Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trekhaak kogeldruk en diefstal

vragen over de T5
Plaats reactie
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door BlueCalifornia »

Ik heb de trekhaak zoal op de foto op mijn VW Cali uit 2006. Aangezien ik niet de eerste eigenaar ben, weet ik niet zeker of deze trekhaak later is gemonteerd of standaard is geleverd met de Cali. Ik denk later gemonteerd. Ik wil graag weten wat de max kogeldruk is. Dat stond op de witte sticker op de bumper, maar is niet meer te lezen. Het boekje van cali zegt wel max 100kg kogeldruk, maar als dit een later geïnstalleerde trekhaak is, zegt dat weinig.

Iemand een idee hoe daar achter te komen?

Tweede vraag. Hoe voorkom je diefstal met een dergelijke trekhaak? In principe kwestie van twee bouten losdraaien en je hebt alles los. Dus leuk dat en fietsendrager een goed slot heeft voor op de trekhaak etc., maar als je de trekhaak zelf er zo afschroeft helpt dat weinig. Iemand idee of daar iets aan te doen is?
Bijlagen
20230702_130507.jpg
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door SyncRoon »

tegen diefstal moer vastlassen.... dan zou ik langere bout nemen, twee moeren en de tweede vastlassen zodat je op de eerste nog kan natrekken als dat ooit moet. Andere optie extra kabelslot door rek/fiets/aan vast deel trekhaak.

Als er geen sticker met kogeldruk is gaat men uit van 75 kg. Geen papier van de trekhaak bij je boekje gestopt door de vorige eigenaar? Als je merk kan achterhalen kan je misschien nieuw stickertje bestellen (en deze in de stijl van je achterklep/deur plakken, zit die beschermd)

Ik denk een brink trekhaak..... maak eens foto van zijkant bevestiging en onderkant bv montage wijze.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door Pascal-141 »

Ik denk dat je panikeerd voor niks , ik rijd al dik 30 jaar met dergelijke trekhaken en heb nog nooit van iemand gehoord dat ze zijn trekhaakbol gestolen hebben .

Trouwens , zo'n trekhaakbol vind je in iedere automaterialenzaak voor pakweg 15eur .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door SyncRoon »

Kogeldruk staat trouwens ook in je CVO. Ik denk niet op de autopapieren zelf. Brink trekhaak heeft een kogeldruk van 120kg maar die mag eigenlijk niet de toegelaten kogeldruk overschrijden. Ik heb een Bostow trekhaak (3500kg trekgewicht en 140kg kogeldruk) maar mag dan ook niet meer dan 2500kg trekken en 100kg kogeldruk.

stickertjes zijn los te krijgen. Als de 100kg overeenkomt met wat in je papieren staat zou ik die gerust durven plakken met de trekhaak als op je foto. Let erop dat de maximale kogeldruk van de kogel zelf ook nog kan afwijken.....Als iemand een goedkope budgetkogel zonder gegevens monteert kan dat dus minder zijn.

https://rickshandel.nl/product/kogeldru ... g-65x30mm/


edit, wat Pascal zegt ook, koop je een nieuwe kogel dan heb je er gelijk een stickertje bij als het goed is. Die had ik namelijk wel los bij de westfalia kogel voor op mijn trekhaak.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door SyncRoon »

Pascal-141 schreef: 02 jul 2023, 17:02 Ik denk dat je panikeerd voor niks , ik rijd al dik 30 jaar met dergelijke trekhaken en heb nog nooit van iemand gehoord dat ze zijn trekhaakbol gestolen hebben .

Niet de bol, maar combinatie fietsdrager en fietsen op de bol.....
Groet, Ronald
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door BlueCalifornia »

SyncRoon schreef: 02 jul 2023, 16:27 tegen diefstal moer vastlassen.... dan zou ik langere bout nemen, twee moeren en de tweede vastlassen zodat je op de eerste nog kan natrekken als dat ooit moet. Andere optie extra kabelslot door rek/fiets/aan vast deel trekhaak.

Als er geen sticker met kogeldruk is gaat men uit van 75 kg. Geen papier van de trekhaak bij je boekje gestopt door de vorige eigenaar? Als je merk kan achterhalen kan je misschien nieuw stickertje bestellen (en deze in de stijl van je achterklep/deur plakken, zit die beschermd)

Ik denk een brink trekhaak..... maak eens foto van zijkant bevestiging en onderkant bv montage wijze.
- Dank - moer vastlassen zou inderdaad een optie zijn. Kan inderdaad nog even kijken of ik een kabelslot door een van de ander boutgaten krijg, maar die zijn altijd makkelijker door te knippen en wordt wel wat rommelig op die manier natuurlijk. Thanks voor de tips.
- Zit inderdaad geen papier bij van vorige eigenaar.
- Witte sticker op de bumper stond het op, maar is vervaagd.
- Op de balk waarop de trekhaak zit gemonteerd stond nog wel een stickertje, was mee eerst niet opgevallen. Daarop staat een S value van 120, volgens mij is dat de max kogeldruk. Zou dan alleen nog kunnen dat de kogel die erop gebout zit minder aankan.
Pascal-141 schreef: 02 jul 2023, 17:02 Ik denk dat je panikeerd voor niks , ik rijd al dik 30 jaar met dergelijke trekhaken en heb nog nooit van iemand gehoord dat ze zijn trekhaakbol gestolen hebben .

Trouwens , zo'n trekhaakbol vind je in iedere automaterialenzaak voor pakweg 15eur .
Zoals SyncRoon al zei, gaat me uiteraard niet om de trekhaak zelf, maar wel als er een paar dure fietsen opstaan of box achterop staat met inhoud. Die haal je er nu dus heel simpel vanaf.
SyncRoon schreef: 02 jul 2023, 17:05 Kogeldruk staat trouwens ook in je CVO. Ik denk niet op de autopapieren zelf. Brink trekhaak heeft een kogeldruk van 120kg maar die mag eigenlijk niet de toegelaten kogeldruk overschrijden. Ik heb een Bostow trekhaak (3500kg trekgewicht en 140kg kogeldruk) maar mag dan ook niet meer dan 2500kg trekken en 100kg kogeldruk.

stickertjes zijn los te krijgen. Als de 100kg overeenkomt met wat in je papieren staat zou ik die gerust durven plakken met de trekhaak als op je foto. Let erop dat de maximale kogeldruk van de kogel zelf ook nog kan afwijken.....Als iemand een goedkope budgetkogel zonder gegevens monteert kan dat dus minder zijn.

https://rickshandel.nl/product/kogeldru ... g-65x30mm/


edit, wat Pascal zegt ook, koop je een nieuwe kogel dan heb je er gelijk een stickertje bij als het goed is. Die had ik namelijk wel los bij de westfalia kogel voor op mijn trekhaak.
CVO heb ik niet, maar kan ik opvragen lees ik.
Maar nu ik weet dat de draagcontractie in ieder geval 120kg kan hebben, gaat het alleen om de kogel zelf en boutverbinding. Maar zie dat de meesten wel tot 100kg+ gaan, dus het lijkt mij in ieder geval safe om 100kg aan te houden dan.

Goed, dan is dat me duidelijk, moet ik alleen nog iets verzinnen om dit gebeuren diefstalproof te maken. Hebben anderen dit probleem niet? Of hebben die een ander soort trekhaak? Geloof niet dat ik hier een ander type op kan zetten.
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-07-02 at 19.44.17.jpeg
WhatsApp Image 2023-07-02 at 19.44.18 (1).jpeg
WhatsApp Image 2023-07-02 at 19.44.18 (2).jpeg
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door SyncRoon »

Kijk, op dat nummer kom je op een Bosal/Oris trekhaak.... https://www.autodoc.nl/bosal-oris/14286174

Je hebt een sticker en daar zou ik dan maar op geloven. De kogel ben ik ook niet zo bang voor hoewel ik er vroeger genoeg gesloopt heb van de markt op Weerselo. Tegenwoordig hoort de kogel ook een E-keur te hebben en is denk ik de S waarde altijd wel meer dan 100. Ik heb trouwens een GDW kogel op de bus met S waarde 200.

Dat je een S waarde van 120 op de trekhaak zelf hebt wil niet zeggen dat je 120kg 'last' mag transporteren. De S waarde op de toelating van de wagen is bepalend, of van de trekhaak of kogel welke het laagst is. Wil je een hogere S waarde dan zal je wellicht via Pon moeten kijken of daar een certificaat voor te krijgen is vanuit VW.

Of praktisch gezien bij controle daar op gehandhaafd wordt? Tegenwoordig zijn ze bij integrale controles met RDW erbij redelijk scherp.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door Multivan Generation »

BlueCalifornia schreef: 02 jul 2023, 19:50
Zoals SyncRoon al zei, gaat me uiteraard niet om de trekhaak zelf, maar wel als er een paar dure fietsen opstaan of box achterop staat met inhoud. Die haal je er nu dus heel simpel vanaf.

Ik denk dat je dit vies tegen zal vallen.
Door alle jaren blootstelling zouden de bouten wel eens flink vastgeroest kunnen zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door BlueCalifornia »

SyncRoon schreef: 02 jul 2023, 21:40 Kijk, op dat nummer kom je op een Bosal/Oris trekhaak.... https://www.autodoc.nl/bosal-oris/14286174

Je hebt een sticker en daar zou ik dan maar op geloven. De kogel ben ik ook niet zo bang voor hoewel ik er vroeger genoeg gesloopt heb van de markt op Weerselo. Tegenwoordig hoort de kogel ook een E-keur te hebben en is denk ik de S waarde altijd wel meer dan 100. Ik heb trouwens een GDW kogel op de bus met S waarde 200.

Dat je een S waarde van 120 op de trekhaak zelf hebt wil niet zeggen dat je 120kg 'last' mag transporteren. De S waarde op de toelating van de wagen is bepalend, of van de trekhaak of kogel welke het laagst is. Wil je een hogere S waarde dan zal je wellicht via Pon moeten kijken of daar een certificaat voor te krijgen is vanuit VW.

Of praktisch gezien bij controle daar op gehandhaafd wordt? Tegenwoordig zijn ze bij integrale controles met RDW erbij redelijk scherp.
Thanks, duidelijk allemaal!
Multivan Generation schreef: 02 jul 2023, 22:13
BlueCalifornia schreef: 02 jul 2023, 19:50
Zoals SyncRoon al zei, gaat me uiteraard niet om de trekhaak zelf, maar wel als er een paar dure fietsen opstaan of box achterop staat met inhoud. Die haal je er nu dus heel simpel vanaf.

Ik denk dat je dit vies tegen zal vallen.
Door alle jaren blootstelling zouden de bouten wel eens flink vastgeroest kunnen zijn.
Dat is dan ook weer zo, denk dat ik het dan maar zo laat zitten en misschien nog overweg een extra slot om fietsenrek en door de boutgaten in de plaat te doen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door Mickel Moen »

Fietsendieven, zullen voor snelle actie gaan.

Een fietsendrager met twee fietsen erop is wel even een werkje.

Maar je kostbare fietsen goed beveiligen is natuurlijk altijd aan te raden. Dieven het moeilijk maken, maakt dat ze eerder verder gaan kijken. Het gaat ook om je eigen gevoel hierbij.

1. Fietsen op slot
2. Bij mij heeft iedere arm van de fietsendrager een slot, waarmee je de fiets op slot zet aan de fietsendrager.
3. De fietsendrager kan ik met een hangslot aan de trekhaak op slot zetten, zodat deze dus niet van de kogel kan.

4. Voor jou zou een extra kabelslot vastgezet met een hangslot aan de balk dus zeker een mooie oplossing zijn.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
TRS
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2023, 22:46

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door TRS »

Jemig, wie steelt er een trekhaak bol? wat doe je dan met je velgen, ruitenwissers, hefdak......
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door J vd Pal »

Bedankt voor de (on)zinnige bijdrage. Als je de moeite neemt om te lezen ipv sarcastisch te doen dan had je kunnen lezen dat TS bang was dat de trekhaak INCLUSIEF fietsendrager en dure fietsen gejat zou worden.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 03 dec 2023, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door SyncRoon »

En alles wat je benoemt wordt ook gejat en daar zijn ook oplossingen voor. (behalve ruitenwissers misschien...) En je hefdak, die wordt meestal inclusief de bus ontvreemd....
Groet, Ronald
TRS
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2023, 22:46

Re: Trekhaak kogeldruk en diefstal

Bericht door TRS »

miss wat cynisch, in de wetenschap dat twee maanden geleden mijn 2cv in haar geheel in Frankrijk ontvreemd werd....
Plaats reactie