Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud Accu kapot binnen 1 jaar lekstroom?

vragen over de T4
Plaats reactie
Kenshu

Huishoud Accu kapot binnen 1 jaar lekstroom?

Bericht door Kenshu »

Beste iedereen,

Inmiddels al jaren lang aan het lezen op dit forum, maar nu toch een keer een eigen vraag.

Ik ben inmiddels al 2 jaar in bezet van een t4 multivan 1997 geimporteerd uit duitsland. Erg leuk en veel genot van.
Vorig jaar heb ik de huishoudaccu vervangen onder de rijdersstoel door een nieuwe gel accu.
Deze zomer wou ik wat extra dingen aansluiten en zag ik dat de accu nog maar 1 volt gaf via een multimeter. Dood dus.
De accu laad op tijdens het rijden (1 volt gaat naar 14 volt als de motor draait).

Ik vermoed dat er lekstroom is en dat de accu leegloopt zonder dat ik het weet.
Probleem is dat er aardig wat kabels lijken te lopen naar de accu, oa:

1. Kabels naar de rijdersstoel (stoelverwarming?)
2. Sigaretten aansteker onder de stoel (zelf aangesloten)

De andere kabels kan ik niet plaatsen.

Er hangt ook een lamp in de bus die aangesloten is op de normale accu.

Hebben jullie suggesties hoe ik dit probleem aanpak voordat ik wederom een nieuwe accu sloop?
Weten jullie uit ervaring wat er nog meer aangesloten is aan de accu?
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Huishoud Accu kapot binnen 1 jaar lekstroom?

Bericht door Multivan Generation »

de 12V stopcontacten en de aanvoerkabels voor de spanningsvoorziening naar de accu, TL-lampje boven de tafel.
Eventueel een luchtstandkachel voor het interieur en of een omgebouwde zuheizer naar (motor)standkachel functionaliteit.
Mogelijk heeft een vorige eigenaar bijvoorbeeld de radio en of een USB stopcontact in het dashboard, ook daarop aangesloten.

Groeten Peter
PS op de wjw DVD welke rondgaat, staan ook elektrische schema's, welke je wellicht verder kunnen helpen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman

Bericht door pwhooftman »

Er is maar één grondige manier: het stroomverbruik meten in rust en op zoek gaan naar de verbruikers. Investeer in een goede multimeter, een zogenaamde amperetang. Zoals https://www.amazon.es/UNI-T-UT210E-Digi ... d_source=1

Ben nu in Spanje vandaar de es link.
Kenshu

Bericht door Kenshu »

Multivan Generation schreef: 25 jul 2024, 10:25 de 12V stopcontacten en de aanvoerkabels voor de spanningsvoorziening naar de accu, TL-lampje boven de tafel.
Eventueel een luchtstandkachel voor het interieur en of een omgebouwde zuheizer naar (motor)standkachel functionaliteit.
Mogelijk heeft een vorige eigenaar bijvoorbeeld de radio en of een USB stopcontact in het dashboard, ook daarop aangesloten.

Groeten Peter
PS op de wjw DVD welke rondgaat, staan ook elektrische schema's, welke je wellicht verder kunnen helpen..
TL-lamp lijkt op de normale accu te zitten.
Heb je eventueel een link naar de DVD, ik heb ongeveer 4 niet te verklaren kabels.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Hier is de link naar het topic van de DVD.
Daar kun je de laatste ontvanger vinden en vragen of hij hem naar je doorstuurd.
Het is geen digitale versie.
viewtopic.php?t=71409
En daar even vermelden dat hij bij jou ligt, voor de volgende liefhebber.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie