Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu loopt leeg, lekstroom?

vragen over de T5
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Erik701 »

Hoi,

Ik heb een tijdje geleden een T5 GP van 2012 gekocht, die ik maar af en toe gebruik. Een tijdje terug wilde ik starten, maar was de accu leeg. Ik mat maar 10,8V met de multimeter. Ik dacht dat de accu misschien wat versleten was, dus ik heb een nieuwe Bosch S4011 80Ah geplaatst. Gisterenavond wilde ik weer starten, weer accu leeg. Ik vermoed dat ik dus ergens wat lekstroom heb waardoor de accu traag leegloopt. Iemand een idee hoe dat te troubleshooten? Eén voor één alle zekeringen eens uittrekken? Zijn er veel voorkomende oorzaken hiervoor?
ray308
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 mar 2023, 20:11

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door ray308 »

Plaats een multimeter tussen je minpool van je accu en de accuklem die op de minpool moet. Dus de accuklem loshalen van de accu en de multimeter ertussen.

Zet 'm op Ampère en leg de boel zo neer dat de motorkap dicht kan (de sensor van de motorkap zorgt ervoor dat de boordcomputer langer aanblijft)

Doe alle deuren dicht en de bus op slot. De multimeter meet nu ongeveer tussen de 1,5 en 3,5 ampère. Even een paar minuten wachten, dan gaat de boordcomputer uit en zou deze niet hoger dan 0,10 ampère mogen meten. Is deze hoger dan heb je ergens een lekstroom. Dan kun je via je zekeringen eens gaan kijken of het onder eén van deze zekeringen valt, dus zekering eruit, alles dicht, wachten, zakt de ampèremeter niet, dan is die het niet enz enz.

Uiteraard haal je alle randapparatuur die je wellicht hebt aangesloten even los, dus opladers, sigarettenaanstekers, omvormers enz. Als dan je dan minder meet zat het daarin. Scheelt een berg zekeringen testen.

Met deur/ motorkap open en boordcomputer dus aan;
IMG_0563.jpeg
IMG_0561.jpeg
Met de alles dicht en op slot (en een paar minuten geduld)
IMG_0567.jpeg
If you call me insane, I'll eat your other eye!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door SyncRoon »

Heb je sluimerende gebruikers als dashcam of usb laders?
Groet, Ronald
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Beckontheroad »

En is je accu eerder wel goed opgeladen?
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
peetjeadhdtje
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door peetjeadhdtje »

De meet/steekzekering tool is erg handig om stromen/lekstromen juist te meten icm een multimeter.
https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-ms ... fresh=true
ray308
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 mar 2023, 20:11

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door ray308 »

@peetjeadhdtje. Dat scheelt wel veel tijd, handig!
If you call me insane, I'll eat your other eye!
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 477
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Remco_T5 »

Zeker handige tool :jumpklap
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Erik701 »

Bedankt allemaal, hiermee ga ik aan de slag!

De accu is goed, nieuw. Volledig geladen. Laatst een rit van 400km gemaakt, de alternator geeft dan +- 14V (wanneer de motor draait), maar na 5 dagen stilstand accuspanning weer te laag om te starten. Ik heb niet echt sluimerverbruikers volgens mij, maar ik heb wel een achteruitrijcamera geplaatst. Die neemt 12v van de verlichting in de laadruimte, maar die valt na een tijdje uit, dus volgens mij valt die camera ook uit.
Daarnaast ook een Android navigatie / radio geplaatst, maar die valt volgens mij ook uit. Ik zal eens beginnen spelen met de multimeter en zekeringen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Hanz »

Erik701 schreef: 26 dec 2023, 07:04 . . . dus volgens mij valt die camera ook uit.
. . . maar die valt volgens mij ook uit.
Dat zijn aannames maar je weet dat dus niet zeker. Ik zou dit als eerste controleren. En is het probleem begonnen na plaatsing van camera en/of radio?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ruud vd meulen
Berichten: 101
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door ruud vd meulen »

Erik701 schreef: 26 dec 2023, 07:04 Bedankt allemaal, hiermee ga ik aan de slag!

De accu is goed, nieuw. Volledig geladen. Laatst een rit van 400km gemaakt, de alternator geeft dan +- 14V (wanneer de motor draait), maar na 5 dagen stilstand accuspanning weer te laag om te starten. Ik heb niet echt sluimerverbruikers volgens mij, maar ik heb wel een achteruitrijcamera geplaatst. Die neemt 12v van de verlichting in de laadruimte, maar die valt na een tijdje uit, dus volgens mij valt die camera ook uit.
Daarnaast ook een Android navigatie / radio geplaatst, maar die valt volgens mij ook uit. Ik zal eens beginnen spelen met de multimeter en zekeringen!
Ik had ook eens een camera aangesloten met een extern beeldschermpje die ik had aangesloten op de binnenverlichting, deze sprong met het contact uit ook iedere x aan voor een paar seconden. Geen idee waarom, maar mijn accu raakte daar ook leeg van.
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Erik701 »

Hanz schreef: 26 dec 2023, 13:46
Erik701 schreef: 26 dec 2023, 07:04 . . . dus volgens mij valt die camera ook uit.
. . . maar die valt volgens mij ook uit.
Dat zijn aannames maar je weet dat dus niet zeker. Ik zou dit als eerste controleren. En is het probleem begonnen na plaatsing van camera en/of radio?
Uiteraard, daar start ik mee :) Moeilijk te zeggen of de problemen begonnen zijn na installatie, na installatie van die toestellen heb ik de bus regelmatig gebruikt, dus stelde het probleem zich niet echt. Nu in de winter staat ie vaak langer stil.
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Erik701 »

ruud vd meulen schreef: 26 dec 2023, 13:52
Erik701 schreef: 26 dec 2023, 07:04 Bedankt allemaal, hiermee ga ik aan de slag!

De accu is goed, nieuw. Volledig geladen. Laatst een rit van 400km gemaakt, de alternator geeft dan +- 14V (wanneer de motor draait), maar na 5 dagen stilstand accuspanning weer te laag om te starten. Ik heb niet echt sluimerverbruikers volgens mij, maar ik heb wel een achteruitrijcamera geplaatst. Die neemt 12v van de verlichting in de laadruimte, maar die valt na een tijdje uit, dus volgens mij valt die camera ook uit.
Daarnaast ook een Android navigatie / radio geplaatst, maar die valt volgens mij ook uit. Ik zal eens beginnen spelen met de multimeter en zekeringen!
Ik had ook eens een camera aangesloten met een extern beeldschermpje die ik had aangesloten op de binnenverlichting, deze sprong met het contact uit ook iedere x aan voor een paar seconden. Geen idee waarom, maar mijn accu raakte daar ook leeg van.
Ik heb geen schermpje, maar de camera is (draadloos) aangesloten op de navigatie

edit: nu ik er aan denk ... de draadloze ontvanger voor de camera hangt wsl gewoon aan de vaste 12V denk ik! Mogelijks ligt de oorzaak daar dus! Die controleer ik als eerste, zodra ik dat kabeltje dat hierboven vermeld werd ontvangen is.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Hanz »

Erik701 schreef: 26 dec 2023, 14:00 ... de draadloze ontvanger voor de camera hangt wsl gewoon aan de vaste 12V denk ik!
Om die reden heb ik mijn draadloze ontvanger aangesloten op de achteruitrijlampen. Dat geeft wel een korte vertraging voordat je beeld hebt (ca. 2 seconden) maar dan weet je zeker dat hij geen stroom slurpt als je vooruit rijdt of als je stil staat.
Of er een schakelaar tussen zetten maar die zit dan waarschijnlijk achterin de auto of je moet alsnog een draad naar voren trekken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Erik701 »

De camera zelf neemt voeding van de binnenverlichting van de laadruimte. Die schakelt toch vanzelf uit na een bepaalde tijd na het sluiten van de wagen, om te voorkomen dat de binnenverlichting de accu leegtrekt?

Het is de ontvanger, die achter de navigatieunit ligt, die wel eens aan de permanente 12v zou kunnen hangen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Hanz »

Misschien kleine begripsverwarring. Ik heb achterin de camera en een zendunit (dus inderdaad geen ontvanger) die beide aangesloten zijn op de achteruitrijlampen. Vanaf de zender wordt het signaal draadloos naar het beeldschermpje voor in de auto gestuurd.

Als jij het hebt over binnenverlichting van de laadruimte, blijft die dan branden tijdens de rit, ook als de laadruimte dicht is? En gaat hij alleen uit als de sleutel uit het contact gaat en je de auto op slot doet?
En als die verlichting vanzelf uitgaat dan is het nog maar de vraag waar dan de schakelaar zit die dit regelt. Misschien heb je de camera wel aangesloten voor deze schakelaar zodat deze niet mee schakelt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie