Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Carbon-lood huishoudaccu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Carbon-lood huishoudaccu

Bericht door Freds »

Mijn accu begint aan de krappe kant te raken. 95ah en
al wat ouder. Nu aan het snuffelen en dan kom ik naast Agm en Gel ook Carbon-lood accu’s tegen. (Carbon-laagje op de negatieve plaat) Deze zouden zonder problemen tot 80% kunnen worden ontladen.
Ik lees er niets van op het forum. Iemand ervaringen?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Carbon-lood huishoudaccu

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb er even naar gezocht en kwam dit tegen:

https://www.accuweb.nl/accus/boot-accus ... bon-accus/
Standaard loodzuur batterijen hebben een groot voordeel tegenover lithium batterijen, een grote ontlaad capaciteit (tot C3)
:bonk
Door het toevoegen van Lood (pb) aan de negatieve plaat is er ook minder weerstand wat resulteert in een langere levensduur.
:bonk
Geschikt voor high power PSoC laden
:bonk
Onderhoudsvrij alternatief voor AGM & GEL
en
Laadtijd: laadtijd is korter dan normale AGM
En wat voor accu wordt er getoond: Gel.

:bonk

Zo’n stukje tekst wordt ik niet echt vrolijk van.

Het hoeven geen slechte accu’s te zijn. Echter, als de techniek zo revolutionair zou zijn, dan zouden de grote merken als Varta en Bosch dit ook in hun programma hebben. Zoek eens op Varta en Carbon en je komt leuke accu’s tegen.

Ontladen van loodzuuraccu’s tot 80%. Verkooppraatjes. Wellicht dat de accu niet meteen kapot gaat, maar diep ontladen van loodzuur betekent het aanzienlijk verkorten van de levensduur.

Beperk diepontladen sowieso als je lang plezier van je accu’s wilt hebben. Mijn Optima opgerolde cel accu’s kunnen ook heel wat hebben. Ik houd echter aan tot 75% SOC = Max 25% ontladen. Een enkele keer wat dieper. Mijn Optima’s zijn nu met hun 14e jaar bezig.

En niet vergeten. Verdiep je in de eigenschappen van een bepaald type accu. Bijvoorbeeld in het verschil tussen Gel en AGM. Zo is het belangrijk dat je AGM weer spoedig geheel oplaadt na een ontlading.

Tip: lees uit dit boek met name het gedeelte over accu’s: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... oom-NL.pdf

Volgende tip. Investeer in een goede accumonitor met een shunt in de min. Zoals de BMV’s van Victron. De beste manier om de toestand van de accu te volgen en daar je ontlaad- en laadgedrag op aan te passen.

Wil je echt een ander type accu, verdiep je dan in Lithium. Daarbij heb je veel meer werkelijk beschikbare Ah’s tegen een veel lager gewicht. Maar die dingen zijn duur en vragen geheel andere laadomstandigheden. Dat is geen kwestie van loodzuur eruit en lithium er in.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Carbon-lood huishoudaccu

Bericht door krekwakwol »

Wat ik niet lees is of ze in elke positie geplaatst kunnen worden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Carbon-lood huishoudaccu

Bericht door Freds »

Dank je wel voor alle info! Ik ga nog verder lezen.

Over lithium:
Juist omdat ik niets wil veranderen aan de opzet in de bus leek mij het gebruik van Agm of Gel aangewezen. Bij een lithium moet je ook de laadkarakteristiek aanpassen en bv onder nul mag je niet meer laden. Ik ga in januari op pad en dan rijd ik flinke stukken door Frankrijk waar het dan knap koud kan zijn. Het betekent ook dat ik een andere lader moet gaan inbouwen.
De mogelijkheid van een met een Carbon-laagje verbeterde Agm of gel-accu leek me dan niet zo gek, zeker als je wat meer van de capaciteit kunt gebruiken.
Over de manier waarop ik de accu plaats: dat wordt de normale plek onderin de kast van mijn Westfalia.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Plaats reactie