Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startproblemen

vragen over de T4
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Startproblemen

Bericht door StijnT4 »

Het tank element waar zo vaak over gesproken wordt is een bekende, zit tussen de voorstoelen in onder een plaatje in de vloer. Ik heb de mat uitgesneden want geen zin om de stoelen en zo te demonteren. Dan kan je bij het tank element komen. Om de grote zwarte ring los te draaien gebruikte ik een waterpomp tang maar dan met de poten van de tang op de zwarte ring (is aardig groot) brandstofslangen loshalen en stekkertje los. Dan kan je zo het tank element naar boven halen. Denk er om er zit veel diesel in dat ding. Dan check je het hele apparaat even goed op scheurtjes. Check natuurlijk ook de rest van de leidingen.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Guile
Berichten: 277
Lid geworden op: 22 sep 2016, 11:56
Locatie: Alkmaar

Re: Startproblemen

Bericht door Guile »

StijnT4 schreef: 28 okt 2023, 18:02 Het tank element waar zo vaak over gesproken wordt is een bekende, zit tussen de voorstoelen in onder een plaatje in de vloer. Ik heb de mat uitgesneden want geen zin om de stoelen en zo te demonteren. Dan kan je bij het tank element komen. Om de grote zwarte ring los te draaien gebruikte ik een waterpomp tang maar dan met de poten van de tang op de zwarte ring (is aardig groot) brandstofslangen loshalen en stekkertje los. Dan kan je zo het tank element naar boven halen. Denk er om er zit veel diesel in dat ding. Dan check je het hele apparaat even goed op scheurtjes. Check natuurlijk ook de rest van de leidingen.
Hartelijk dank, gaan we doen.
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

StijnT4 schreef: 28 okt 2023, 17:52
Ps,
Er wordt hier wel erg vaak geantwoord met: gebruik de zoekfunctie maar. Erg makkelijk zo’n zoekfunctie maar dan ga ik wel naar Google. De meeste mensen doen echt wel onderzoek en gaan dan pas vragen, maar goed dat is mijn mening.
Ik zit ruim 21 jaar op dit mooie forum.
Heb al zowat alle problemen met de T4 voorbij zien komen, met ook heel veel oplossingen.
De laatste 5 a 6 jaar lijkt het wel, alsof veel (nieuwere leden/mensen) met een oud bakkie (T4) denken dat hun probleem uniek is, en dat moet dan gevraagd worden.
Het wordt erg gemakzuchtig de laatste tijd, maar dat is mijn bescheiden mening maar.
Derhalve geef ik denkrichtingen aan, dan kunnen mensen daarmee verder.

Zie hieronder voor afbeeldingen van het tankelement.
Tip: pas op met het er uit halen, als het stangetje verbogen wordt, dan kan de tankhoeveelheid foutief weergegeven worden.
Tip 2: mocht je de magneetklep die de brandstof afsluit op de brandstofpomp willen testen, doe dat bij een TDI dan met 10V en geen 12V, want daarmee kan die magneetafsluiter kapot gaan.
_MG_1959kopie.jpg
_MG_1957.JPG
_MG_1954 (Large).JPG
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Guile
Berichten: 277
Lid geworden op: 22 sep 2016, 11:56
Locatie: Alkmaar

Re: Startproblemen

Bericht door Guile »

Multivan Generation schreef: 28 okt 2023, 22:25
Zie hieronder voor afbeeldingen van het tankelement.
Tip: pas op met het er uit halen, als het stangetje verbogen wordt, dan kan de tankhoeveelheid foutief weergegeven worden.
Tip 2: mocht je de magneetklep die de brandstof afsluit op de brandstofpomp willen testen, doe dat bij een TDI dan met 10V en geen 12V, want daarmee kan die magneetafsluiter kapot gaan.

_MG_1959kopie.jpg

_MG_1957.JPG

_MG_1954 (Large).JPG
Super, bedankt.
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Startproblemen

Bericht door Dropmans »

Ik zit ruim 21 jaar op dit mooie forum.
Heb al zowat alle problemen met de T4 voorbij zien komen, met ook heel veel oplossingen.
De laatste 5 a 6 jaar lijkt het wel, alsof veel (nieuwere leden/mensen) met een oud bakkie (T4) denken dat hun probleem uniek is, en dat moet dan gevraagd worden.
Het wordt erg gemakzuchtig de laatste tijd, maar dat is mijn bescheiden mening maar.
Derhalve geef ik denkrichtingen aan, dan kunnen mensen daarmee verder.
Ik snap precies wat je bedoeld.

Ik zit dan wellicht nog niet lang op dit forum, maar wel al heel lang op een forum over motoren.
Op den duur als je al lang op een bepaald forum zit zie je vragen voor de 100e keer voorbij komen en denk je "daar gaan we weer".

Ik probeer inderdaad ook altijd eerst de zoekfunctie te gebruiken, het probleem van een oud forum is echter dat je bij sommige hits 150 pagina's voor geschoteld krijgt vol met topics waar je zoekopdracht in voor komt. En heel veel verduidelijkende foto's zijn niet meer zichtbaar.

Zo zocht ik bijvoorbeeld pasgeleden of iemand als eens een oplossing had gevonden voor een los zittende stuur 'bekleding'.
Ik heb echter geen flauw idee hoe die 'bekleding' officieel heet, zoek dan voor de gein in de zoekopdracht eens naar "stuur" ...... :ie

Dan kan ik uren gaan zoeken, terwijl er misschien ook wel iemand is die in twee minuten een passend antwoord kan geven.

En ja, voor de "oude garde" kan dit frustrerend zijn, snap ik heel goed...


(een terugkerende vraag op dat motor forum is bijvoorbeeld of iemand zijn zijspan uit wil lenen aan iemand die geen ervaring heeft.... NOT!!)
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Guile
Berichten: 277
Lid geworden op: 22 sep 2016, 11:56
Locatie: Alkmaar

Re: Startproblemen

Bericht door Guile »

Wat een eenvoudige technische vraag al niet teweeg kan brengen.
Je zou haast geen vragen meer durven stellen..
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Startproblemen

Bericht door Dropmans »

Guile schreef: 31 okt 2023, 10:41 Wat een eenvoudige technische vraag al niet teweeg kan brengen.
Je zou haast geen vragen meer durven stellen..
tuurlijk wel, gewoon doen !


Sorry voor mijn off-topic geneuzel
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Startproblemen

Bericht door StijnT4 »

Dropmans schreef: 31 okt 2023, 11:59
Guile schreef: 31 okt 2023, 10:41 Wat een eenvoudige technische vraag al niet teweeg kan brengen.
Je zou haast geen vragen meer durven stellen..
tuurlijk wel, gewoon doen !


Sorry voor mijn off-topic geneuzel
Daarom bestaat dit forum! Door mensen die vragen stellen.

Als tip om door het oerwoud van topics te gaan: typ in Google je vraag en voeg daar achteraan weetjewel.nl. Dan krijg je een overzichtelijkere zoek pagina van alleen hits van deze site
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
M-a-r-t
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 sep 2017, 14:41

Re: Startproblemen

Bericht door M-a-r-t »

Ik heb een 1.9 en had soortgelijke klachten. Bij mij lag het aan het asje van de dieselpomp wat speling had en daardoor lucht in het systeem trok. Na reparatie/ renovatie probleem over. Maar ik weet niet of dit ook kan voorkomen bij jouw type
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Startproblemen

Bericht door Beckontheroad »

Guile schreef: 31 okt 2023, 10:41 Wat een eenvoudige technische vraag al niet teweeg kan brengen.
Je zou haast geen vragen meer durven stellen..
En, hie ben je gevaren?
Euvel gevonden?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie