Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 achtervering is hoger na vervangen van één veer

vragen over de T4
Plaats reactie
T4®on
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:08

T4 achtervering is hoger na vervangen van één veer

Bericht door T4®on »

Vorige week is de spiraalveer links achter vervangen. Nu past mijn bus niet meer in de garage, hij is 3 tot 5 cm hoger. Bij de garage, waar de veer vervangen is, snappen ze niet hoe dat kan, omdat het een originele veer zou zijn. Rechts achter is niet vervangen en de bus staan niet scheef. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3686
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 achtervering is hoger na vervangen van één veer

Bericht door krekwakwol »

Nieuwe veren zijn altijd hoger dan veren die al jaren onder de bus zitten, ze zakken in de loop van de jaren toch wat in.
Dat hij niet scheef staat kan misschien te maken hebben dat er niet veel gewicht achterin zit.

Wij hebben ook eens een nieuwe veer onder onze vorige bus (T4) gehad en toen stond hij ook niet scheef, wel iets hoger, maar geen 5 cm.

Maar hebben ze wel de zelfde kleurcode er onder gezet, iets met stippen geloof ik.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4819
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 achtervering is hoger na vervangen van één veer

Bericht door Hanz »

krekwakwol schreef: 04 dec 2023, 13:01 Nieuwe veren zijn altijd hoger dan veren die al jaren onder de bus zitten, ze zakken in de loop van de jaren toch wat in.
Dat hij niet scheef staat kan misschien te maken hebben dat er niet veel gewicht achterin zit.
Dat zou betekenen dat de bus met weinig gewicht maar op één veer rust, lijkt mij niet optimaal voor het rijgedrag. Ik dacht ook dat het gebruikelijk was om beide veren altijd tegelijk te vervangen. Zeker als er een veer gesneuveld is door ouderdom want dan is de andere ook wel bijna op.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 achtervering is hoger na vervangen van één veer

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt met de kleurcode wit, 2 verschillende versies, met verschillend laadvermogen.
Misschien is het zo iets?

Veren altijd per set vervangen om de bovenstaande reeds genoemde reden.

Wellicht heb je hier iets aan?
http://www.eldiape.com/verlagen/verlagen.htm#4

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie