Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

all season banden in een test met zomerbanden

vragen over de T4
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door krekwakwol »

Die zijn er ook wel geweest, zelfs met caravan er achter en dat was niet in de winter.
Had je verwacht dat dat niet goed zou gaan, dan moet ik je teleurstellen.
Maar ik heb al eens eerder gezegd, als Subaru ook iets gelijkwaardigs als een transporter zou maken, zat ik niet op dit forum.
Maar we dwalen af.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Erdem50 »

krekwakwol schreef: 10 jul 2022, 21:56 Even om de meningen op scherp te zetten.
Op onze laatste "normale" auto, een Subaru Forester heb ik 100.000km lang op één set Nokian winterbanden gereden, zomer en winter, zonder brokken en zonder problemen, halverwege eens voor en achterbanden gewisseld.
Toen ze op waren heb ik er 4 dunlop zomerbanden onder gezet, wat een drama was dat.

(Nu rijdt ik op Nokian SUV zomerbanden onder de T5.)
Iedere auto is anders, qua gewicht, aandrijving etc. Ook bandenmaat, type etc maakt het verschil. Ik heb Nokian winterbanden onder de bus gehad, ik was niet zo tevreden ermee zoals jij op je Subaru.

Dit topic geeft duidelijk een kanttekening mbt 4 seizoenen banden. Ik ben er zelf ook geen groot fan van ivm de reeds benoemde kwaliteiten ervan.

Het is natuurlijk ook niet zo dat iedere zomerband goed is maar dat is weer een andere discussie.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Mickel Moen »

Vierseizoenen banden zijn altijd een compromis.
Dat ligt ook voor de hand lijkt mij. Maar goed dat Peter er weer even op wijst.

Optimaal is het ook nooit, want de rijomstandigheden kunnen per dag wisselen en ieder heeft ook weer een ander gebruik.
Er zullen altijd omstandigheden zijn, dat je beter zomerbanden kunt hebben of beter winterbanden. Dan speelt de frequentie ook nog een rol.

In die zin is het ook persoonlijk. Ik ben tot de conclusie gekomen, dat gezien het gebruik, winterbanden voor mij niet zoveel toevoegen. Ik heb ze dus weggedaan. Dan is het de keus tussen zomer en vierseizoenen. Het gedoe van wisselen, groot recreatief gebruik (zaken als grip op nat gras e.d.) een rijstijl die ik eerder het tegenovergestelde van sportief wil noemen (ik rijd liever 100 dan 130), heeft mij doen besluiten voor de Michelin crossclimate te gaan. Een persoonlijke keus dus. En dat kan voor eenieder weer anders zijn.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Beckontheroad »

Precies, t gaat om de kwaliteiten van de band in functie van het gebruik.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Dropmans »

Een vierseizoenen band blijft altijd een compromis.
Wij hebben onder de personenauto (Niro HEV) de Quatrac 5 vierseizoenenbanden en die bevallen uitermate goed (hiervoor reden we altijd Michelin crossclimate).
Zo stond onze auto eens naast een collega die er winterbanden onder had gedaan van 1 of ander totaal onbekend merk, dan heb ik liever die Quatrac denk ik....
Het blijft een persoonlijke keuze, je moet doen waar je je goed bij voelt.


van het voorjaar echter komt de APK er aan, en dan wil ik het met de garagemeneer hebben over de achterbanden, ik heb het idee dat ze nogal gecupt zijn....

Dan komt de vraag, wat gaat er onder als vervanging?
Ik zou wel vierseizoenenbanden willen, echter vraag ik mij dan af, al die testen zijn allemaal met personenauto's. Worden de (negatieve) punten niet erg versterkt doordat ze onder een (extra) zwaar busje liggen?
Ik bedoel, het lijkt mij dat het verschil tussen bijvoorbeeld zomer-/4s-band nog een stuk groter wordt? (remweg bijvoorbeeld) en dat dat wel iets is om mee te nemen in de overweging

iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 309
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Deskman »

Ik heb er in de afgelopen 8 jaar CrossClimates onder gehad. Versie I en II

Ik ben van mening dat je dit geen 'compromisband' meer moet noemen maar gewoon een nieuw type band. Het is niet 'een beetje van dit en een beetje van dat'. Bovendien is elke band een compromis van de talloze factoren die een rol spelen. Heel duurzaam maar nul wegligging... Of prima wegligging en veel herrie.

CrossClimates worden gewoon geleverd in een variant voor busjes/campers en 4x4. In 2016 heb ik er stad en land voor afgezocht maar inmiddels zijn die gewoon te koop.

Als ik iets negatiefs over de banden kan zeggen is dat ze wat sneller aan hun APK-minimum profieldiepte zitten. Dat heeft vooral met de meetmethode te maken. Met dwarsgroeven op dergelijke 4-seizoenenbanden moet je vrij ver naar buiten meten en vooral de voorbanden komen dan in de buurt van de grenswaarde. Gewone banden meet je gewoon in de buitenste groef.

Verder is de remweg in de praktijk nooit tegengevallen - maar zo vaak heb ik geen noodstop gemaakt. Wegligging is comfortabel - al ken ik verhalen van mensen die vinden dat een busje een verlagingsset, andere veren en dempers en zware stabilisatorstangen moet hebben om 'm überhaupt op de weg te kunnen houden...

Het zijn banden met relatief zachte wangen - je moet de spanning echt goed op orde houden, is mijn ervaring.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Dropmans »

Op zich bevielen die crossclimates mij ook wel (zo'n Niro weegt leeg toch ook al weer 1.400 kg)
Heb het idee dat ze wat stiller zijn dan de Quatrac5

Goed om te weten dat er ook versies zijn voor busjes e.d.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door J vd Pal »

Ik rijd al een paar jaar met Michelin Agilis CrossClimate banden onder mijn bus. Bevallen prima. Ik heb een rustige rijstijl en vindt de slijtage reuze meevallen. Had hiervoor Vredestein Quatrac extra load personen auto banden en die sleten heel wat harder. Verschil in grip heb ik door mijn rijstijl niet gemerkt. Zal er vast geweest zijn als je de grenzen opzoekt want het rubber was wel zachter.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door brugseb »

Ik heb net 50.000 km met een set winterbanden van een B-merk achter de rug. Vooraan nog beetje marge, achteraan meer maar lichte vervorming aan één kant. Voor de zekerheid komt er een nieuwe set op voor we richting Spanje vertrekken. Rolgeluid bij een T4, tja. En nooit onveilig gevoeld in de jaren. Er komen nu 4-seizoens op, echte winterrijders zijn we niet. Mijn set zomerbanden van 12 jaar oud mogen bij deze ook de container in.
Het zal aan mijn luiheid liggen... :bifun
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie