Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

regelunit brandstof vervangen syncro 2,5 1995 benzine

vragen over de T4
Plaats reactie
Kstrik
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 jun 2024, 19:58

regelunit brandstof vervangen syncro 2,5 1995 benzine

Bericht door Kstrik »

hallo, even voorstellen, ik ben koen, woon in duizel sindskort en ben sinds kort bezitter van een t4 2.5 syncro uit 1995.
na mijn eerste bezoek aan garage oirschot (via dit forum op het spoor gekomen) krijg ik een eerlijk maar behoorlijk rotverhaal te horen over de 1995 benzinemodellen waar weinig en steeds minder onderdelen van te krijgen zijn. (nieuw en gebruikt)

en dat terwijl bij mijn bus dus problemen blijken te zitten in de brandstof regelunit,
een oplossing (die een hoop problemen kan voorkomen van een zoektocht naar wat er aan de hand is en wat wel of niet te krijgen/vinden is) is een regelunit laten maken, custom made, door een hitech revisiebedrijf, prijsplaatje al gauw 3000 euro.(?)

affijn, laten indalen en vooral nog niet opgeven... mijn brandweerbus is een project geworden.

overigens rijdt ie redelijk nu, alleen stotteren onderin en bijna verzuipen van de verkeerde mengverhouding. starten gaat goed, snelweg na minuut of 10 eigenlijk als een zonnetje.
te horen gekregen gister bij garage oirschot: spruitstuk lekt een beetje bij de pakking maar niet zodanig dat de regelunit ontregeld wordt daardoor.

ik laat me graag inspireren door mensen met gelijksoortige zoektochten, liefst opgeloste ;)
wat ook zou kunnen helpen is als mensen weten wie tegenwoordig bezig is met oplossingen op gebied van vervangende regelunits. (ik hoop dat 'regelunit' duidelijk maakt waar het probeem zich voordoet?)

alle input is welkom, ook verwijzing naar draadjes met dezelfde strekking, ik kon zo snel niet het goede trefwoord vinden denk ik... (ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben met dit verhaal ??)

dank alvast,
groet
koen
bus 242707 voorkant.jpg
27-7-24-bus voorkant.jpg
t4 syncro benzine 2.5 1995 FEUERWEHR :campingT4
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 283
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: regelunit brandstof vervangen syncro 2,5 1995 benzine

Bericht door Bas_Caravelle »

He Koen,

Niet opgeven. De 2.5 is onverslijtbaar… de componenten eromheen echter niet…

Er zit in de rekeneenheid maar 1 component dat aan slijtage ( en vocht ) onderhevig is. En dat is het potmetertje van de vacuum. Die is eenvoudig zelf te vervangen.

Loop goed je vacuumslangen na, vervang ze het liefst allemaal door een siliconen variant. De rubberen gaan snel defect/lek.

Temp zender vervangen kost niets en heeft ook invloed.

Kijk verder zelf eerst maar eens op bardis liste… ( ff googlen ). Er kan genoeg defect gaan na 30 jaar dienst, meeste is gewoon nog te krijgen.

Succes,

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Kstrik
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 jun 2024, 19:58

Re: regelunit brandstof vervangen syncro 2,5 1995 benzine

Bericht door Kstrik »

thanks bas,
soms heb je dit soort reacties nodig en met frisse moed weer verder met betermaken ;)

en dank voor de tips, ik ga ze allemaal nalopen!

groet!

ps een ex politie? ook mooi ;)
t4 syncro benzine 2.5 1995 FEUERWEHR :campingT4
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 283
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: regelunit brandstof vervangen syncro 2,5 1995 benzine

Bericht door Bas_Caravelle »

Koen,

Even een blik op het potmetertje in de rekeneenheid.
IMG_4243.jpeg
IMG_4244.jpeg
Deze zit naast de accu, achter het lv scherm.

Blijf logisch nadenken… wat kan de klacht veroorzaken, brandstof, lucht, spannng, signaal, etc. Vandaaruit verder werken.

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5i 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Kstrik
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 jun 2024, 19:58

Re: regelunit brandstof vervangen syncro 2,5 1995 benzine

Bericht door Kstrik »

afgelopen weken ontzettend goed op weg geholpen, tnx bas!

update: er hing een vacuumslang los in een afgebroken dingetje. dat eenmaal afgesloten loopt het blok zoveel beter!

enige wat ik nog accuut wil verbeteren is het moment dat de motor warm wordt, na het "choke"moment zegmaar, dan gaat ie een paar minuten stotteren en wil hij niet echt op toeren komen. Dat houdt zelfs het verkeer op achter me...
dat verdwijnt door even in hoge toeren (4000+) te blijven rijden, dan pakt ie het weer op en kan ik naar zn 5.

maar dit schept al heel veel vertrouwen dat het goed komt,
wpltshandboek besteld, zodat ik vanaf nu zonder paniek ;) verder kan kijken wat ie nodig heeft... :T44EVER
t4 syncro benzine 2.5 1995 FEUERWEHR :campingT4
Plaats reactie