Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepaneel op dak T4 California

vragen over de T4
Plaats reactie
Uitwijker
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2023, 09:03

Zonnepaneel op dak T4 California

Bericht door Uitwijker »

Hallo,
Ik wil een zonnepaneel plaatsen op het dak van mijn VW T4 California van 1999. Nu zit ik zo te kijken hoe ik dan de bedrading wil laten lopen naar de laadregelaar en accu. Ik kom daar niet meteen helemaal zelf uit. Zijn er hier mensen die een zonnepaneel op een T4 hebben gelegd. Waar ga je door het hefdak en hoe daarna verder de bus in? Buiten of binnen het tentdoek van het hefdak. Daarnaast zit er geen opening in het tentdoek waardoor de kabels naar binnen zouden kunnen.

Ik dacht er nu aan om buiten het tentdoek te blijven, maar waar ga je dan door het dak de bus in. De dakdoorvoer moet natuurlijk niet het hefdak in de weg zitten in gesloten toestand. Hoe heb je verder de bedrading lopen. Eenmaal in de kast, kom ik er wel uit. Ik zoek dus even wat inspiratie hoe de bekabeling te trekken vanaf het dak naar de kast met de accu.

Alvast bedankt,
Maarten
Bijlagen
img4.jpg
img3.jpg
img1.jpg
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 446
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Zonnepaneel op dak T4 California

Bericht door Timy »

Wij hadden een oud dakraam wat lekte en gedoe was waarover nu een paneel zit. Daarom ervoor gekozen om de kabel ook daar door het dak te voeren.
Bij doorvoer door het dak moet je wel iets erover doen (een schelpje bijvoorbeeld). Alleen een gat erin, kabel erdoor en dan kit gaat geheid snel lekken.

Vanaf de binnenzijde gaar de kabel helemaal naar achter in een grijze goot en aan het eind door de bedplank omlaag in het kastje boven het bed. De regelaar zit daar aan de achterzijde bij ons. De kabels dan aan de achterzijde eruit en aangesloten.
De kabels naar de accu gaan door het kastje naar de linkerkant de hoge kast met planken in. Daar heb ik een buisje gemaakt waar de kabels doorheen naar de accu lopen. Zo kan ik de kabels niet per ongeluk kapot trekken etc.
Werkt al 6 jaar perfect.

Alleen is de plek van de regelaar achteraf niet perfect. Er zitten lampjes op en die zie je wanneer je in bed ligt... (dus afgeplakt.. )

Advies is wel in goed spul investeren. Dat betaald zich uit in gemaakt en betrouwbaarheid.
We zijn begonnen met een Chinees setje maar dat was geklooi en nu goed spul want instant perfect werkte.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Zonnepaneel op dak T4 California

Bericht door Dropmans »

Ik zie ook wel van die kant en klare plug-play setjes voorbij komen af en toe op het .www

Wellicht is dat een idee om de installatie "laagdrempelig" te houden?
Dan weet je in ieder geval dat de combinatie van componenten klopt


Even als "idee" voor wat ik bedoel : https://www.obelink.nl/bergproducts-com ... oup%20%231
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2040
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Zonnepaneel op dak T4 California

Bericht door chv »

Een andere tip die ik kan geven:
Gebruik de ZOEKFUNCTIE.
Want dit onderwerp is hier al heel vaak besproken.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Uitwijker
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2023, 09:03

Re: Zonnepaneel op dak T4 California

Bericht door Uitwijker »

chv schreef: 20 jun 2024, 08:59 Een andere tip die ik kan geven:
Gebruik de ZOEKFUNCTIE.
Want dit onderwerp is hier al heel vaak besproken.
Niet zozeer specifiek voor de t4, maar bedabkt voor de tip.
Uitwijker
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2023, 09:03

Re: Zonnepaneel op dak T4 California

Bericht door Uitwijker »

Timy schreef: 19 jun 2024, 22:15 Wij hadden een oud dakraam wat lekte en gedoe was waarover nu een paneel zit. Daarom ervoor gekozen om de kabel ook daar door het dak te voeren.
Bij doorvoer door het dak moet je wel iets erover doen (een schelpje bijvoorbeeld). Alleen een gat erin, kabel erdoor en dan kit gaat geheid snel lekken.

Vanaf de binnenzijde gaar de kabel helemaal naar achter in een grijze goot en aan het eind door de bedplank omlaag in het kastje boven het bed. De regelaar zit daar aan de achterzijde bij ons. De kabels dan aan de achterzijde eruit en aangesloten.
De kabels naar de accu gaan door het kastje naar de linkerkant de hoge kast met planken in. Daar heb ik een buisje gemaakt waar de kabels doorheen naar de accu lopen. Zo kan ik de kabels niet per ongeluk kapot trekken etc.
Werkt al 6 jaar perfect.

Alleen is de plek van de regelaar achteraf niet perfect. Er zitten lampjes op en die zie je wanneer je in bed ligt... (dus afgeplakt.. )

Advies is wel in goed spul investeren. Dat betaald zich uit in gemaakt en betrouwbaarheid.
We zijn begonnen met een Chinees setje maar dat was geklooi en nu goed spul want instant perfect werkte.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, dit geeft mij wel richting in dit projectje.
CamperBob
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Zonnepaneel op dak T4 California

Bericht door CamperBob »

Ik heb de kabels door het hefdak heen gedaan. 2 gaatjes geboord, zo ver mogelijk naar achteren, zodat de beweging van de kabels zo klein mogelijk is. Schelpje eroverheen, goed vastgekit. Vanuit daar langs het plafond naar de MPPT. Inderdaad, erg fel lampje ‘s nachts, dus ook afgeplakt.
Plaats reactie