Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu loopt leeg - T4 uit 2002

vragen over de T4
Plaats reactie
Colin
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 sep 2019, 21:33

Accu loopt leeg - T4 uit 2002

Bericht door Colin »

Hoi allen.

Ik hoop dat jullie nog wat willen meedenken. Afgelopen zomer liep de start accu van mijn 2002 T4 in ongeveer 2 dagen leeg. Ik had vandaag tijd om met meten eens te kijken of ik een oorzaak zou kunnen vinden. Met de multimeter er tussen trekt het systeem 2.76A. Ruim boven de 0.25 die het normaal zou moeten trekken. Maar welke zekering of relais ik er ook uithaalde, het bleef 2.76A. Het loopt iets op naar 3.05 als ik begin te meten en zakt daarna terug naar een steady 2.76A.

Ik heb alle lampjes, gechecked, niks wat per ongeluk aan staat. Alles wat ik er aan 2e accu in heb gezet was volledig losgekoppeld. Het probleem begon ook out of nowhere, dus niet na het installeren van iets extras of nieuws. De accu is nieuw.

Het enige waarschuwingslampje dat wel eens ging branden afgelopen zomer was de gloeispiraal lamp in de dashboard. Dat kan oa betekenen dat de remlichten niet werken dus ik heb toen die schakelaar bij het rempedaal schoongemaakt (bekend probleem). Het gloeispiraal relais heb ik gechecked, dat klikt gewoon aan en uit. Nu net ook weer gemeten en kan het niet zijn.

Eigenlijk trekt het systeem 2.5A teveel wat neerkomt op een illegale gebruiker van 30W. Kunnen ze dit in de garage wel vinden met speciale aparatuur? De t4 2002 is een hele simpele auto waarbij bij stilstand echt niet veel aanblijft. De radio, een beetje motorsysteem en de centrale deurvergrendeling. Ik kan de zekeringen onder de motorkap nog controleren maar daarna is mijn kruit wel op.

Iemand nog een idee?

groet!
Colin
Laatst gewijzigd door Colin op 16 apr 2024, 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: De zoveelste accu die leeg loopt - T4 uit 2002

Bericht door Muug »

Lijkt op doorgesleten kabelhoes?
Ik zou zeggen, alle aansluitingen aan de accu losmaken. (De mijne heeft er een vijftal op de plus). En dan 1 voor 1 aan de accu koppelen en uitmeten.
Sowieso zal er behoorlijk wat tijd in kruipen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: De zoveelste accu die leeg loopt - T4 uit 2002

Bericht door Hella »

Lijkt op interne sluiting van de dynamo.
Colin
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 sep 2019, 21:33

Re: Accu loopt leeg - T4 uit 2002

Bericht door Colin »

@Hella

Dan zou de dynamo de accu toch niet meer opladen? De hele auto functioneert prima. Alle lampjes, de voorgloeiers, de dynamo, alle pompen etc.
Colin
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 sep 2019, 21:33

Re: Accu loopt leeg - T4 uit 2002

Bericht door Colin »

@Muug

Ben bang dat dat de volgende stap is. Verder vernauwen van de zoektocht. Thanks.
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Accu loopt leeg - T4 uit 2002

Bericht door freek »

Heb je een trekhaak? Misschien sluiting in constante plus van stekkerdoos die niet netjes is gezekerd?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
JacoMeerveld
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45

Re: Accu loopt leeg - T4 uit 2002

Bericht door JacoMeerveld »

Vervelend probleem, maar als je de tijd hebt een leuke puzzle.

Is er een mogelijke verbruiker warm na een nacht/dag stilstand; denk aan de kachelventilator, weerstand, ruitenwissermotor, bekabeling oid.

De koelfan vd radiator is zo'n motor die ook zonder contact werkt...

Succes
Helder
Jaco

soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Plaats reactie