Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schudden 60-80 km/u

vragen over de T6
Plaats reactie
Schudmaarlekkerdoor
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2023, 18:10

Schudden 60-80 km/u

Bericht door Schudmaarlekkerdoor »

Beste allemaal, ik ben nieuw hier op het forum dus ik zal mij eerst eens even voorstellen: ik ben Terry, 25 jaartjes jong en heb een transporter t6 cr 102 CAAB uit 2016 met 225dk op de klok die ik gebruik voor mijn werk (elektricien)

Ik heb de bus in mei 2023 gekocht met 215dkm, na een test rit bij kleyn vans in vuren reed hij prima, een lekker bussie met stoelverwarming en een mooi interieur, de banden aan de voorzijde hadden nog maar een paar millimeter profiel en dat was ook het enige min punt, nieuwe bandjes erop en knallen maar!

Bijna een half jaartje verder met 10dkm erbij merk ik dat de bus zijwaarts begint te schudden onder last rond de 60-80 km/u en boven die snelheid voel ik hem lichtjes trillen in het gaspedaal,
Ik heb toen een kennis gevraagd die als beroep automonteur is wat het zou kunnen zijn, hij vertelde me dat het aan de dmv kon liggen omdat ik hem ook al hoorde rammelen in neutraal en met koude motor schokt hij wat met wegrijden, met warme motor geen schokken maar het schudden is dan wel beter voelbaar, afgelopen weekend heb ik samen met een vriend een valeo koppeling set geplaatst, oude dmv had best wat radiale speling erop zitten, nadat we klaar waren gelijk een test rondje gereden alles rustig op temp laten komen op een N weg en een beetje gespeeld met het gas rond de 60-80 om tot de conclusie te komen dat het wel minder voelbaar is geworden maar nog zeker wel aanwezig :bonk het is gelukkig niet voor niks geweest want de oude koppeling had niet veel leven meer in de platen zitten en het dmv was ook al klaar,
hij schakelt wel weer heerlijk soepel!!

Na de test rit de aandrijfassen geïnspecteerd net zoals de draagarm rubbers, veerpoten, stuurinrichting, wiellagers, stabilisator stangen en de fusee kogels..
Niks heeft speling of ziet er versleten uit, zou natuurlijk wel zo kunnen zijn dat een van de aandrijfassen krom zijn, dat is het enigste dat ik nog niet heb nagekeken.. dit probeer ik aankomende week nog te controleren, dan zal ik mijn bevindingen hier weer plaatsen

Las op dit forum dat Nicolaas problemen had met zijn tandempomp op een t5, zijn bus ging wel erg tekeer op het fimpje, zo erg is dat bij mij niet, ik word lichtjes van links naar rechts geschud maargoed, de diesel en vacuum pomp is bij de t5 1 onderdeel, wat ik zover kan zien op de t6 is dat deze systemen gescheiden zijn, zag wel dat de vacuumpomp wat olie zweet
(simpele O-ring van een paar €)
maar de dieselpomp zag er prima uit, geen uitwendige lekkage,
is er een manier om de dieselpomp te controleren visueel of met vcds?
Oliepeil zakt alleen maar sinds de oliewissel bij aanschaf(net over de helft over op het peilstok) dus verwacht geen diesel in het carter(als dat ook mogelijk is met de t6)

Alle hulp en tips zijn welkom

Alvast bedankt en vriendelijke groet

Terry
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Schudden 60-80 km/u

Bericht door chv »

Wat is precies je vraag?

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie