Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Laadvermogen originele acculader

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

Goedendag,

Bij ons is de originele acculader vervangen door een "normale" acculader. Een Noco Genius G3500.
In combinatie met een redelijk recente AGM Accu van 95 Ah

Omdat ik het idee had dat de huishoudaccu zeer traag of niet laad met de walstroom heb ik deze eens op gegraven.

Je kunt deze gebruiken voor kleine accu's (35 Ah) of grote (tot 120 Ah).
Hij stond dus op stand kleine accu en laad dan 900mA.
Dus op zich werd mijn vermoeden wel een beetje bevestigd dat het niet erg rap gaat met laden ....

Zodoende heb ik hem op stand grote accu gezet en laad dan met 3,5 Ah.

Maar nu is mijn vraag, met wat voor reden zou hij op 0,9Ah staan? En met wat voor vermogen laad een originele lader nu eigenlijk?
Ik vond 12Ah, maar is dat dan weer niet een beetje veel?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door J vd Pal »

Originele Westfalia lader heb je het neem ik aan over? 9 - 12 ampère afhankelijk van het model.
IMG_20240525_141327340_HDR.jpg
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3755
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door krekwakwol »

Je kan +/- 10% laadvermogen aanhouden t.o.v. de accu vermogen.
En 0.9Ah is dus idd veel te weinig.
3.5 A is ook nog erg zuinig.
Zoals Jasper laat zien, zou 9A een mooie laadstroom voor jouw accu zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door J vd Pal »

Met de nieuwe lader die je er nu in hebt zitten kan je net wel/net niet op de camping aangesloten op het lichtnet onbeperkt blijven staan. De koelkast verbruikt, als hij draait, 4,5 ampère. Natuurlijk draait hij niet altijd maar je hebt ook nog het verbruik van lampjes, opladen telefoon enz. Het zal waarschijnlijk net aan zijn maar verwacht niet dat je dan de accu echt oplaad zodat je bijvoorbeeld een paar dagen zonder lichtnet aansluiting kan blijven staan. Ik zou hem vervangen door eentje die met 10 ampère of meer oplaad.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

J vd Pal schreef: 25 mei 2024, 15:07 Met de nieuwe lader die je er nu in hebt zitten kan je net wel/net niet op de camping aangesloten op het lichtnet onbeperkt blijven staan. De koelkast verbruikt, als hij draait, 4,5 ampère. Natuurlijk draait hij niet altijd maar je hebt ook nog het verbruik van lampjes, opladen telefoon enz. Het zal waarschijnlijk net aan zijn maar verwacht niet dat je dan de accu echt oplaad zodat je bijvoorbeeld een paar dagen zonder lichtnet aansluiting kan blijven staan. Ik zou hem vervangen door eentje die met 10 ampère of meer oplaad.
Duidelijk, een beetje de conclusie die vrouwlief en ik samen ook trokken.

Tijdens onze rit naar Normandie paar weken terug de koelkast enkele keren aan gehad, ten werd hij ook gewoon (behoorlijk) koud.
Pasgeleden in Limburg hebben we hem ook nog even aan gehad, maar hadden we discussie of hij het nu gedaan had of niet.
Ik denk dat hij er mee stopt als je accu onder een bepaald niveau komt?

Nu ben ik geen electrieker, maar als ik een aansluiting op de camping heb van zeg 6Ah, en ik laad met 10 Ah, dan gaat er toch iets fout als ik ook nog eens de 1000W contactgrill of de 800W waterkoker aan sllinger?
Of werkt dat niet zo?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

De set up.

Het witte originele blokje bungelt ongebruikt, dus ook geen indicatie op het centrale schermpje tussen de voorstoelen voor aangesloten walstroom.
Maar dat vind ik niet zo heel spannend, gaat mij er meer om dat eea wel functioneel werkt en niet 4 dagen walstroom nodig heeft om de accu vol te krijgen
PXL_20240525_122640828.jpg
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door J vd Pal »

Nu ben ik geen electrieker, maar als ik een aansluiting op de camping heb van zeg 6Ah, en ik laad met 10 Ah, dan gaat er toch iets fout als ik ook nog eens de 1000W contactgrill of de 800W waterkoker aan sllinger?
Ampère kan je niet bij ampère optellen in dit geval omdat de spanning anders is. Hier moeten we rekenen met watt. Aansluiting camping 6 ampère bij 240 volt (als de installatie goed is aangelegd) is dan 6*240 = 1440 watt beschikbaar. De acculader verbruikt 3,5 ampère * 14 volt = 50 watt. Je hebt dan nog 1390 watt over voor de waterkoker, geen probleem dus.

De accu heeft een capaciteit van 95 ampère/uur (aH). Van die 95 aH mag je 50% gebruiken als je de accu lange tijd wilt gebruiken. Bij verdere ontlading zal hij snel verslijten! Stel 50% leeg, dan moet er 47 aH in. Bij 3,5 ampère duurt dat (47/3,5) x1,2 = 16 uur. (de 1,2 is voor het ongeveer 20% verlies wat bij het opladen optreed). Tijdens het opladen mag je dan niets verbruiken want dan duurt het nog langer! Zoals eerder gezegd verwacht ik dat als je op de camping staat en gewoon de koelkast aanhebt, een leeslampje gebruikt, de telefoon oplaad en aangesloten op 240 volt dat je dan blij mag zijn als de accu niet verder ontladen wordt, opladen zal hij maar een klein beetje.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

J vd Pal schreef: 25 mei 2024, 16:19
Nu ben ik geen electrieker, maar als ik een aansluiting op de camping heb van zeg 6Ah, en ik laad met 10 Ah, dan gaat er toch iets fout als ik ook nog eens de 1000W contactgrill of de 800W waterkoker aan sllinger?
Ampère kan je niet bij ampère optellen in dit geval omdat de spanning anders is. Hier moeten we rekenen met watt. Aansluiting camping 6 ampère bij 240 volt (als de installatie goed is aangelegd) is dan 6*240 = 1440 watt beschikbaar. De acculader verbruikt 3,5 ampère * 14 volt = 50 watt. Je hebt dan nog 1390 watt over voor de waterkoker, geen probleem dus.

De accu heeft een capaciteit van 95 ampère/uur (aH). Van die 95 aH mag je 50% gebruiken als je de accu lange tijd wilt gebruiken. Bij verdere ontlading zal hij snel verslijten! Stel 50% leeg, dan moet er 47 aH in. Bij 3,5 ampère duurt dat (47/3,5) x1,2 = 16 uur. (de 1,2 is voor het ongeveer 20% verlies wat bij het opladen optreed). Tijdens het opladen mag je dan niets verbruiken want dan duurt het nog langer! Zoals eerder gezegd verwacht ik dat als je op de camping staat en gewoon de koelkast aanhebt, een leeslampje gebruikt, de telefoon oplaad en aangesloten op 240 volt dat je dan blij mag zijn als de accu niet verder ontladen wordt, opladen zal hij maar een klein beetje.
Duidelijk, bedankt.

Op zoek naar een stevigere oplader dus eigenlijk....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3755
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door krekwakwol »

Mocht je in de toemomst nog wisselen van accu type, dan kun je nu vast een lader nemen die instelbaar is voor meerdere type's accu's.
Wij hebben bijvoorbeeld al 4 jaar de xenteq 10A in gebruik, instelbaar voor normaal, agm en lipo accu's en zelf als constante voeding.
Geen ventilator die lawaai maakt.
Link is als voorbeeld.
https://www.amperewinkel.nl/product/lbc ... nHEALw_wcB
Bijlagen
Screenshot_20240525-194641_Chrome.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 443
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Timy »

Ik kan deze aanraden. Werkt alles ook weer zoals het origineel was dus originele stekkers en het stekkersymbooltje. Maar ook geschikt voor de div typen accu's van tegenwoordig.
Wij zijn er zeer tevreden over.

Acculader 12V 12A 2A Westfalia James Cook VW T4 Ford Nugget
€ 269,00
https://link.marktplaats.nl/a1057279287 ... ialbuttons
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Multivan Generation »

Heb al een paar keer een Victron Bluesmart lader gebruikt. Stabiel en goed.

15A en ook goed betaalbaar.
Voorbeeld https://www.georgekniest.nl/artikel/883 ... 3efe186ae7

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 26 mei 2024, 17:25 Heb al een paar keer een Victron Bluesmart lader gebruikt. Stabiel en goed.

15A en ook goed betaalbaar.
Voorbeeld https://www.georgekniest.nl/artikel/883 ... 3efe186ae7

Groeten Peter
Ik zat toevallig naar de 10Ah versie te kijken.
De prijs is redelijk
https://www.obelink.nl/victron-blue-sma ... mJEALw_wcB
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

Timy schreef: 25 mei 2024, 20:49 Ik kan deze aanraden. Werkt alles ook weer zoals het origineel was dus originele stekkers en het stekkersymbooltje. Maar ook geschikt voor de div typen accu's van tegenwoordig.
Wij zijn er zeer tevreden over.

Acculader 12V 12A 2A Westfalia James Cook VW T4 Ford Nugget
€ 269,00
https://link.marktplaats.nl/a1057279287 ... ialbuttons
Ook die had ik gezien, vind ik alleen net weer een beetje gortig...

Het laadlampje vind ik niet erg als die ontbreekt.
Bij die Victron kan ik ook met een app kijken wat hij foet
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb de 15A gekozen omdat ik een cyrix smart relais heb. Dan kan ik met dezelfde acculader ook meteen de startaccu tegelijkertijd erbij mee opladen. Vandaar. Net even wat meer power.

Maar de 10A is ook prima hoor.

Wel even kijken naar eventueel extra aansluitkabeltje voor op de accupolen.
Kan afhankelijk zijn van welke accupool aansluiting je hebt, of je een kabeltje kiest met grotere aansluit oogjes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 26 mei 2024, 20:05 Ik heb de 15A gekozen omdat ik een cyrix smart relais heb. Dan kan ik met dezelfde acculader ook meteen de startaccu tegelijkertijd erbij mee opladen. Vandaar. Net even wat meer power.

Maar de 10A is ook prima hoor.

Wel even kijken naar eventueel extra aansluitkabeltje voor op de accupolen.
Kan afhankelijk zijn van welke accupool aansluiting je hebt, of je een kabeltje kiest met grotere aansluit oogjes.
Dat is idd het onderzoek even waard, dank voor de tip
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie