Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kabelboom repareren - kleuren van de draden

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door Multivan Generation »

Zijn klem lipjes van schakelaars in het algemeen. Waarschijnlijk in jouw geval van het blok met schakelaars bovenop linker deurpaneel.
Even blok met schakelaar naar boven halen.
Dan de lipjes er weer inschuiven en weer terug plaatsen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door Hanz »

Erdem en Peter, beiden bedankt voor het oplossen van het klemmetjesraadsel. Ik zal ze morgen weer op hun plaats zetten.

Vandaag meteen even naar de bijrijdersdeur gekeken en daar ook dreigende draadbreuk. Minder ernstig maar toch maar direct gerepareerd. 7 draden voorzien van nieuw tussenstuk, de rest was nog in prima staat. Aan de bijrijderskant heeft de kabelboom wat meer ruimte en daardoor blijkbaar minder te lijden dan aan de bestuurderskant waar het allemaal wel erg krap zit. De kabelboom aan de bijrijderskant is ook veel makkelijker te verwijderen, even het aflegvak onder de airbag weghalen en je kunt er prima bij.

Voor degenen die zelf repareren te veel werk vinden heb ik hier nog de artikelnummers van de kabelbomen. Het gaat om kabelbomen voor elektrische verstelbare en verwarmde spiegels, elektrische raambediening, centrale deurvergrendeling en luidsprekers.
20161005_114640 copy.jpg
20161005_114640 copy.jpg (65.62 KiB) 2132 keer bekeken
20161005_205922 copy.jpg
20161005_205922 copy.jpg (68.63 KiB) 2132 keer bekeken
FAAG 7D0971120AG is Fahrertuer (bestuurderskant links) en BFAP 7D0971120AP is Beifahrertuer (bijrijderskant rechts).

Tip: Wat ik ook ontdekte is dat er onder de rubber doorvoertule wat roest zat. Dit meteen maar verholpen, dit is zo'n plekje dat je niet zo snel in de gaten hebt, je ziet het pas als je het rubber opzij trekt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef:Tip: Wat ik ook ontdekte is dat er onder de rubber doorvoertule wat roest zat. Dit meteen maar verholpen, dit is zo'n plekje dat je niet zo snel in de gaten hebt, je ziet het pas als je het rubber opzij trekt.
Ik weet nog een paar van zulke plekjes.
- Haal het schuifdeurrubber bij de voorste onderste ronding maar eens weg en kijk hier onder.
- Achterklep rubber eens verwijderen en vanaf rondingen halverwege naar beneden eens het rubber loshalen.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door Endebendebus »

Beste mensen, ook ik heb de kabelbreuk kwaal ben ik bang.... Uitval van schuiframen, links en alleen naar beneden rechts :nuts
CV wil de auto wel afsluiten maar vaak niet meer openen, dus dat wordt solderen!
Mijn vraag is nu kan ik als ik de Kabelboom verwijderd heb de auto nog wel gebruiken (waarschijnlijk de deuren met de sleutel ouderwets dicht doen) en is het verstandig bij de onderdelen die het betreft de zekering te verwijderen? Kan ik namelijk van droge dag naar droge dag werken :toppie
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door Hanz »

Als de kabelboom eruit ligt kunnen de spiegels niet meer verstellen, dus eerst even goed zetten. Zorgen dat je ramen dicht zijn en inderdaad met de sleutel in het slot elke deur apart open en dicht doen. En je hebt even geen muziek meer uit je luidsprekers maar rijden is verder geen probleem.
Ik heb geen zekeringen verwijderd en dat heeft ook geen probleem gegeven. De kabelboom zit aan alle kanten met stekkers vast dus je hoeft niet echt elektrische dingen open te maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door Endebendebus »

Hanz schreef:Als de kabelboom eruit ligt kunnen de spiegels niet meer verstellen, dus eerst even goed zetten. Zorgen dat je ramen dicht zijn en inderdaad met de sleutel in het slot elke deur apart open en dicht doen. En je hebt even geen muziek meer uit je luidsprekers maar rijden is verder geen probleem.
Ik heb geen zekeringen verwijderd en dat heeft ook geen probleem gegeven. De kabelboom zit aan alle kanten met stekkers vast dus je hoeft niet echt elektrische dingen open te maken.
Dank je Hanz, ga ermee aan de slag :yes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
WouterF
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2012, 12:07

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door WouterF »

Beste MultivanGeneration en anderen. Ik heb hetzelfde probleem: elektrische ramen willen niet meer open. Nieuwe kabelboom besteld, GEWIE Ecoline-reparatursatz. Goede kwaliteit, soepel, siliconen isolatie. Maar het lukt me niet met mijn vingers bij de drie stekkers te komen. De beugel die voor de zekeringkast langsloopt heb ik al verwijderd. Maar ik krijg met geen mogelijkheid de zekeringkast naar voren weggeklapt, de tip van MultivanGeneration. Mis ik iets of doe ik iets fout?
Onze T4 is een 88 pK 5 cilinder, van 1998 en ex Marechaussee.
Bijlagen
T4zekeringen.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door Multivan Generation »

Heb je het kunststof vergrendelingetje links en rechts ook eerst losgemaakt? Zitten aan de buitenzijde van de beugel.

En haal de zwarte afdekking aan de onderzijde ook even weg, dat werkt wel zo gemakkelijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 85
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door T4-Rider »

Hallo jongens en meisjes en boombeklimmers en soldeerders!
Hier ook een kabelboom met diverse breukem, zie foto. Een flink haperende CV, die als ik de witte kabeltje verbind, opgelost lijkt. :)
IMG_4367.JPG
IMG_4365.JPG
Om e.e.a. te solderen:
1. haal ik dan eerst de volledige kabelboom er uit, of pruts ik dit half in het portier?
2. Soldeer ik alleen de onderbroken kabel, of ook de kabels met kapotte isolatie.
En indien niet solderen, maar een krimpkous om bloot koper,
3. welke maat krimpkous kan er nog over geschoven worden, of gaat dat helemaal niet, en moet ik dan gewoon doorknippen.
En als ik dan soldeer, is het dus handig om iets te verlengen -
4. hoeveel cm. is de ervaring ongeveer?
5. En heeft er nog iemand in de buurt van Leeuwarden wat kleurtjes draad liggen, die ik over mag kopen?
Klus zal dus snel 2 - 3 uur nemen, toch? Maar voordat ik bij een garage aan de beurt ben, zijn we 2 - 3 weken verder..

6. Of kun je, gezien deze boom, beter een nieuwe bestellen (hier bijv. https://www.gewie.eu/kfz/volkswagen/volkswagen-t4/)?
7. En is het dan voor de linker zijde, i.g.g. van de bestuurderszijde)?

Wat een vragen, ontzettend bedankt voor de info zoverre, en die die hopelijk nog komen gaat!
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door Hanz »

T4-Rider schreef: 16 jun 2024, 07:31 Om e.e.a. te solderen:
1. haal ik dan eerst de volledige kabelboom er uit, of pruts ik dit half in het portier?
Kabelboom eruit halen, in de deur is te weinig ruimte om dit goed te doen.
2. Soldeer ik alleen de onderbroken kabel, of ook de kabels met kapotte isolatie.
Alle kabels solderen, anders kan je over een maand de boel er weer uit halen.
En indien niet solderen, maar een krimpkous om bloot koper,
Dat is een slechte reparatie en blijft niet zitten. Gewoon solderen.
3. welke maat krimpkous kan er nog over geschoven worden, of gaat dat helemaal niet, en moet ik dan gewoon doorknippen.
Krimpkous kan er alleen omheen als de kabel doorgeknipt is, dus eerst knippen, dan krimpkous, dan solderen, dan krimpkous over de soldeerlas schuiven en laten krimpen met een föhn.
En als ik dan soldeer, is het dus handig om iets te verlengen -
4. hoeveel cm. is de ervaring ongeveer?
Ja, een stukje van ongeveer 10 cm er tussen zetten. Dat past nog goed in de deur en geeft wat meer speling.
5. En heeft er nog iemand in de buurt van Leeuwarden wat kleurtjes draad liggen, die ik over mag kopen?
De kleur die je er tussen zet is niet zo belangrijk, aan de twee uiteinden zie je wel welke draad het is.
Klus zal dus snel 2 - 3 uur nemen, toch? Maar voordat ik bij een garage aan de beurt ben, zijn we 2 - 3 weken verder..
6. Of kun je, gezien deze boom, beter een nieuwe bestellen (hier bijv. https://www.gewie.eu/kfz/volkswagen/volkswagen-t4/)?
7. En is het dan voor de linker zijde, i.g.g. van de bestuurderszijde)?
Dat is geen nieuwe kabelboom maar een reparatieset. Die moet je alsnog met de andere kant van de kabelboom verbinden. Er zijn wel complete kabelbomen te koop. Wel goed opletten op het juiste aantal draden en de juiste stekkers aan beide kanten (wel/geen elektrische spiegels, wel/geen elektrische raambediening, wel/geen luidsprekers). En de kabelbomen links en rechts zijn verschillend. Ik zou de andere kant ook meteen meenemen. Die zal ook niet helemaal gaaf meer zijn.
Wat een vragen, ontzettend bedankt voor de info zoverre, en die die hopelijk nog komen gaat!
Succes met de klus. Niet moeilijk, wel een paar uur werk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 85
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door T4-Rider »

Super, @Hanz, voor je uitvoerige uitleg.
Volgt nog een domme vraag: wat kan ik solderen aan een kabel waarvan slechts de isolatie kapot is. Is het solderen puur omdat je 't best krimpkous kunt gebruiken, en geen isolatie-tape? Of moet ik middels solderen de draad ... uhhmm.. dikker maken ofzo, lijkt me vrij onlogisch.
Of is't solderen omdat de ervaring leert dat als de isolatie kapot is, het schijnbaar ononderbroken koper ook niet meer vertrouwd is?

En zo'n nieuwe set, mocht ik de tijd niet vinden deze week, en ik wel relaxed vlg. zaterdag eeen ritje Zuid Frankrijk op en neer willen doen, waar haal ik die best? En wat zou zoiets moeten kosten?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door Multivan Generation »

In plaats van iedere keer vragen stellen, had je ook al kunnen beginnen en was je nu klaar geweest.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door Hanz »

T4-Rider schreef: 16 jun 2024, 21:20 Super, @Hanz, voor je uitvoerige uitleg.
Volgt nog een domme vraag: wat kan ik solderen aan een kabel waarvan slechts de isolatie kapot is. Is het solderen puur omdat je 't best krimpkous kunt gebruiken, en geen isolatie-tape? Of moet ik middels solderen de draad ... uhhmm.. dikker maken ofzo, lijkt me vrij onlogisch.
Of is't solderen omdat de ervaring leert dat als de isolatie kapot is, het schijnbaar ononderbroken koper ook niet meer vertrouwd is?
De draden knip je stuk voor stuk door (dus niet allemaal tegelijk) en dan zet je er een nieuw stukje van ongeveer 10 cm tussen. Dat nieuwe stukje moet je aan beide zijden aan de uiteinden van de oude draad solderen. Dus doorknippen, oude uiteinden een stukje bloot maken (ca. 1,5 cm). Dan krimpkousje over de uiteinden schuiven. Dan nieuw stukje met bloot gemaakte uiteinden aan beide zijden aan de oude draad solderen. Krimpkousjes over de twee soldeerlassen schuiven en laten krimpen door ze met een föhn te verwarmen.
Als je de ene draad wel verlengt met een tussenstukje en de andere draad niet dan krijg je de kabelboom niet strak en ook niet meer netjes op zijn plaats. Dus domweg alle draden van een tussenstukje voorzien, ook die waarvan de koperen kern (nog) niet kapot is.
Kijk ook even bij de foto's van mijn reparatie aan het begin van dit topic. Dan zie je hoe het resultaat eruit ziet.

En zo'n nieuwe set, mocht ik de tijd niet vinden deze week, en ik wel relaxed vlg. zaterdag een ritje Zuid Frankrijk op en neer willen doen, waar haal ik die best? En wat zou zoiets moeten kosten?
Ik heb even gekeken en een nieuwe complete kabelboom is erg moeilijk te vinden, vrijwel overal niet meer leverbaar. Op kleinanzeigen.de vind je nog wel eens een tweedehands maar de vraag is hoe daarvan de conditie is en of je die op tijd in huis hebt. En als je de juiste uitvoering vindt dan betaal je al gauw 150 euro plus verzendkosten. Dus als je zaterdag op pad wilt dan aan de slag met de soldeerbout.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 16 jun 2024, 21:37 In plaats van iedere keer vragen stellen, had je ook al kunnen beginnen en was je nu klaar geweest.
En hier heeft Peter ook helemaal gelijk mee. Het is echt niet moeilijk, gewoon beginnen en 2 uurtjes stug doorwerken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 85
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden

Bericht door T4-Rider »

Heren, ik snap dat jullie denken: waarom begint die gast niet gewoon.

Laat met het in het klein uitleggen:
Ten eerste: omdat ik een zeer complexe, veelomvattende project moet draaien, waarin ik al enorm veel nieuwe dingen tegenkom, en die binnen een week naar Zuid Frankrijk geleverd moet worden. Daar ben ik al 3 weken 60-80 uren per week mee bezig.
Daarnaast heb ik 4 (kleine) kinderen, waardoor de laatste jaren standaard te weinig tijd voor slaap en andere zaken.
Ten slotte heb ik vrij weinig ervaring met solderen, mijn métiere is hout en meubels; was er een garage geweest die het klusje in deze voor mij enerverende periode had kunnen doen, dan had ik daarvoor gekozen; die is er alleen niet op korte termijn. Wachttijden van 2-3 weken of langer.
En ik heb de bus dagelijks nodig.


Daarom hoop ik er een paar gaatjes voor te vinden om hetzelf te doen, maar ik vind het ook wat spannend, naast dat ik een flink tijdgebrek heb.
En eerlijk gezegd vond ik de vraag: waarom kapotte isolatie-huls solderen ipv isolatie-tape eromheen een integere vraag, toch?
Maar nogmaals heel erg bedankt voor de alle antwoorden, ik ga hier sowieso uitkomen. :)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Plaats reactie