Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Syncro : hoe snel en hoe krachtig worden de achterwielen ook aangestuurd?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Syncro : hoe snel en hoe krachtig worden de achterwielen ook aangestuurd?

Bericht door Muug »

Sneeuw hier in 't land, sinds gisterenmiddag. Dus eindelijk eens de kans om de 4wd-functionaliteit van mijn syncro (T4 bj. 2003) te testen. Hier in de regio zijn gelukkig voldoende zoutloze straatjes te vinden. Mijn vrouw had ik opgesteld als controleur. :lach
Wat blijkt: die voorwielen spinnen gelijk zot, dan binnen de seconde beginnen de achterwielen te spinnen. Máár: volgens mijn vrouw spinnen ze véél minder wild.
We hebben dat een keer of drie gedaan.
Geen filmpje van.
Mijn vraag - want dit is mijn eerste syncro - is nu hoe "vast" die syncro-aandrijving wordt? Dat is toch zo'n syncro gevuld met zo'n vloeistof die volledig verstart van zodra er in "geroerd" wordt? Dus die achterste wielen zouden dan toch ook heel hard moeten spinnen?
Ik zal, in afwachting van een reactie hier, eens op Youtube kijken of ik daar nuttige filmpjes kan vinden.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Syncro : hoe snel en hoe krachtig worden de achterwielen ook aangestuurd?

Bericht door Muug »

Hier lijken de voorwielen toch ook meer door te spinnen dan achteraan. Maar mijn voorwielen spinden een pak meer, en achteraan toch minder.


Ik zal straks om 16u mijn vrouw toch moeten vragen om eens te filmen.

Hier spint de boel vooraan verdomd hard, terwijl er achteraan weinig spint. Het zal allemaal wel afhangen van de grip, denk ik...

Laatst gewijzigd door Muug op 18 jan 2024, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2030
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Syncro : hoe snel en hoe krachtig worden de achterwielen ook aangestuurd?

Bericht door chv »

Je voorwielen spinnen in elk geval omdat ze (nog) geen hulp krijgen van je achterwielen. Als je achterwielen dan mee gaan draaien, krijgen zij al bij voorbaat hulp van je voorwielen, en zullen dus daardoor minder doorslippen. Lijkt me. Maar ik ben geen Syncro-expert. Daarvoor is de anderhalf jaar dat ik ook een Syncro heb gehad, veel te kort.
Maar de achterwielen krijgen standaard minder dan de helft van het totaal. Dus dat verklaart ook denk ik het minder doorslippen van de achterwielen.
Er is nu een Duits bedrijf waar je 3 verschillende varianten kunt krijgen van je visco koppeling.
Daar is, een jaar of wat geleden, een topic over geweest op dit forum.
En volgens mij is er ook een forumlid die zijn visco koppeling daar heeft omgeruild naar een versie waarbij de achteras eerder en sterker gaat meedraaien.

Zie:

viewtopic.php?t=66841

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33805
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Syncro : hoe snel en hoe krachtig worden de achterwielen ook aangestuurd?

Bericht door Multivan Generation »

@Muug,
de verhouding vermogen naar voorwielen: vermogen naar achterwielen is volgens mij geen 50:50 bij een T4 syncro.
Dus daar kan het verschil in zitten.
Misschien eens zoeken op een Selbst Studie Programm (SSP) over een syncro en het mooiste zou zijn als er eentje van een T4 syncro zou zijn..
https://www.vdveer-engineering.nl/en/in ... lle-syncro
Ik weet alleen niet of die voor T3 of T4 is..

Wellicht dat er daar meer informatie in staat?
Of in het instructieboekje?

Groeten Peter

PS deze site bevat ook nuttige informatie: https://wimkoelman.wordpress.com/technische-info/ misschien niet relevant voor syncro, maar wel leuk.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Syncro : hoe snel en hoe krachtig worden de achterwielen ook aangestuurd?

Bericht door Muug »

Dank voor de mooie info!

De verschillende uwbuis-filmpjes hebben me al wat gerustgesteld. Dus ik ga niet meteen kosten maken om die syncro te optimaliseren. Ik zit nu al bijna aan 8000 sinds augustus 2022. :bonk
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Plaats reactie