Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

fietsendrager merken gezocht die aan mijn eisen voldoen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
sannea
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2023, 19:02

fietsendrager merken gezocht die aan mijn eisen voldoen

Bericht door sannea »

Hoi

Ik plaatste eerder al een soortgelijk berichtje in een andere/bestaande topic, maar ik ben er dus nog steeds niet helemaal uit en probeer het hier onder een nieuwe topic nog eens.

Ik ben op zoek naar namen van merken die een geschikte (betaalbare) fietsendrager (max 60kg - 2 fietsen) voor op de achterklep voor onze T4 (2002) verkopen en de bijhorende ervaringen...

2 belangrijke vereisten :
- de fietsen mogen niet boven de klep uitkomen, want de klep moet mét de fietsen erop volledig openkunnen (ik ben me bewust van de nadelen hiervan)
- de schade aan de carrosserie moet beperkt blijven

Ik weet ondertussen dankzij dit forum dat de fietsendragers van VOTOX LOGO erg goed zijn, maar dat je deze niet meer kan kopen, tenzij met wat geluk tweedehands en dat deze enkel gemaakt zijn om 4 fietsen mee te vervoeren.

Ik heb ook gehoord dat de FIAMMA fietsendragers goed zijn, maar wel schade aan de carrosserie kunnen veroorzaken. Klopt dat en kan ik dit voorkomen? Verder weet ik ook niet zeker of bij deze fietsendrager de fietsen boven het dak zullen uitsteken?

Tenslotte vraag ik me ook af of er fietsendragers van Thule of andere veelvoorkomende merken, zijn die aan mijn wensen voldoen, want deze zie ik heel dikwijls op tweedehands websites, maar ik weet dus nooit zeker of de fietsen hierbij boven het dak zullen uitsteken. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Wie o wie helpt me, zodat ik hopelijk deze week nog een nieuw/tweedehands fietsendrager kan kopen die aan mijn vereisten voldoet, alvast dank bij voorbaat :)

Groetjes
Sanne
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: fietsendrager merken gezocht die aan mijn eisen voldoen

Bericht door odorf »

Volgens mij steken bij alle fietsendragers voor klep de fietsen boven het dak uit. Dit heeft er mee te maken dat deze dragers zo gemaakt zijn dat ze de achterlichten en kentekenplaat niet in de weg zitten, je hebt daarvoor dus geen extra witte kentekenplaat en extra verlichting nodig.
Ieder voordeel heb z’n nadeel, dat betekent dus dat fietsen relatief hoog staan en boven de bus uitsteken.

Geen direkt antwoord op de vraag omdat het gevraagde -volgens mij- niet bestaat. :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: fietsendrager merken gezocht die aan mijn eisen voldoen

Bericht door Timy »

Met het fiamma rek komen de fietsen wel boven het dak uit maar de achterklep kan nog wel helemaal geopend worden met fietsen erop.
Dus als dat een vereiste is, dan kan je Fiamma overwegen.
Ik denk dat elk rek dat gemonteerd wordt op delen met lak (lees: de klep) beschadigingen opleveren. Maar vooralsnog vind ik het erg beperkt bij onze fiamma.

Je kan een model zoeken wat op de trekhaak kan maar dan moet je eigenlijk altijd de fietsen eraf halen als de klep open moet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: fietsendrager merken gezocht die aan mijn eisen voldoen

Bericht door Multivan Generation »

Om de lakschade te beperken kun je beschermende folie gebruiken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: fietsendrager merken gezocht die aan mijn eisen voldoen

Bericht door krekwakwol »

Misschien kun je de fietsendrager zo aanpassen dat de wielgoten lager geplaatst kunnen worden.
Dan zul je wel met een extra lichtbalkje en kenteken plaat moeten werken, maar dan zijn de fietsen ook veel makkelijker achterop te plaatsen, omdat je ze niet zo hoog hoeft te tillen.
Dit heb ik ook met onze fiamma fietsendrager voor dubbele deuren gedaan.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: fietsendrager merken gezocht die aan mijn eisen voldoen

Bericht door Hanz »

Bij een fietsendrager met 3 of 4 goten kan je de fietsen in de achterste goten zetten. Dan komen ze hoger uit als je de klep omhoog doet en zullen ze minder snel het dak raken. Zeker als je ook de sturen even dwars zet.

Edit:
sannea schreef: 19 nov 2023, 14:15 Ik weet ondertussen dankzij dit forum dat de fietsendragers van VOTOX LOGO erg goed zijn, maar dat je deze niet meer kan kopen, tenzij met wat geluk tweedehands en dat deze enkel gemaakt zijn om 4 fietsen mee te vervoeren.
In je vorige topic over dit onderwerp werd de Votex ook al genoemd en Erdem gaf toen aan dat hij er een te koop had. Misschien heeft hij hem nog.
En inderdaad, de Votex heeft vier goten maar zoals boven aangegeven kan ja dan de twee achterste gebruiken zodat de fietsen verder van je klep af staan en hoger uitkomen bij geopende klep.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: fietsendrager merken gezocht die aan mijn eisen voldoen

Bericht door Hanz »

De fietsendrager Votex Logo van Erdem is nog te koop: viewtopic.php?p=517007#p517007
En Erdem is vast wel bereid om je te laten proberen of met deze drager en twee fietsen de klep van je bus nog omhoog kan. Dan weet je het zeker voordat je iets koopt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
sannea
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2023, 19:02

Re: fietsendrager merken gezocht die aan mijn eisen voldoen

Bericht door sannea »

Timy schreef: 20 nov 2023, 14:00 Met het fiamma rek komen de fietsen wel boven het dak uit maar de achterklep kan nog wel helemaal geopend worden met fietsen erop.
Dus als dat een vereiste is, dan kan je Fiamma overwegen.
Ik denk dat elk rek dat gemonteerd wordt op delen met lak (lees: de klep) beschadigingen opleveren. Maar vooralsnog vind ik het erg beperkt bij onze fiamma.

Je kan een model zoeken wat op de trekhaak kan maar dan moet je eigenlijk altijd de fietsen eraf halen als de klep open moet.
Dankje voor de reactie! We hebben ondertussen dit rek gekocht en op het eerste zicht zijn we tevreden.
sannea
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2023, 19:02

Re: fietsendrager merken gezocht die aan mijn eisen voldoen

Bericht door sannea »

Hanz schreef: 26 nov 2023, 13:20 De fietsendrager Votex Logo van Erdem is nog te koop: viewtopic.php?p=517007#p517007
En Erdem is vast wel bereid om je te laten proberen of met deze drager en twee fietsen de klep van je bus nog omhoog kan. Dan weet je het zeker voordat je iets koopt.
Hoi, ja klopt! Maar dat was in afstand toch een beetje te ver voor ons!
Plaats reactie