Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Turboprobleem blijft maar duren...
Turboprobleem blijft maar duren...
Ik start maar even met een nieuwe ronde…
Betreft T4 uit 2001, 150pk AXG.
Al een tijd turboproblemen. Turbo intussen vervangen, probleem blijft.
Bij koude start normale turbo en trekkracht.
Bij stilleggen motor en warm terug starten, valt de turbo onmiddellijk weg; kan na kwartier, maar evengoed na 3 uur rijden zijn;
vorige week is het ook gebeurd tijdens betalen payage, na 2u sjezen op de snelweg; het was toen wel 30°C (we zitten intussen al 3 weken in Spanje)
Wanneer de turbo wegvalt maakt het niks meer uit of ik LMM afkoppel of niet; ook “resetten“ via afkoppelen accu doet niks.
Fout opnieuw laten uitlezen: 462c, lage druk luchtregeling of zoiets.
We rijden nu telkens ‘s morgens een stuk door, na stoppen neem ik de kleinere wegen (110 km/h bergaf, 70 bergop)
Probleem lijkt dus temperatuur gevoelig: kan iemand bevestigen of de LMM ook temp meet? Mocht ik die afkoppelen bij koude motor, heb ik dan turbo?
Merci om nog es mee te denken!
Bart
Betreft T4 uit 2001, 150pk AXG.
Al een tijd turboproblemen. Turbo intussen vervangen, probleem blijft.
Bij koude start normale turbo en trekkracht.
Bij stilleggen motor en warm terug starten, valt de turbo onmiddellijk weg; kan na kwartier, maar evengoed na 3 uur rijden zijn;
vorige week is het ook gebeurd tijdens betalen payage, na 2u sjezen op de snelweg; het was toen wel 30°C (we zitten intussen al 3 weken in Spanje)
Wanneer de turbo wegvalt maakt het niks meer uit of ik LMM afkoppel of niet; ook “resetten“ via afkoppelen accu doet niks.
Fout opnieuw laten uitlezen: 462c, lage druk luchtregeling of zoiets.
We rijden nu telkens ‘s morgens een stuk door, na stoppen neem ik de kleinere wegen (110 km/h bergaf, 70 bergop)
Probleem lijkt dus temperatuur gevoelig: kan iemand bevestigen of de LMM ook temp meet? Mocht ik die afkoppelen bij koude motor, heb ik dan turbo?
Merci om nog es mee te denken!
Bart
Laatst gewijzigd door brugseb op 28 mei 2024, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Turboprobleem: wie heeft nog ideeën?
Dit vond ik op t4-wiki, even doorklikken naar punt 6.3 en dan de alinea direct boven de foto's. Gaat over de verbinding tussen LMM en turbolader.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Luftmassenm ... 3%B6rungen
https://www.t4-wiki.de/wiki/Luftmassenm ... 3%B6rungen
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45
Re: Turboprobleem: wie heeft nog ideeën?
Is je vacuumpomp nog goed? Of tikt ie flink?
Zeker met een slechte vacuumpomp kan de vacuumdruk wegvallen bij lange ritten.
Evt icm met vacuumlek.
Zeker met een slechte vacuumpomp kan de vacuumdruk wegvallen bij lange ritten.
Evt icm met vacuumlek.
Helder
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Re: Turboprobleem: wie heeft nog ideeën?
Vacuüm is nagezien, zowel pomp als slangen zijn goed; ik spit nog even de link van Hans verder uit (waarvoor dank) maar met wat planning raken we tegen mei wel weer thuis (‘s ochtends de grote ritten, of voldoende lang wachten tot de motor is afgekoeld overdag). Blijft een vreemd verhaal.
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Turboprobleem: wie heeft nog ideeën?
Blijft je wastegate niet open staan tgv zwaar punt bij warme motor?
Alle draaipunten soepel?
FF stangetje wastegate wat gymnastiek geven.
Stangenstelsel VTG gedeelte gangbaar?
René
Alle draaipunten soepel?
FF stangetje wastegate wat gymnastiek geven.
Stangenstelsel VTG gedeelte gangbaar?
René
Re: Turboprobleem: wie heeft nog ideeën?
Het lullige voor jou is dat je met een half half storing te maken hebt en het dan lastig zoeken is ten opzichte van een storing waarbij er iets echt stuk is.
Gevoelsmatig heb ik de hele tijd het idee gehad dat het niet in de turbo zou zitten maar in een van de dingen die de turbo beïnvloeden, zoals de mapsensor of de kleppen van het vacuüm systeem.
Mede door ouderdom, invloed temperatuur of iets dergelijks of een combinatie daarvan zou een van die onderdelen ook wel eens even niet het gene doen wat ze zouden moeten doen.
Heb je een van die onderdelen al eens vervangen de afgelopen periode?
Gevoelsmatig heb ik de hele tijd het idee gehad dat het niet in de turbo zou zitten maar in een van de dingen die de turbo beïnvloeden, zoals de mapsensor of de kleppen van het vacuüm systeem.
Mede door ouderdom, invloed temperatuur of iets dergelijks of een combinatie daarvan zou een van die onderdelen ook wel eens even niet het gene doen wat ze zouden moeten doen.
Heb je een van die onderdelen al eens vervangen de afgelopen periode?
Re: Turboprobleem: wie heeft nog ideeën?
Intussen terug van 5 weken "vadrouille" door Baskenland, Rioja en Navarra. Super streek om buiten het seizoen te toeren!!!
Turbo maakt me zot - zoals Ilja al zegt, een vaag probleem...
Doorgaans kan ik 's morgens bij koude start enkele uren rijden - snelweg, cruisen, whatever. Van zodra ik de motor af zet is het over and out.
Eénmaal is de turbo weggevallen na een payage. En ook eens na 10 minuten rijden, toen de bus de hele dag in de felle zon had gestaan. Toen aan 50 km/u over de pechstraat gekropen tot eerstvolgende afrit. Daar batterij afgekoppeld, een tik met de schroevendraaier gegeven op de mapsensor en eens aan de LMM gemorreld - en zie 10 minuten later gestart en terug turbo. Zoals we hier zeggen: je wordt er joteldebotel van!
Op reis laten uitlezen, foutmelding blijft 462c.
Soms draait de motor ook niet mooi mét turbo; ook zonder turbo heb ik soms nog redelijk wat trekkracht, soms is het ronduit gevaarlijk op de snelweg. Half mei gaat de bus terug naar de garage, en hij mag er een tijdje zelf mee rijden .
Turbo maakt me zot - zoals Ilja al zegt, een vaag probleem...
Doorgaans kan ik 's morgens bij koude start enkele uren rijden - snelweg, cruisen, whatever. Van zodra ik de motor af zet is het over and out.
Eénmaal is de turbo weggevallen na een payage. En ook eens na 10 minuten rijden, toen de bus de hele dag in de felle zon had gestaan. Toen aan 50 km/u over de pechstraat gekropen tot eerstvolgende afrit. Daar batterij afgekoppeld, een tik met de schroevendraaier gegeven op de mapsensor en eens aan de LMM gemorreld - en zie 10 minuten later gestart en terug turbo. Zoals we hier zeggen: je wordt er joteldebotel van!
Op reis laten uitlezen, foutmelding blijft 462c.
Soms draait de motor ook niet mooi mét turbo; ook zonder turbo heb ik soms nog redelijk wat trekkracht, soms is het ronduit gevaarlijk op de snelweg. Half mei gaat de bus terug naar de garage, en hij mag er een tijdje zelf mee rijden .
Re: Turboprobleem blijft maar duren...
Nog even een upate in de saga: er zit intussen een nieuwe nieuwe turbo op, Nissens ditmaal. Op de vorige waren blijkbaar duidelijk sporen van schade te zien. Maar de nieuwe nieuwe doet het niet... Alle leidingen en vacuumslangetjes gecontroleerd en deels vervangen, maar waar de vorige turbo soms nog werkte, nu niks.
Dan begint een mens zich af te vragen of het toch in de mapsensor of de LMM zit. Heb zo het gevoel dat alles binnenkort vervangen zal zijn, behalve mijn spaarcenten
Dan begint een mens zich af te vragen of het toch in de mapsensor of de LMM zit. Heb zo het gevoel dat alles binnenkort vervangen zal zijn, behalve mijn spaarcenten
Laatst gewijzigd door brugseb op 28 mei 2024, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Turboprobleem blijft maar duren...
Misschien even rijdend laten uitlezen, zodat je live data krijgt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Turboprobleem blijft maar duren...
Waar gaat de zwarte slang vanaf de turbo heen?
René
René
Re: Turboprobleem blijft maar duren...
Lol, regelventiel van de turbo losgekomen, was af-fabriek blijkbaar niet verzegeld met borgmoer; nu zoeken naar de goede afstelling.
Iemand die onze vriend Murphy wil onderdak geven? Want hier word ik langzamerhand moedeloos van...
Maar komt goed!
Iemand die onze vriend Murphy wil onderdak geven? Want hier word ik langzamerhand moedeloos van...
Maar komt goed!
Laatst gewijzigd door brugseb op 14 jun 2024, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Turboprobleem blijft maar duren...
Fijn dat de oorzaak gevonden is! Succes met het inregelen!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver