Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

trekhaak aansluiting probleempje

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

trekhaak aansluiting probleempje

Bericht door websurfer »

Ik kom er vandaag achter dat mijn trekhaak connector niet helemaal meer doet wat nodig is voor een juiste werking
probleem is : rechter licht en rechter knipperlicht op aanhanger doen het niet en meet ook geen spanning in de connector van de camper
De verlichting op de camper zelf doet het gewoon dus vermoed geen zekering issue!

verder heb ik geen idee hoe de kabel aangesloten zit op de camper (rechtstreeks op de lampunits? of via een schakelpunt ergens? apart gezekerd of niet ?)
Heb al de connector op de camper net vervangen en maar zag er inwendig goed uit incl. bedrading (klepje brak af dus direct vervangen) en was ook correct gemonteerd.
Ook de aanhanger bedrading is zoals het hoort en bij doormeten dus geen 12 V op rechterachterlicht pin en ook niet op rechter knipperlicht pin

Het is een originele Califonia en dus fabrieksaf trekhaak en connector

Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven ?
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5280
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: trekhaak aansluiting probleempje

Bericht door René »

Veel trekhaken met originele bedrading zitten rechtstreeks in het achterlicht gedrukt (rechtsachter)
Mogelijk slecht contact of oxidatie in behuizing?

René
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: trekhaak aansluiting probleempje

Bericht door websurfer »

Dank je voor je reactie en heb daar ook al gekeken maar wat een crime om er bij te komen
Licht behuizing verwijderen lukt mij niet ivm ruimte door de watertank daar
De bedrading is erg kort dus pielen in het overgebleven gaatje werkt met mijn grote handen ook niet echt lekker en alle stekker even los genomen en weer vast (meer kon ik daar niet doen) heeft geen resultaat gegeven.
Daardoor heb ik het eigenlijk al een beetje opgegeven en voor die ene keer dat er een aanhanger aan hangt dan maar met rechts geen verlichting en richting aanwijzer (die toch bijna niemand meer gebruikt lijkt het wel ! )
Niet goed maar helaas!
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: trekhaak aansluiting probleempje

Bericht door Hanz »

websurfer schreef: 21 jul 2024, 12:04 Dank je voor je reactie en heb daar ook al gekeken maar wat een crime om er bij te komen
Als je de houten bekleding rondom de watertank weghaalt heb je wat meer werkruimte, maar het blijft krap.
websurfer schreef: 15 jul 2024, 15:41 Het is een originele Califonia en dus fabrieksaf trekhaak en connector
Bij een California was een trekhaak niet standaard maar een optie tegen meerprijs. Dus of deze van fabriek af gemonteerd is kan je niet met zekerheid zeggen. Tenzij je de camper zelf nieuw gekocht hebt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: trekhaak aansluiting probleempje

Bericht door SyncRoon »

Je kan de M-codes opvragen, daar staat dan als goed is wel bij of je een trekhaak (voorbereiding) af fabriek hebt.

Ik zou toch even de moeite nemen om de aansluiting te vernieuwen. Dat je geen verborgen breuk hebt die kortsluiting en/of weerstand in je bekabeling geeft met andere problemen tot gevolg.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: trekhaak aansluiting probleempje

Bericht door websurfer »

M codes opvragen geen idee waar ik dat zou kunnen doen (linkje misschien?)

ik ervaar nu geen enkel probleem maar zal als het minder warm is toch nog eens een poging wagen want je hebt gelijk dat een probleem hierdoor kan ontstaan !
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: trekhaak aansluiting probleempje

Bericht door SyncRoon »

Dealer kan de M-codes inzien. Maar opvragen is een betaalde service via https://www.volkswagen-classic-parts.co ... heets.html

Bij het ongeval met mijn T5 was de kabelboom van de trekhaak deels doorsneden door geklemd te zitten in opgevouwen plaatwerk. Alle verlichting deed het op achterlicht links na. Na afkoppelen trekhaak kabelboom deed achterlicht het weer.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: trekhaak aansluiting probleempje

Bericht door Multivan Generation »

websurfer schreef: 22 jul 2024, 11:25 M codes opvragen geen idee waar ik dat zou kunnen doen (linkje misschien?)
Ik denk dat hij PR codes bedoelt,
en die staan op je wagensticker vermeld.
3-karakter codes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: trekhaak aansluiting probleempje

Bericht door websurfer »

alleen voor de duidelijkheid ga ik die wel even bekijken :lach
bedankt voor de verduidelijking
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: trekhaak aansluiting probleempje

Bericht door Hanz »

Codes voor trekhaak zijn 1D1 of 1D6.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie