Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Onze T4 California Coach uit 1995, benzine is er in oktober mee gestopt.
We reden in Duitsland op de autobahn toen hij plot wat stotterde en geen power meer had.
Meteen afslag kunnen nemen en daar onderaan bij het stoplicht viel hij stil en kregen we hem niet mer gestart (startmotor draaide wel).
Onder luid getoeter naar de kant geduwd... En toen naar Nederland gesleept. De bus staat nu bij de monteur die hem al de laatste 12 jaar in onderhoud heeft gehad hier in Den Bosch.
Die krijgt het probleem echter niet gevonden (heeft het ook erg druk waardoor wat weinig tijd is om te zoeken).
Hij heeft ook contact gehad met T4 specialisten maar krijgt daar weinig bruikbaars van terug. Ik heb bardi's lijst van de T4 wiki ook naar hem gestuurd.... wellicht helpt dat.
Afgelopen jaren is er best wat aan de ontsteking vervangen , wat ik herinner: rotor, verdeelkap, bougies en kabels, brandstofpomp....
Ik heb zelf bar weinig verstand van auto techniek...
Wat ik kan reproduceren van het gesprek met onze monteur over het huidige probleem:
Er komt wel brandstof, en de bougies vonken, maar hij gaat niet lopen... timing niet goed? Hij bokt of slaat terug??
Zelf heb ik ook contact gehad met een bedrijf in Oirschot wat hier in andere topics getipt werd, maar die wil er ook liever niet aan beginnen ivm weinig beschikbare onderdelen voor de benzine T4's... Hij heeft ook onze monteur gesproken en vermoed wellicht print van het regelapparaat(?) defect. Maar zegt daarbij dat printplaten vaak te slecht zijn om nog te solderen. Eventueel een kms (?) er in zetten maar dat is erg kostbaar. Voor mij is dit allemaal chinees...
Ik weet nu niet zo goed meer wat te doen. De bust lijkt nog een heel leven voor zich te hebben... als hij weer rijdt... is afscheid nemen nu de beste optie? Zijn er mensen (hobbyisten) of bedrijven die wel tijd en zin in zoiets hebben?
Wat zouden jullie doen?
Alle tips en suggesties zijn welkom.
We reden in Duitsland op de autobahn toen hij plot wat stotterde en geen power meer had.
Meteen afslag kunnen nemen en daar onderaan bij het stoplicht viel hij stil en kregen we hem niet mer gestart (startmotor draaide wel).
Onder luid getoeter naar de kant geduwd... En toen naar Nederland gesleept. De bus staat nu bij de monteur die hem al de laatste 12 jaar in onderhoud heeft gehad hier in Den Bosch.
Die krijgt het probleem echter niet gevonden (heeft het ook erg druk waardoor wat weinig tijd is om te zoeken).
Hij heeft ook contact gehad met T4 specialisten maar krijgt daar weinig bruikbaars van terug. Ik heb bardi's lijst van de T4 wiki ook naar hem gestuurd.... wellicht helpt dat.
Afgelopen jaren is er best wat aan de ontsteking vervangen , wat ik herinner: rotor, verdeelkap, bougies en kabels, brandstofpomp....
Ik heb zelf bar weinig verstand van auto techniek...
Wat ik kan reproduceren van het gesprek met onze monteur over het huidige probleem:
Er komt wel brandstof, en de bougies vonken, maar hij gaat niet lopen... timing niet goed? Hij bokt of slaat terug??
Zelf heb ik ook contact gehad met een bedrijf in Oirschot wat hier in andere topics getipt werd, maar die wil er ook liever niet aan beginnen ivm weinig beschikbare onderdelen voor de benzine T4's... Hij heeft ook onze monteur gesproken en vermoed wellicht print van het regelapparaat(?) defect. Maar zegt daarbij dat printplaten vaak te slecht zijn om nog te solderen. Eventueel een kms (?) er in zetten maar dat is erg kostbaar. Voor mij is dit allemaal chinees...
Ik weet nu niet zo goed meer wat te doen. De bust lijkt nog een heel leven voor zich te hebben... als hij weer rijdt... is afscheid nemen nu de beste optie? Zijn er mensen (hobbyisten) of bedrijven die wel tijd en zin in zoiets hebben?
Wat zouden jullie doen?
Alle tips en suggesties zijn welkom.
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Dat is een vervelende ervaring die jullie gehad hebben met de bus .
Of het nog de moeite is, is ook afhankelijk van de overal staat van de bus. Een echte T4 kenner kan na ongeveer een uur kijken wel redelijk goed bepalen of de bus nog de moeite is en dan ook vooral kijkend naar de koets mbt roest.
Het benzine systeem is misschien iets ingewikkelder dan een gangbare diesel maar ook geen hogere wiskunde. De vraag is ook wat het uiteindelijk mag gaan kosten……
Of het nog de moeite is, is ook afhankelijk van de overal staat van de bus. Een echte T4 kenner kan na ongeveer een uur kijken wel redelijk goed bepalen of de bus nog de moeite is en dan ook vooral kijkend naar de koets mbt roest.
Het benzine systeem is misschien iets ingewikkelder dan een gangbare diesel maar ook geen hogere wiskunde. De vraag is ook wat het uiteindelijk mag gaan kosten……
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Bas_Caravelle
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Als je hem al zo lang hebt en je kijkt naar de huidige vraagprijzen kan je heel wat reparatiekosten verantwoorden volgens mij.
De rekeneenheden zijn prima soldeerbaar en niet ‘zwak’ , ouderwetse kwaliteit zeg maar.
Wellicht handig om motortype te delen. 2.0 of 2.5?
Wat doet hij wel, timing gecheckt van distributie? Riem uberhaupt heel?
Niet te snel afschrijven!
Succes!
Gr Bas
De rekeneenheden zijn prima soldeerbaar en niet ‘zwak’ , ouderwetse kwaliteit zeg maar.
Wellicht handig om motortype te delen. 2.0 of 2.5?
Wat doet hij wel, timing gecheckt van distributie? Riem uberhaupt heel?
Niet te snel afschrijven!
Succes!
Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Eens met Bas! Het kan iets kleins zijn en misschien kan ie nog jaren mee! Je ECU (rekeneenheid) zou je bijvoorbeeld kunnen wisselen, dan kan je kijken of dat het probleem is. Soms zijn die wel te koop (of kan je eentje lenen van iemand in de buurt voor diagnostiek), wat is je motorcode?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Bedankt voor jullie input, dat sterkt me een beetje in geduld hebben en ook vooral de moed erin houden.
De carrossierie is roest vrij, hij ziet er naar onze mening nog top uit!
2 of 3 (?) jaar terug zijn de raamstijlen bij de voorruit vervangen die onderaan behoorlijk last van roest hadden.
Mbt de vraag over het vermogen van de bus:
Er staat 62kw op het kentekenbewijs, ik denk dat dat de 2.0l motor zal zijn? Weet niet waar ik die info anders nog vind.
edit: bij RDW gekeken, 1968 cm³, = 2.0L lijkt me.
Het zou mooi zijn als ik een bedrijf weet doe wat onderdelen op de plank heeft liggen, zodat die misschien geïnteresseerd zou zijn om de bus te repareren? Of iig met mijn garagebedrijf contact kan laten leggen.
Even een paar vraagje nav jullie suggesties en vragen:
- Distributieriem... hoop dat de monteur dat zelf al bedacht heeft, maar ga het hem zeker tippen.
- Zo'n ECU, moet dat nog wat aan ingeregeld worden of is dat stekker er aan en good to go als je een gebruikte 2e handse koopt? Is dit dan een passende vervanger?
- Motorcode? Waar vind ik die? edit: Ik begrijp in de bus zelf... die staat helaas niet thuis, kan die nu niet opzoeken.
De carrossierie is roest vrij, hij ziet er naar onze mening nog top uit!
2 of 3 (?) jaar terug zijn de raamstijlen bij de voorruit vervangen die onderaan behoorlijk last van roest hadden.
Mbt de vraag over het vermogen van de bus:
Er staat 62kw op het kentekenbewijs, ik denk dat dat de 2.0l motor zal zijn? Weet niet waar ik die info anders nog vind.
edit: bij RDW gekeken, 1968 cm³, = 2.0L lijkt me.
Het zou mooi zijn als ik een bedrijf weet doe wat onderdelen op de plank heeft liggen, zodat die misschien geïnteresseerd zou zijn om de bus te repareren? Of iig met mijn garagebedrijf contact kan laten leggen.
Even een paar vraagje nav jullie suggesties en vragen:
- Distributieriem... hoop dat de monteur dat zelf al bedacht heeft, maar ga het hem zeker tippen.
- Zo'n ECU, moet dat nog wat aan ingeregeld worden of is dat stekker er aan en good to go als je een gebruikte 2e handse koopt? Is dit dan een passende vervanger?
- Motorcode? Waar vind ik die? edit: Ik begrijp in de bus zelf... die staat helaas niet thuis, kan die nu niet opzoeken.
Laatst gewijzigd door KnOeFz op 22 dec 2023, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Als het goed is zit de voertuigsticker met motorcode ook in het instructieboekje. Maar misschien ligt dat ook in de auto?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Als je kenteken controleert bij RDW ook grote kans dat je motorinhoud vermeld staat.
Groet, Ronald
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Ik ben bang van wel...
Wat levert de motorcode eigenlijk nog voor extra info die belangrijk is?
Laatst gewijzigd door KnOeFz op 22 dec 2023, 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Met je motorcode en carosserienummer (onder de voorruit passagierskant) kan je hier het juiste onderdeelnummer vinden voor de ECU: https://volkswagen.7zap.com/nl/rdw/tran ... 06-906010/
als het goed is staat het ook op de ECU zelf.
Maar niet te snel, want we weten nu nog niet of het nu de ECU is wat het probleem is toch?
als het goed is staat het ook op de ECU zelf.
Maar niet te snel, want we weten nu nog niet of het nu de ECU is wat het probleem is toch?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Onderdeel wat jij had gevonden is zeker niet de ECU, eerder startonderbreker?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Thanks, nee, ik weet niet wat het probleem is idd.Jenson schreef: ↑28 dec 2023, 08:05 Met je motorcode en carosserienummer (onder de voorruit passagierskant) kan je hier het juiste onderdeelnummer vinden voor de ECU: https://volkswagen.7zap.com/nl/rdw/tran ... 06-906010/
als het goed is staat het ook op de ECU zelf.
Maar niet te snel, want we weten nu nog niet of het nu de ECU is wat het probleem is toch?
Duidelijke afbeelding in je link.
Na oud en nieuw paas ik alle suggesties door naar de monteur.
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
Jullie suggesties doorgegeven aan m'n garage .... maar die heeft het opgegeven, mede door gebrek aan tijd.
Bus is naar een ander bedrijf verplaatst, hopelijk vinden die het probleem.
*fingers crossed*
Bus is naar een ander bedrijf verplaatst, hopelijk vinden die het probleem.
*fingers crossed*
Re: Wat nu met defecte T4 benzine 95?
vervelend voor je, hoe is het afgelopen?
gr Koos
gr Koos