Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

5e versnelling 2.4 AAB

vragen over de T4
Plaats reactie
Thies0
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2020, 20:01

5e versnelling 2.4 AAB

Bericht door Thies0 »

Beste weetjewellers
Ik heb een probleempje in de versnellingsbak van mijn trouwe VW t4 multivan 2.4 AAB met bijna 460 k kilometers op de teller.
Als ik van zijn 4 naar zijn 5 schakel onder de 60km/h is er niks aan het voetje.
Schakel ik echter op een normale snelheid naar zijn 5 (75-80 km/h) dan hoor je een ratelend geluid alsof je niet gekoppeld hebt.
verder rijd hij helemaal goed in zijn vijfde versnelling.
Nu is mijn vraag of iemand weet wat er aan de hand is met mijn versnellingsbak en hoe ik dit kan verhelpen.

Met vriendelijke groet, Mathijs
T4 multivan 1992 2.4D AAB
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: 5e versnelling 2.4 AAB

Bericht door brugseb »

Even de zoekfunctie gebruiken, er waren recent nog gelijkaardige vragen.
Bij de bak van een 2.4D AAB zit het 5de tandwiel in een aparte "kamer" en heeft daardoor soms last van slechte smering van zodra het oliepeil niet maximaal is. Voordeel: je garagist kan dat tandwiel snel en eenvoudig nakijken zonder de hele bak te moeten demonteren. Misschien is het gewoon de vork of een synchromesh die hapert. Sowieso zijn die bakken teer aan de 5de versnelling (been there...).
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Thies0
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2020, 20:01

Re: 5e versnelling 2.4 AAB

Bericht door Thies0 »

Bedankt voor je reactie, ik ga er even in duiken!
T4 multivan 1992 2.4D AAB
pais
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2020, 21:12

Re: 5e versnelling 2.4 AAB

Bericht door pais »

hallo.
kwam dit bericht tegen.
mijn t4 aab schakelde pas niet meer uit z.n 5e
na lang proberen schoot hij eruit.
badolie vervangen.
nu schakeld hij goed terug op juiste toeren. bij lage toeren of stilstand schakeld hij zeer moeilijk terug.
hoe is het bij jou verlopen?
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: 5e versnelling 2.4 AAB

Bericht door brugseb »

Wij kregen het probleem in Frankrijk en een lokale garagist kon bij het demonteren van de 5de enkel vaststellen dat alles was stuk gedraaid. Hij kon op korte termijn het juiste tandwiel en vork/mesh niet vinden dus heeft ie de restanten toen opnieuw gemonteerd en ben ik zo naar huis gereden (met een vierbak dus :knipoog ).
Daarna gekozen voor een ruilbak, maar dat is weer een heel ander verhaal met de nodige miserie.
Zoals eerder gezegd: het tandwiel van 5de versnelling is heel eenvoudig te controleren via een zijluik van de bak, daar hoeft ie niet voor onder de wagen uit gehaald worden. Zou aanraden om dat te laten doen voor ie helemaal kapot draait.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie