Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor start niet meer

vragen over de T4
Plaats reactie
RayStruik1966
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2024, 12:54

Motor start niet meer

Bericht door RayStruik1966 »

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum en wel voor de volgende reden.

Wij hebben een T4 2.5TDI (AJT) bus die is omgebouwd tot camper. Het volgende is mij een paar weken gelden overkomen.

Ik heb met mijn stomme kop 1.6L AdBlue getankt in de normale tank. En ja hoor na een paar kilometers problemen.
Voordat iedereen begint met die motor kan je weggooien lees eerst wat ik tot op heden gedaan heb.

1. Tank/leidingen geleegd en gespoeld.
2. Verse diesel in de tank en deze met een een pomp door de leidingen heen gezogen.
3. Nieuw filter, gevuld met verse diesel, geplaats.
4. Pomp vervangen aangezien die compleet vastgelopen is. Pomp is een tweedehands met pakweg 100.000km erop
5. Nieuw tandriemwiel op de nokkenas geplaats. De bout was afgeknapt en deze door een originele vervangen.
6. Verstuivers gedemonteerd, schoon gemaakt in de ultrasoon, en getest. Kwam ook rotzooi uit. Jammer gaf de meter van het test apparaat niets aan echte moest wel redelijk wat kracht gebruiken om 6 straaltjes te krijgen. Behoorlijk wat diesel er door heen geperst en de kracht was bij alle verstuivers min of meer gelijk.
7. Verstuivers weer ingebouwd.
8. Alle bouten zijn vastgezet met de juiste momenten en alles op tijd gezet volgens de vraagbaak.
9. Pomp zonder hogedruk leiding werk getest en er komt diesel uit.
10. Hogedruk leidingen aan de pomp, los van de verstuivers, en weer getest. Ook hier keurig per cylinder scheutjes diesel.
11. Verstuivers aangesloten.
12. Proberen te starten maar geen kick. Dus wat remreiniger in de inlaat en de motor loopt daar op.

Ik denk zelf dat de timing niet klopt maar volgens mij staat alles zoals beschreven.

Wie kan mij helpen om ons busje weer te laten brommen.

Grt Ray
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Motor start niet meer

Bericht door krekwakwol »

Hoi Ray, welkom hier, je kunt jezelf en je bus ook voorstellen met een topic op
" Even voorstellen" niet verplicht, wel gewaardeerd.

Niet alleen voor jou Ray, maar voor velen hier.
Wat ik vaak mis dat mensen hulp vragen (daar is is dit forum mede ook voor bedoeld) maar niet de locatie/regio aangeven in hun profiel, dit zou het een stuk makkelijker maken voor iemand die in de buurt woont om hulp te bieden.
Is dat nu uit privacy overweging of gewoon niet over na denken.

Maar het zou best een timing probleem kunnen zijn, want ik lees ook wel eens over timing afstellen met vagcom (VCDS)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor start niet meer

Bericht door Multivan Generation »

RayStruik1966 schreef: 23 jun 2024, 19:05
8. Alle bouten zijn vastgezet met de juiste momenten en alles op tijd gezet volgens de vraagbaak.

Dus wat remreiniger in de inlaat en de motor loopt daar op.

Ik denk zelf dat de timing niet klopt maar volgens mij staat alles zoals beschreven.
Ik lees alles op tijd gezet volgens de vraagbaak.
Dat klopt dat hij dan niet aanslaat.
De timing staat nu een halve tand verkeerd.
Als je alles op de merktekens zet aan de brandstofzijde,
dus met merkteken bij de versnellingsbak op elkaar, dan start hij niet.
Je moet ongeveer een halve tand naar voren, dus als je voor de auto staat, een halve tand naar je toe.
Dan zou hij moeten starten.
Daarna met draaiende motor en met VCDS er aan, dynamisch afstellen,
door op engine te drukken, daarna meassuring blocks, TDI timing,
en dan de juiste motor selecteren ACV/AXG/AJT EDC15.
Moet wel met warme motor.

Succes..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie