg dus dat hij niet wil starten. Bij koud weer dan is hij met 1 nacht al leeg. In eerste instantie dacht ik aan een lekstroom, maar met een multimeter is niets te vinden. De accu is al vervangen, maar dit was het probleem dus niet. Heeft het mogelijk met een relai te maken?.Wanneer hij maar 5 minuten heeft gelopen, dan start hij ook wel weer. Dus hij laadt wel bij. Wie o wie kan mij helpen of weet iemand die dit voor mij kan uitzoeken.
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: niet willen starten
Je zult echt een lekstroom hebben die er voor zorgt dat je accu leeg is. Probeer maar eens een nacht met de klem los te gooien en kijken of ie na die nacht wel wil starten. Op het moment dat je de +kabel tegen de + pool legt en er verschijnen vonkjes KUN je een lekstroom hebben. ( je radio e.d. zal ook stroom gaan vragen op het moment dta je de accu weer aansluit.
Heb je onlangs nog extra accesoires (verkeerd) aangesloten??
René
Heb je onlangs nog extra accesoires (verkeerd) aangesloten??
René
- m.c van den berg
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: niet willen starten
Heb het met een andere auto gehad accu leeg na 2 uur , het was een relais van de achteruit verwarming.
weet niet of dat ook bij de T4 kan?
weet niet of dat ook bij de T4 kan?
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4472
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: niet willen starten
Hoi Johan, heb je geen extra versteker continu bij staan ?
Of dat er iets extra's ingebouwd is wat niet standaard in de auto hoort ?
Want ik heb precies hetzelfde , als ik 5 dagen niet rij, dan is accu leeg
Heb achterin een baskast met eindtrap, die continu bijstaat
Moet het nog steeds veranderen kom er steeds niet aan toe
Na even rijden kan ik hem ook zo weer starten
Of dat er iets extra's ingebouwd is wat niet standaard in de auto hoort ?
Want ik heb precies hetzelfde , als ik 5 dagen niet rij, dan is accu leeg
Heb achterin een baskast met eindtrap, die continu bijstaat
Moet het nog steeds veranderen kom er steeds niet aan toe
Na even rijden kan ik hem ook zo weer starten
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
- Locatie: Hoogkerk
Re: niet willen starten
hallo ik heb het ook gehad met m,n t4 bij mij lag het aan het gloei relais
groeten uut hoogkerk
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: niet willen starten
Vraagje: Hoe meet je de stroom met de multimeter?
Normaalgesproken zul je de lekstroom opsporen door de multmeter er tussen te zetten en dan zekering voor zekering verwijderen tot de stroom minder wordt, en dan per groep verder zoeken,
Verder kunnen niet afgezekerde aparaten ook nog voor lekstroom zorgen (bij defecte diodeplaat kan je dynamo een lekstroom verzorgen, bij diverse andere storingen kan er bij diverse andere ondedelen wellicht een lekstroom optreden.
Is de accu al leeg VOOR je start (dus bij openen deur / auto op contact?) of is ie leeg op het moment dat je start (startmotor draait net niet meer rond)
In dat laatste geval....laat dan je startmotor maar een nakijken, zie mijn topic over niet starten na nacht staan
Normaalgesproken zul je de lekstroom opsporen door de multmeter er tussen te zetten en dan zekering voor zekering verwijderen tot de stroom minder wordt, en dan per groep verder zoeken,
Verder kunnen niet afgezekerde aparaten ook nog voor lekstroom zorgen (bij defecte diodeplaat kan je dynamo een lekstroom verzorgen, bij diverse andere storingen kan er bij diverse andere ondedelen wellicht een lekstroom optreden.
Is de accu al leeg VOOR je start (dus bij openen deur / auto op contact?) of is ie leeg op het moment dat je start (startmotor draait net niet meer rond)
In dat laatste geval....laat dan je startmotor maar een nakijken, zie mijn topic over niet starten na nacht staan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: niet willen starten
Stroom meet je door de multimeter IN het circuit te plaatsen (accuklem (bij voorkeur minpool) los, en multimeter (op ampérestand en draadjes in juiste connectors) tussen de pool en klem zetten), alle stroom moet door de multimeter om stroom te meten.
NIET STARTEN OF MOTOR LATEN LOPEN omdat start- en laadstroom te groot zijn en je Amperemeter zullen mollen (of de zekering van het amperecircuit als ie die heeft)ook geen grote verbruikers inschakelen.
Als je de meter tussen de polen zet meet je de spanning over de polen (doorgaans 12 a 13 volt) doe je dit met de meter op ampere dan meet je nul.
De meter geeft nu aan hoeveel stroom er loopt, dit moet zo laag mogelijk zijn. Klokjes, radiogeheugen, alarm en dat soort dingen gebruiken doorgaans enkele mili-amperes, dus als het veel meer is dan 0,05 á 0,1 ampere (50 tot 100 mili-ampere) is het niet goed.
Als je te veel meet, moet je gaan zoeken in welk circuit je probleem zit, zekering voor zekering verwijderen en kijken of het verbruik daalt.
Als je het circuit gevonden hebt dat veel lekstroom geeft moet je zien uit te vissen wat daar allemaal op zit (schema bied veel hulp daarbij) en kun je per onderdeel kijken of er stroom blijft lopen
Succes.
NIET STARTEN OF MOTOR LATEN LOPEN omdat start- en laadstroom te groot zijn en je Amperemeter zullen mollen (of de zekering van het amperecircuit als ie die heeft)ook geen grote verbruikers inschakelen.
Als je de meter tussen de polen zet meet je de spanning over de polen (doorgaans 12 a 13 volt) doe je dit met de meter op ampere dan meet je nul.
De meter geeft nu aan hoeveel stroom er loopt, dit moet zo laag mogelijk zijn. Klokjes, radiogeheugen, alarm en dat soort dingen gebruiken doorgaans enkele mili-amperes, dus als het veel meer is dan 0,05 á 0,1 ampere (50 tot 100 mili-ampere) is het niet goed.
Als je te veel meet, moet je gaan zoeken in welk circuit je probleem zit, zekering voor zekering verwijderen en kijken of het verbruik daalt.
Als je het circuit gevonden hebt dat veel lekstroom geeft moet je zien uit te vissen wat daar allemaal op zit (schema bied veel hulp daarbij) en kun je per onderdeel kijken of er stroom blijft lopen
Succes.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:13
Re: niet willen starten
Hallo allemaal,
Bedankt voor de tips. Zoals het nu lijkt was de radio met navigatiesysteem de boosdoender.
mvg,
Johan Hans
Bedankt voor de tips. Zoals het nu lijkt was de radio met navigatiesysteem de boosdoender.
mvg,
Johan Hans