Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

vragen over de T5
Plaats reactie
Sa5a
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2019, 23:01

T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door Sa5a »

Na een T4 wilde ik graag een upgrade. Dus sparen en op zoek naar een verlengde T5.
Eentje gevonden binnen budget en particuliere verkoper leek betrouwbaar. Hij zorgde zelfs voor nieuwe APK.

Na 80 km rijden de 1e problemen: bus 'stuiterde' soms ineens.
Dus naar een garage in de buurt. Die verwonderde zich dat bus door APK was gekomen. Zijn lijstje: Remleidingen geroest, fusiekogelhoes lek, aandrijfashoes lek. (Dusdanig veel vet eruit dat de aandrijfas hoorbaar is), banden achter slijten scheef af, remblokken minimaal.
Hij heeft er het e.e.a. aan gedaan en gestuiter was over. Maar toen had de bus ineens een ander euvel: inhouden en niet meer harder willen, ondanks dat ik plankgas ging, bij 60 km/u. Dus ik ben gelijk doorgereden naar de garage.
Die ging erin rijden, maar toen deed hij het gewoon. Hij vroeg of ik niet gewoon in verkeerde versnelling had gezeten. Dus ik ben met schaamrood weer weggegaan.

Maar bij de volgende trip weer hetzelfde, dit keer bij 80 km/u. Harder lukte niet, ik reed op 100 km weg, dus eerstvolgende afrit genomen en bus uitgezet. Besloten dat ik dan maar rustig naar huis moest rijden.
Contact opgenomen met garage, hij ging een vacuumklep bestellen, dat was vaak de oorzaak.
Bus weer een week kwijt :huilen

Volgens hem waren de vacuumslangen afgekoppeld, die had hij weer aangesloten, proefgereden en niks aan de hand.
Bij thuiskomst zag ik dat hij de slangetjes die de verkoper had 'afgedopt ivm EGR klep' :vraagteken weer had aangesloten.

Opgelost, dacht ik, maar nee, eerstvolgende rit weer bij 60 km/u inhouden. En ook de radio had ineens kuren. :groteogen
Omdat garage het eerder had gehad over versnelling, ben ik gaan opletten wanneer ik schakelde. Zolang ik bij ca 2500 toeren (ipv 2000) schakelde leek het goed te gaan. Fijn.

Maar ook dat was van korte duur. Want toen ik de snelweg opging, gebeurde het bij 100 km/ uur weer. En hoe hard ik ook gas gaf, hij liep langzaam terug. Dus ik was blij dat ik een afrit zag, toen ik op 80 km/u zat. Volgende trip weer hetzelfde , bij 100 km/u

Mijn vertrouwen in de bus is weg, ik durf alleen nog binnendoor weggetjes. Garage houdt radiostilte.

Wat kan de oorzaak zijn? Zou ik zelf iets kunnen doen om dat te checken? (Met 2 linkerhanden)
Ik heb eigenlijk geen zin meer in nog meer kosten :huilen

Gr Sasja
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door krekwakwol »

Ik denk dat uitlezen de oorzaak wel naar boven haalt.
Voor dat er weer dingen vervangen worden.
Als je je locatie even doorgeeft hier is of weet er misschien iemand in je buurt die je storingen even uit kan lezen.
Ging het motormanagement lampje op het dashboard ook branden toen hij inhield?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Sa5a
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2019, 23:01

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door Sa5a »

@krekwakwol

Nee er ging niks branden..
Bus staat nu in gemeente Heerenveen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door krekwakwol »

Heb je de bus al uit laten uitlezen? M.a.w. weet je al meer?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Sa5a
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2019, 23:01

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door Sa5a »

Nee, nog niet helaas. Ik ben wat bang voor de kosten :huilen


Wel heel veel hier op t forum doorgespit, en ik geloof dat mijn lange verhaal ook in 1 woord samengevat had kunnen worden, nl noodloop :nuts
En dat het best vaak voorkomt bij de T5.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door Hanz »

Noodloop is geen oorzaak maar een gevolg van een onderliggend probleem. Dus misschien toch maar uitlezen om dat probleem boven tafel te krijgen. Het gaat niet vanzelf over.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door chv »

Sa5a schreef: 26 mar 2024, 23:26 Nee, nog niet helaas. Ik ben wat bang voor de kosten :huilen
Klinkt een beetje als struisvogelpolitiek.
Je kunt ook niets doen, en met minder plezier rijden.
Of je bus wegdoen, voor weinig.
Maar daar wordt je ook niet vrolijk van.
Ik zou zeggen:
Pak de koe bij de horens!
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Sa5a
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2019, 23:01

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door Sa5a »

Ja wellicht struisvogelpolitiek, omdat na aanschaf de bodem van de beurs weer in zicht is. Dus idd angst om binnen 2 mnd weer naar een garage te gaan, en weer klap geld kwijt te zijn.

Maar zo kan ik er idd ook niks mee :huilen
Heb op advies van een T4 liefhebber iemand gevonden, waar de T5 morgen heen kan om uit te lezen.
Hoop dat t mee valt.
Sa5a
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2019, 23:01

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door Sa5a »

Bus is rijdend uitgelezen, conclusie was dat de turbo vervangen moet worden, en uitlaatspruitstuk. Er moet een bout aangedraaid worden bij de versnelling oid, want schakelde te soepel. En hobbelen zou kunnen komen door vliegwiel.

Hij is geen garage, doet alleen chiptuning, maar hij schatte de kosten van vervangen turbo en uitlaatspruitstuk op €2000
:huilen Laten maken, of verkopen, in beide gevallen ben ik klap geld kwijt..
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door krekwakwol »

Dat is balen zeg, tja daar kan ik je geen advies in geven, maar die verkoper blijkt dus niet zo betrouwbaar te zijn als je dacht, dat aanbod van die nieuwe APK zal misschien een achterliggende gedachte hebben gehad om de bus snel te verkopen.

Heeft de verkoper je een als goede bus verkocht, of heeft hij aangegeven dat er kosten aan zaten te komen.

In het eerste geval zou je hem kunnen benaderen, wil hij er niets van weten zou je bij een rechtswinkel kunnen informeren, want dan is er een kans dat hij de mankementen al wist.
Of je moet een rechtsbijstand verzekering hebben.

Waar woon je in de buurt?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Sa5a
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2019, 23:01

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door Sa5a »

Het was bij een particulier. Hij had wel verteld waarom 2 slangetjes met boutjes afgedopt waren (Ivm EGR) verder niks.
We hadden benoemd dat we hadden gelezen dat uitlaatspruitstuk en twee massa vliegwiel zwak punt waren, omdat we daarvoor een bus hadden bekeken waarvan de verkoper het wél eerlijk had verteld.
Verkoper keurt normaal vrachtwagens, maar mocht ook bus zelf keuren.
Chiptuner zei dat het dan helemaal raar was dat het verkoper zelf niet was opgevallen.

Maar bij proefrit kwam noodloop ook niet voor, het begon op de dag toen ik de bus ophaalde van de garage hier in de buurt i.v.m. gehobbel.
Van die garage kreeg ik lijstje en foto's door wat er mis was, en dat bus met de ogen dicht afgemeld was.
Dat heb ik nog wel teruggekoppeld aan verkoper, maar die was van mening dat het niet klopte wat de garage zei.
En tja, ik heb er zelf geen verstand van, dus geen idee wie gelijk had.

Maar dat de garage daarna de noodloop heeft "opgelost " met vacuumslangen naar egr weer aansluiten (heeft hij bijna week 1over gedaan), is ook raar blijkbaar, want chiptuner zei dat er een plaatje tussen zit. En dat t ook raar was dat garage het niet had gezien dat t zwart was bij de turbo.
Chiptuner heeft me het e.e.a. laten zien, maar zegt mij niet zoveel :knipoog Vond het wel fijn dat hij de moeite nam om het uit te leggen.

Ik dacht na een T3 en een T4 dat ik met een T5 L2 een mooi, luxe upgrade had, maar dat was van korte duur :bonk

Ach, van fouten kun je leren hè :p
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door krekwakwol »

Tja, was het jouw fout?
Ik denk steeds meer dat hij een beetje misbruik van jouw onwetendheid heeft gemaakt, we doen er even een nieuw APKtje op en weg met dat ding.

Bij een volgende maar een aankoopkeuring laten doen.
Sterkte ermee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door Hanz »

Particuliere verkoper zodat je geen garantie hoeft te geven maar wel even zelf de APK doen omdat je toevallig ook keurmeester voor vrachtwagens bent. Dit klinkt als de slager die zijn eigen vlees keurt. Inderdaad gewoon met ogen dicht afmelden en hopen dat de RDW geen steekproef doet. Wel een onzuivere situatie maar daar kan je nu niets meer mee. Dus helaas je verlies nemen en een goede betrouwbare garage de boel laten opknappen en dan snel alles vergeten. Behalve dat je in voorkomende gevallen een onafhankelijke technische keuring laat doen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Yoast1957
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2023, 09:02

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door Yoast1957 »

Na diverse onbetrouwbare en slechte reparaties bij een Vakgarage toch maar eens naar een echte VW dealer gegaan. In mijn geval VW De Vallei in Veenendaal en wat een geweldig bedrijf. Het heeft wat gekost (€2500,-) maar daarvoor is de bus helemaal klaar voor nog eens 10 jaar rijplezier. Nu laat ik hier voortaan ook de onderhoudsbeurt en APK doen en binnenkort nieuwe banden, ik weet dat het een wat duurdere methode is maar aangezien ik hier 8 anderen personen mee vervoer wil ik een betrouwbare en veilige auto en daar heb ik dan best wat voor over.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 2005 houdt in, ondanks plankgas

Bericht door Hanz »

Fijn dat je een goede garage hebt gevonden en dat je bus weer in orde is maar wat heeft dit te maken met het probleem van de topicstarter?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie