Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies gevraagd mbt aankoop Duitse t4

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Advies gevraagd mbt aankoop Duitse t4

Bericht door Goldkiwi »

Hallo allemaal,
Ik ben weer terug van weggeweest.
Mijn t4 heb ik moeten verkopen omdat de onderkant helemaal rot was. Ik heb het geluk gehad dat ik hem zonder veel verlies kon verkopen, ondanks dat ik heel eerlijk ben geweest over alle mankementen inclusief de verrotte bodem.

Op het moment heb ik een ford transit camper op benzine, zonder stuurbekrachtiging. Hij is wel prima maar niet wat ik eigenlijk wil. Ook voor in de toekomst niet ideaal want het inparkeren zonder stuurbekrachtiging wordt steeds moeilijker omdat ik chronisch ziek ben. Nog steeds mis ik de t4.

Op marktplaats kwam ik een advertentie tegen omdat een vriend zocht naar een project om een camper te bouwen. Hij heeft er eentje gevonden, maar ik heb hierdoor wel weer kriebels gekregen. Ik heb een plek waar ik een bus zou kunnen neerzetten, schorsen en er aan klussen. Ik kwam onderstaande bus tegen op marktplaats:

https://link.marktplaats.nl/m2090691394 ... nt=app_ios

Even contact gehad met de verkoper. Deze zegt dat hij de bus heeft gekocht met de bedoeling hem tot camper om te bouwen, maar er nooit aan toe komt. Er zijn Duitse papieren bij. Hij zegt dat de bodem nog hard is. Ik vind de tellerstand wat aan de lage kant voor zo’n ‘oude’ bus maar wie weet klopt het wel? Niet te traceren natuurlijk.

Verkoper wil er graag 2500 euro voor hebben, wat ik weinig vind als hij in goede staat is. Ik vind een verlengde en verhoogde t4 de beste optie omdat ik dan precies erin kwijt wil wat ik erin kwijt wil. Onder andere een hoekbankje in de lengte die omgebouwd kan worden tot bed. Ik zou eerst de indeling simpel houden zodat hij gekeurd kan worden en ik ermee op pad kan, maar stukje bij beetje verder inbouwen tot volwaardige camper.

Of deze bus in goede staat is weet ik (nog) niet, ik heb nog niet gekeken.. en de geschiedenis is niet goed te achterhalen omdat het een Duitser is. Dus ik weet ook niet hoeveel ik nog kwijt ga zijn aan bijkomende apk-kosten.

Omdat hij geen kenteken heeft kan ik hem alleen testen op een naastgelegen bedrijventerrein.

Wat zou jullie advies zijn hierin? Is het de gok waard, en vinden jullie de lage tellerstand ook een beetje verdacht? Of zal ik een 1dags- kenteken bij de RDW regelen zodat ik in ieder geval alle versnellingen kan testen en wat verder kan rijden? Of is dit duidelijk een gevalletje van te mooi om waar te zijn?

Veel van jullie weten veel over de t4-tjes dus daarom vraag ik jullie advies.

Alvast erg bedankt voor jullie input, het wordt zeer gewaardeerd. Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot ik weer een t4 rijd, mijn huidige bus stelt mij zo vaak teleur ten opzichte van mijn oude t4 die me nooit in de steek heeft gelaten en fantastisch reed.

Groetjes!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies gevraagd mbt aankoop Duitse t4

Bericht door Hanz »

Kilometerstand is inderdaad laag voor de leeftijd maar niet onmogelijk. Hangt er vanaf wat de functie van de bus is geweest. Kleurverschillen en deukjes in de carrosserie, daar is dus wel aan gewerkt. Dan is de kans groot dat er ook onderhuids nog wel roest zit.
Niet de meest aantrekkelijke motor, zeker niet voor zo'n lange en hoge bus, maar als de kilometerstand klopt dan kan hij nog wel een tijdje mee, maar je moet met deze bus geen haast hebben.
Omdat hij uit Duitsland komt kan je de kilometerstand niet goed checken maar misschien is er wel documentatie over de onderhoudshistorie. Daar zou ik naar vragen.
Verkoper is particulier, dus geen garantie en er is geen goede gelegenheid voor uitgebreide proefrit. Een grondige technische keuring is dus wel aan te bevelen. En verwacht voor deze prijs geen keurige en technisch perfecte auto. Je zal er ongetwijfeld nog een veelvoud van dat bedrag in moeten stoppen om er een betrouwbare en prettige camper van te maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Advies gevraagd mbt aankoop Duitse t4

Bericht door Goldkiwi »

Hanz schreef: 22 mar 2024, 09:30 Kilometerstand is inderdaad laag voor de leeftijd maar niet onmogelijk. Hangt er vanaf wat de functie van de bus is geweest. Kleurverschillen en deukjes in de carrosserie, daar is dus wel aan gewerkt. Dan is de kans groot dat er ook onderhuids nog wel roest zit.
Niet de meest aantrekkelijke motor, zeker niet voor zo'n lange en hoge bus, maar als de kilometerstand klopt dan kan hij nog wel een tijdje mee, maar je moet met deze bus geen haast hebben.
Omdat hij uit Duitsland komt kan je de kilometerstand niet goed checken maar misschien is er wel documentatie over de onderhoudshistorie. Daar zou ik naar vragen.
Verkoper is particulier, dus geen garantie en er is geen goede gelegenheid voor uitgebreide proefrit. Een grondige technische keuring is dus wel aan te bevelen. En verwacht voor deze prijs geen keurige en technisch perfecte auto. Je zal er ongetwijfeld nog een veelvoud van dat bedrag in moeten stoppen om er een betrouwbare en prettige camper van te maken.
Bedankt voor je reactie! Ik heb om de onderhoudshistorie gevraagd, ben benieuwd of er wat aanwezig is.

Mijn eerste t4 was verlengd en verhoogd, en had een 2.4 liter diesel motor, nooit echt het gevoel gehad dat dat te weinig was, maar ik ben geen snelheidsduivel. Hij verbruikte voor zijn formaat niet veel diesel, rond de 10l per 100km. M’n huidige camper slurpt een stuk meer benzine :nuts Maar m’n vorige t4 was volgens mij net een paar centimeter minder hoof dan deze, dat maakt toch wel een verschil.

Ik ben me er zeker bewust van dat er nog veel geld in moet om er een fijne camper van te maken. Daar verkijken zelfbouwers zich nog wel eens op. Gelukkig heb ik daar wel budget voor, zeker wanneer ik de transit verkoop. Maar dan wil ik natuurlijk wel een goede vasis hebben zonder grote verassingen.

Verder heb ik geen haast, maar een verlengde verhoogde t4 kom ik niet vaak tegen op marktplaats. Misschien zelf eens bij Duitse aanbieders kijken die wel weten waar de bus voor is gebruikt :)
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Advies gevraagd mbt aankoop Duitse t4

Bericht door Erwin L »

Interessant vraagstuk....... ook ik heb een zwak voor deze versie, ik heb er 10 jaar lang 1 gehad. viewtopic.php?t=45892

Ik zou hier zeker zeer serieus naar kijken en er zo mogelijk een keuring op los laten. Je moet ze met een lantaarntje zoeken, en deze komt op mij in eerste indruk zeker goed over. Het is een originele fabrieks hoogdak versie, geen later opgeplakte badkuip. Zeer degelijk gebouwd.
Het kan zeker zo zijn dat onder het blauw een bak verstopte roest zit, maar daarvoor vind ik hem eigenlijk verder te netjes. je zou dan verwachten rondom de voorruit en langs de dakrand ook plekken te zien.
Het kan ook zijn dat de kleurcombinatie te maken heeft met de huisstijl van een bedrijf of instantie. Dat het bijvoorbeeld een mobiel meetstation of inspectievoertuig of iets geweest is. Dat komt in Duitsland nogal eens voor. Ik zie volgens mij een standkachel bediening op het dashboard ? Dit zou een verklaring voor de lage km stand kunnen zijn. En voor het aansluitpaneel op de linker zijkant en een soort bevestigingsdingetje onderaan de linker achterdeur die ik beide niet goed kan thuisbrengen.
Verder denk ik dat een volgende eigenaar de bus heeft willen opleuken met andere wielen, andere stoelen (die lijken niet origineel T4) en een stuur. De verkoper biedt ook een bankje en een kastje aan dus het verhaal van een gestrand project zou correct kunnen zijn.

Kortom, als de basis goed is heb je hier in mijn ogen een goede koop aan. Succes !
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd mbt aankoop Duitse t4

Bericht door Multivan Generation »

Hele nette auto, ik zou zeker gaan kijken.
Mooie basis voor een camper.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Advies gevraagd mbt aankoop Duitse t4

Bericht door Goldkiwi »

Erwin L schreef: 22 mar 2024, 23:21 Interessant vraagstuk....... ook ik heb een zwak voor deze versie, ik heb er 10 jaar lang 1 gehad. viewtopic.php?t=45892

Ik zou hier zeker zeer serieus naar kijken en er zo mogelijk een keuring op los laten. Je moet ze met een lantaarntje zoeken, en deze komt op mij in eerste indruk zeker goed over. Het is een originele fabrieks hoogdak versie, geen later opgeplakte badkuip. Zeer degelijk gebouwd.
Het kan zeker zo zijn dat onder het blauw een bak verstopte roest zit, maar daarvoor vind ik hem eigenlijk verder te netjes. je zou dan verwachten rondom de voorruit en langs de dakrand ook plekken te zien.
Het kan ook zijn dat de kleurcombinatie te maken heeft met de huisstijl van een bedrijf of instantie. Dat het bijvoorbeeld een mobiel meetstation of inspectievoertuig of iets geweest is. Dat komt in Duitsland nogal eens voor. Ik zie volgens mij een standkachel bediening op het dashboard ? Dit zou een verklaring voor de lage km stand kunnen zijn. En voor het aansluitpaneel op de linker zijkant en een soort bevestigingsdingetje onderaan de linker achterdeur die ik beide niet goed kan thuisbrengen.
Verder denk ik dat een volgende eigenaar de bus heeft willen opleuken met andere wielen, andere stoelen (die lijken niet origineel T4) en een stuur. De verkoper biedt ook een bankje en een kastje aan dus het verhaal van een gestrand project zou correct kunnen zijn.

Kortom, als de basis goed is heb je hier in mijn ogen een goede koop aan. Succes !

Bedankt voor je reactie!
Over het blauwe deel zei de verkoper dat de bus oorspronkelijk wit was, en dat er voor de mooi nog een extra laag blauw over moet. Mijn vorige t4 had veel roest, maar niet veel op het plaatwerk, eigenlijk vooral rondom de bodem. De onderkant, dorpels, lijsten waar de ramen in zitten etc kan ik natuurlijk zelf checken, maar motorisch heb ik er niet heel veel verstand van. Als ze open staan voor een aankoopkeuring is dat wel een goed teken. Ik ben op het moment ziek dus kan niet gaan kijken, ik hoop maar dat hij er nog is wanneer ik ben opgeknapt en een kijkje kan gaan nemen.

Edit: ik snap nu wat je bedoelt nu ik zijn andere advertenties zie, zo’n uitklapbankje wordt wel gebruikt bij ‘schaftbussen’ als ik het goed heb? Ik zie alleen geen standkachel aansluiting. En wat er achter de linker achterstoel zit voor verhoginkje snap ik ook niet helemaal maar daar kom ik vast achter als ik hem mag bekijken.

Bedankt voor de input! :)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies gevraagd mbt aankoop Duitse t4

Bericht door Hanz »

Op foto 12 zie je tussen het stuur en de opening van de sigarettenaansteker een klein schermpje met knoppen eronder. Dat is een schakelklokje voor een standkachel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Advies gevraagd mbt aankoop Duitse t4

Bericht door Goldkiwi »

Erwin L schreef: 22 mar 2024, 23:21 Interessant vraagstuk....... ook ik heb een zwak voor deze versie, ik heb er 10 jaar lang 1 gehad. viewtopic.php?t=45892
Ik heb trouwens je hele topic doorgelezen, wat een gave bus zeg, en wat leuk dat je hem door de jaren heen hebt ingebouwd, veranderd etc.. jammer dat ik er 4 jaar geleden niet bij was toen je hem verkocht, haha.
Mijn vorige t4 was ook een lang+hoog model en ik vond het echt perfect vanwege de lengte en toch nog vrij compact. Nu ik deze op MP bekijk, zit ik al te fantaseren hoe ik hem in zou kunnen bouwen. Mijn moeder slaapt graag hogerop, dus ik dacht aan een uitschuifbaar bed bovenin. Maar dat doe ik mezelf niet aan, dus ik zou een zit/slaaphoek maken of een uitschuifbaar bankje met draaibare voorstoel.

Ondertussen ook nog mailcontact met een hele leuke dame van het forum die een kennis heeft die een lang+hoog 4WD syncro te koop heeft staan, die al ingebouwd is als camper. Ook erg verleidelijk ondanks dat er nog wat werk aan zit. Dus ik moet maar gaan kijken en goed nadenken over wat ik wil :jump
Hanz schreef: 23 mar 2024, 17:12 Op foto 12 zie je tussen het stuur en de opening van de sigarettenaansteker een klein schermpje met knoppen eronder. Dat is een schakelklokje voor een standkachel.
Ah ik zie het… scherp! Als de standkachel er nog in gezeten had dan hadden ze het er vast bij gezet, maar je weet t nooit. In mijn huidige camper zelf eentje ingebouwd, dat was makkelijker dan ik dacht. Dus dat doe ik zo weer!

Ik ben op het moment ziek door zware medicijnen, maar als ik de komende week wat opgeknapt ben en hij is er nog ga ik even kijken. En de syncro in het zuiden van het land wil ik ook nog bekijken. Ik weet in ieder geval dat ik uiteindelijk weer in een transporter ga rijden, het liefst een t4 omdat deze oud genoeg zijn om zelf aan te klussen zonder boordcomputer-foutmeldingen en dat soort gezeur, maar nieuw genoeg om een beetje mee te cruisen op 100km/h en elkaar nog te verstaan :ikrij ik kijk er nu al naar uit.

Ik probeer te berekenen wat een Duitse import auto uit 1997 ongeveer zou kosten aan importkosten maar kom er niet helemaal uit. Heeft iemand hier ervaring mee?
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Advies gevraagd mbt aankoop Duitse t4

Bericht door Goldkiwi »

Kleine update.. ik heb naar de standkachel gevraagd, eigenaar denkt dat die onder de bus zit maar er even moet naar kijken omdat hij zich er niet in heeft verdiept.

Ik woon een halfuur er vandaan, dus ik vind het zonde om niet even te gaan kijken.

Ik weet dat de t4’s roestgevoelig zijn. Deze komt uit 97 dus zou iets minder erg moeten zijn, maar toch.
Iemand tips op welke verborgen plekken de roest goed te vinden is? Dorpels, wielkasten, achter de schuifdeur spreekt voorzich maar er zijn vast meer plekjes waaraan te zien is hoe goed er voor de bus is gezorgd.

Met een beetje geluk heeft ie veel binnen gestaan. Ik ben hartstikke ziek op het moment dus het lukt me niet om erheen te gaan, daar baal ik wel van. Ik wil toch even een kijkje nemen de komende week, een eendagskenteken regelen en hem naar huis rijden of voorzien van een NL kenteken en dan schorsen. Als het goed voelt vind ik het de gok waard, zelfs al is het om hem vervolgens door te verkopen aan een goede vriend van me die op zoek is naar een camperbouw project :)
Plaats reactie