Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

Lutra schreef: 21 mar 2024, 20:45 Alles zo beschouwd wegen dan de voordelen nog op tegen de nadelen van een “gewone” cassetteluifel?
Zoals ik er nu tegenaan kijk vind ik het waard. Een grote ,makkelijk realiseerbare en opruimbare zitplek met ruim voldoende bescherming tegen regen en zon, dus veel comfort . Dat hebben we tot nu toe gemist op onze trektochten. De cassetteluifel vinden we echt te klein. na elk kwartier de stoelen weer verzetten omdat dat kleine stukje schaduw anders valt :(.
En: het oog wil ook wat. zeg nou zelf: een prachtig mooie stoere luifel.
In ons geval mag het ook wat kosten: wij bezuinigen op dure vliegreisjes en hotels en ...... noem maar op. We leven tijdens onze tochten eenvoudiger en zuiniger dan thuis. Nemen met weinig genoegen en houden van mooi natuur. Die is ook nog eens gratis!
Dus: betalen voor meer comfort dat hebben we er dan wel voor over.
Laatst gewijzigd door fresco op 17 apr 2024, 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

Multivan Generation schreef: 21 mar 2024, 20:59 3 zaken komen bij mij naar boven als ik je ervaringsverhaal lees:

1 je laat het (mede) afhangen van het antwoord van Volkswagen. Wat nou als je daar geen antwoord van krijgt of een negatief advies?
antw: dan gaat het wat mij betreft niet door.

2 Je wilt hem aan de de voor jou logische schuifdeur zijde monteren, de rest scharniert dan over de voorruit/motorkap. Wat is dan nog het voordeel van deze luifel?
Op de achterkant van de bus laten we vaak de fietsen op de fietsdrager staan, zeker op doortocht. Die kant steek ik ook vaak naar achteren op een campeerplek. mede daardoor vind ik zitten aan de zijkant bij de voorzijde van de bus prettiger dan aan de achterkant. en: we zetten de bus waar mogelijk met de achterkant richting zuiden ivm zonnepaneel op het hefdak. De zon staat dan meest van achteren op de bus en dus ook van achteren op het scherm waardoor de schaduw meest aan de rechterzijkant voorzijde zal vallen.
3 montage origineel op het polyester van het california dak, daar zullen blinkklinkmoeren in gelamineerd zitten. Als er dan een verstevigde constructie op komt, qua houders en een enorme lap aan luifel, dan kan ik me voorstellen dat er extra kracht op die blinkklinkmoeren uitgeoefend wordt, dus dan is het de vraag hoe lang dat goed zal gaan.
Ook hierom heb ik de vraag naar haalbaarheid uitgezet bij vw campercentrum

Ik zou gaan voor een 270 of 280 cm cassette luifel gaan met eventueel een extra intrekbare luifel, zodat je meer schaduw/privacy kunt creëren.
Is ook lichter van gewicht en zal de rij-eigenschappen ook minder beïnvloeden, en is lichter van gewicht qua er afhalen, en een kleiner frontaal oppervlak, waardoor je minder vliegjes "scoort".
bij een positief advies van amersfoort gaat het toch wel door. De tegenargumenten die je noemt zijn zeker een punt van overweging, maar vind ik uiteindelijk minder belangrijk dan het feit dat je op betrekkelijk eenvoudige manier snel een forse zitruimte creëert in schaduw of afgeschermd van regen. En bovendien is hij ook zo weer opgeruimd. we zijn mobieler hierdoor. Wij trekken veel, blijven vrij weinig langer dan 2-3 dagen ergens staan.

Ben benieuwd hoe snel en welk advies van Volkswagen je ontvangt.
ik ook. zal vandaag wat horen heb ik begrepen

Mooie afweging :toppie
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

Het gaat door: 16 april wordt de quick-pitch 180 graden luifel ( geleverd door 4x4 center in Veghel) op mijn California geplaatst bij het bedrijf 'Saris4x4' in Valburg.
Tzt volgen er wat plaatjes.

Frank
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Multivan Generation »

Wat stond er in het antwoord van Volkswagen en hoe snel had je dat?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

Multivan Generation schreef: 26 mar 2024, 19:42 Wat stond er in het antwoord van Volkswagen en hoe snel had je dat?
Vorige week donderdag de vraag neergelegd ( telefonisch) . diverse telefoontjes gepleegd en dinsdag( gisteren) de bevestiging gekregen (telefonisch) dat er voor de plaatsing van de luifel op de vaste ( metalen) bevestigingspunten die van zichzelf ook weer vastzitten op metalen delen van de dakrandconstructie ( dus niet op het hefdak zelf uiteraard) met aangepaste adapters , geen bezwaren zijn en daarom mogelijk is.
ik vertrouw erop dat er geen schriftelijke bevestiging nodig is.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

Ik heb op vragen aan VW nutzfarhzeuge via de dealer gewoon schriftelijk (email) antwoord gehad. VW heeft een speciale dienst voor voertuigaanpassingen en daar moet je ook gewoon schriftelijk antwoord van kunnen krijgen dunkt mij. Ik heb niet zo'n vertrouwen in een derde partij die wie weet wat voor vraag stelt of situatie voorlegt en dan ook via die derde partij mondeling terug te horen krijgt dat het allemaal kan. Leg het zelf allemaal vast in je aankoopovereenkomst en garantie op het werk voordat je akkoord gaat.

Punt van aandacht is voor mij dat fiamma/thule luifels voor campers niet weersvast zijn en horen te worden ingevouwen als er regen en/of wind is. Daar is quickpitch minder duidelijk in, zegt wel dat bij regen je de luifel op afschot moet zetten. In de handleidingen van Fiamma staat ook dat je de poten halverwege moet uitklappen om te grote druk op de voertuigwand te voorkomen. Daar lees ik toch een voorbehoud dat het luifelgewicht bij uitvouwen in meest ongunstige geval toch schade zou kunnen veroorzaken. De quickpitch hangt volledig vrij alhoewel er wel palen en scheerlijnen zijn voor bij heftig weer.

Normale luifels hoor je dus af te schoren met de steunpoten. Minder belasting op je daksteunen. Los hangende luifel is zwaarder op je dakbevestiging, zeker als je te laat bent met de steunpoten/scheerlijnen bij zwaar weer. Daarbij de kleinere daksteun vooraan die je zwaarder belast met de luifel naar voren toe. Die steunen zijn niet voor/achter uitwisselbaar vanwege de vorm.

Ik heb een 2 meter luifel op zwenkarm en kan je zeggen dat dit behoorlijk puntbelasting geeft ook al zit deze op mijn dakrek.. Dat zou ik niet op 1 hoek van de wagen willen hebben, ook niet via de twee 'standaard' punten aan één zijde. En deze luifel weegt 'maar' 12,5 kg + 11kg voor de beweegbare luifelarm en 7,5kg voor de wandenset is bij elkaar ook ruim 30kg.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Multivan Generation »

@ Roon,
ik begrijp je standpunten en sta daar achter.
Fresco heeft het nagevraagd en heeft een antwoord van Volkswagen gehad,
wat in z'n/haar straatje past en besluit door te gaan met de Quick Pitch luifel.

Prima toch..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

een mondelinge toezegging via derden heeft geen enkele waarde. Het is van een blije gup naar dooie mus als je op reebruine ogen afgaat. Vandaar, dat je best kritisch mag zijn en je zorgen ook schriftelijk vastlegt, zeker als ze met mondelinge goedkeuringen komen....
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Multivan Generation »

@Roon,
Ik begrijp je.
Maar zelf ben ik er mee opgehouden om andere mensen te willen behoeden voor miskleunen.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen keuzes.
Daarom geef ik ook steeds minder to the point advies, gebaseerd op mijn eigen ervaringen, skills en inzichten. Wel geef ik dan nog een denkrichting aan.

Nogmaals iedereen maakt zijn eigen keuzes en afwegingen, gebaseerd op eigen wensen, inzichten, budget, ideeën en informatie..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

ter info nog(maals) hierbij :
1. de Dometic adapter wordt vergroot door een plaat die erop gelast wordt. Dat is nodig omdat de bevestigingsbalk van de luifel groter is en daarom iets hoger geplaatst moet worden om de luifel boven de schuifdeur langs te kunnen laten draaien. bijkomend voordeel is de extra versteviging die hierdoor bereikt wordt. de lichte torsie die door stevige druk en trek in de adapter plaatsvindt wordt zo teniet gedaan.
2. de adapter wordt bovenop en aan de zijkant in de rail vastgeschroeft. beide adapters zitten dus niet op 1 punt vast . onderstaande afbeelding laat zien dat de adapter, en dus ook de luifel ondersteund wordt op 3 plekken: het vaste steunpunt bovenop met 3 bouten, de dakrand tussen steunpunt bovenop en de rail, en de 2 bouten op de rail.
doorsnede bevestigingsplek adapter.png
doorsnede bevestigingsplek adapter.png (44.22 KiB) 105 keer bekeken
06290_f_1.jpg

3. Zowel Campercentrum Amersfoort als ook degene die de speciale constructie gaat maken, samen met een metaalconstructiebedrijfje in de buurt. Hebben aangegeven dat het mogelijk is. De eigenaar van saris4x4 heeft veel kennis en ervaring met het plaatsen van dit type luifel op diverse auto's.
4. we kiezen voor deze luifel omdat het voor ons beiden vooral belangrijk is dat er een mooie grotere ruimte ,die bescherming kan geven , ontstaat. Uiteraard gaan we voor meer zekerheid: de bijbehoren staander op de tweede luifeldrager die uitzwenkt zullen we meestal plaatsen zekeren. Vervolgens wordt hij 's avonds weer ingevouwen. Dat kan eenvoudig en snel.

Ik zie ernaar uit. In mei zullen we het ervaren. Tenzij hij er onderweg al afvalt natuurlijk....... Maar ik heb nog wel een beetje vertrouwen in bruine ogen.
Binnenkort volgen de foto's.
Frank
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

En hij hangt......
wat info:
1.De hoogte van de bus inclusief luifel is nu 207cm.
2.De luifel is bevestigd aan de aangepaste dometic adapters voor de volkswagen california. De luifel is er niet eenvoudig af te halen. Moet echt met z'n tweeën
3.Tweede luifelstok gekocht en bevestigd: geeft nog meer stabiliteit.
4.Scheerbanden zijn op te ruimen in de draagbalken en zo mooi weggewerkt en direct beschikbaar bij het opzetten
5.Grondpennen zitten in zakje met klittenband in de luifelzak bevestigd ( alles bij de hand dus)
6.De scheerband om de opengedraaide luifel vast te zetten is aan de bestuurderszijde van de bus aan een punt op de rail vastgezet. nog niet perfect omdat de band op de hoek van de bus een stukje over de carosserie loopt. oplossing om dit te voorkomen is misschien: een grote zuignap die ik nog heb liggen op de voorruit bevestigen aan de bestuurderszijde . Daaraan zou die band vastgemaakt kunnen worden, maar ik weet niet of die zuignap sterk genoeg is?

Komende weken op onze rondreis in Italie kunnen we de luifel gaan gebruiken.
Hierbij wat foto's om een indruk te krijgen. ik kan er maar drie uploaden helaas. ik weet niet hoe dat komt....?
aan het uitpakken
aan het uitpakken
Nog vrijhangend zonder steunpunt op de grond; voorwaarde: altijd met stok(ken) en scheerbanden werken
Nog vrijhangend zonder steunpunt op de grond; voorwaarde: altijd met stok(ken) en scheerbanden werken
op drie punten verbonden met de bodem/grond; staat als een huis!
op drie punten verbonden met de bodem/grond; staat als een huis!
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

nog een paar foto's:
luifel aan de bus
luifel aan de bus
luifel vrijhangend
luifel vrijhangend
luifel met 1 luifelstok en scheerband gezekerd; staat al zeer stevig!
luifel met 1 luifelstok en scheerband gezekerd; staat al zeer stevig!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Hanz »

Een werkelijk imposante luifel. Om schaduw onder de luifel te krijgen moet je wel goed opletten hoe je de bus plaatst. Op de foto's is, ondanks het enorme formaat, geen centimeter schaduw. Je kan overigens maar drie foto's per bericht plaatsen. Voor meer foto's gewoon een reactie op je eigen bericht plaatsen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

Missen we het geheim van de smid... hoe de steunen zijn gemodificeerd.

Persoonlijk vind ik de positie zo ver naar achter afbreuk doen aan het geheel. Ik denk dat ze het draaipunt voor op de steun boven de B-stijl hebben willen houden? Luifel is wel mooi en groot waarbij ik zelf ook merk dat je nooit vol in de schaduw kan zitten (vlak)naast de schuifdeur tenzij je de bestuurderszijde op de zon gericht hebt.
Groet, Ronald
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

Hanz schreef: 17 apr 2024, 13:10 Een werkelijk imposante luifel. Om schaduw onder de luifel te krijgen moet je wel goed opletten hoe je de bus plaatst. Op de foto's is, ondanks het enorme formaat, geen centimeter schaduw. Je kan overigens maar drie foto's per bericht plaatsen. Voor meer foto's gewoon een reactie op je eigen bericht plaatsen.
Bus is 's ochtends expres zo geplaatst bij eerste keer uitpakken en opzetten: wind komt van andere zijde en bovendien was ik op tijd vanmorgen. De zon stond nog redelijk laag. zoals hij nu staat met deze zon zou ik de luifel denk ik niet eens opzetten :)

De luifel is iets naar achteren geplaatst omdat het draaipunt van de luifel nu dicht bij het voorste steunpunt en b-zuil zit.
Hierdoor steekt de luifel iets naar buiten aan de achterkant :
luifel achterzijde steekt iets uit
luifel achterzijde steekt iets uit
Zo is hij op de adapters gemonteerd. De adapter is aangepast met een roestvrij stalen plaat. Het deel van de adapter onder het hefdak is nu uiteraard niet zichtbaar
adapter voorzijde
adapter voorzijde
adapter achterzijde
adapter achterzijde
Nog een meevaller: ik had de peesadapter meegenomen met de vraag om die tussen de 2 steunen te plaatsen zodat ik eventueel nog een mogelijkheid heb om de ruimte tussen bus en luifel af te dichten. Wat blijkt: de peesadapter zit klem tussen de bus en de luifel: kan geen regen meer tussendoor. het voorste deel (na het voorste steunpunt) kan nog wellicht afgedicht worden met een reststuk van de peesadapter.
Plaats reactie