Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

probleem met het hefdak mechanisme.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 238
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door JeremyP »

Vanmorgen bij het sluiten van het hefdak (california bj 91)
Hoorde ik iets breken.
Er viel een stuk uit het niets op de grond. Een stuk stalen kabel met een haakje .
Ik vermoed dat dit een deel is van de constructie om het gewicht van het hefdak op te vangen aangezien het nu enorm zwaar is om het hefdak omhoog te tillen.

Heeft er iemand dit ook voorgehad? En is dit makkelijk op te lossen?

Mvg jeremy
20240808_222917.jpg
RoelandZ
Berichten: 561
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door RoelandZ »

Volgens mij is dit een deel voor de ontgrendeling van de slaap bank.
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 238
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door JeremyP »

RoelandZ schreef: 09 aug 2024, 07:30 Volgens mij is dit een deel voor de ontgrendeling van de slaap bank.
Hoi RoelandZ,

Bedankt voor uw reactie, nee de slaapbank werkt prima de knal kwam van het hefdak en was meteen veel zwaarder te bedienen. Ook lag het stukje kabel op het originele dak van de bus... niet op de vloer, dat had ik beter moeten specificeren.

Mvg jeremy
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 466
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door Timy »

Zou het kunnen dat dit kabeltje toevallig al aanwezig was en je het nu pas ontdekte en aan elkaar linkt?
Want ik kan het ook niet anders herkennen als onderdeel van de slaapbank. Hiermee gaan de pinnetjes van de slaapbank omhoog. In het hefdak kan ik het niet plaatsen..
Dit kabeltje vorig jaar nog in m'n handen gehad bij de slaapbank dus vandaar dat ik weer dat er daar iig ook dit type kabel zit. En volgens mij verder niet in de bus.

Het hefdak bestaat verder alleen uit die scharnieren en evt gasveren. De vergrendeling in het dak heeft niets te maken met het gewicht wanneer het je op tilt/laat zakken. Er zitten (normaal..) geen kabeltjes of dergelijke in het hefdak.

Het hefdak, is dit er een met gasveren of met de steun die je omhoog moet klikken na het tillen? Als het met gasveren is kan één lek gegaan zijn. Verklaart de knal en de zwaarte nu..

Of..
Als je het hefdak scheef laat zakken willen de scharnieren aan de achterzijde nogal wringen. Mogelijk is dat gebeurd met de knal als gevolg? Maar in principe werkt het erna weer gewoon tenzij er iets kapot is gegaan bij die scharnieren.

Wat zie je als je het dak weer opent? Als een gasveer geklapt is kan hij op één veer wel blijven staan. Maar staat dan wat scheef en met tillen/zakken voel je wel echt een verschil.
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 238
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door JeremyP »

Hoi Timy,

Het is er een met een steun in H vorm dus geen gasveren.
Ik ben er bijna zeker van dat het stuk kabel van de H steun komt. Daarbij zou ik dat stukje dan al eerder moeten gevonden hebben.Ik denk dat er een mechanisme in de buizen met veren verstopt zit om het gewicht van het hefdak op te vangen en om de steun rechtop te houden.
Misschien kan iemand mij de bevestigen die zo een H steun los heeft gehad? Nu heeft 1 kant de neiging om terug te sluiten ( wat ik voorlopig want op reis heb opgelost met een spanband).
De achterste scharnieren zijn in goede staat en gesmeerd.
Het hefdak staat mooi recht op de bus.

Mvg jeremy
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door Hanz »

In zo'n H-steun zit inderdaad een behoorlijk zwaar veerwerk en het lijkt zeer waarschijnlijk dat de afgebroken kabel daar een onderdeel van is. Zeker geen onderdeel van de slaapbank want daar zit niet zo'n haak aan de kabel.
Dat het dak mooi recht staat is logisch want de steun blijft aan beide zijden even hoog omdat de steun een star mechanisch geheel is. Anders dan bij gasveren die niet onderling verbonden zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 238
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door JeremyP »

Hanz schreef: 09 aug 2024, 09:19 In zo'n H-steun zit inderdaad een behoorlijk zwaar veerwerk en het lijkt zeer waarschijnlijk dat de afgebroken kabel daar een onderdeel van is. Zeker geen onderdeel van de slaapbank want daar zit niet zo'n haak aan de kabel.
Dat het dak mooi recht staat is logisch want de steun blijft aan beide zijden even hoog omdat de steun een star mechanisch geheel is. Anders dan bij gasveren die niet onderling verbonden zijn.
Hoi Hanz,

Oké bedankt om mijn vermoedens te bevestigen. Eens thuis ga ik de H steun demonteren en kijken of dit te herstellen valt. Indien er mij zijn voorgeweest mogen ze mij altijd laten weten.

Mvg jeremy
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 466
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door Timy »

Wij hebben gasveren dus het H-systeem ken ik niet voldoende. Ik meende me herinneren dat dat mechanisch klikt.
Maar als ik jullie belees is daar kennelijk is eenzelfde kabel in gebruikt als in de slaapbank. Achter de beschermkap bij de hendel in de bank zit dezelfde "haak" aan een kabel. Zodoende dat Roelof en ik daarop aansloegen.

Benieuwd naar meer/andere inzichten!

Kan je niet de nog werkende kant onderzoeken of daar niet nog zo'n kabel in zit? Of op jacht naar het andere deel van die kabel :nuts
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 238
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door JeremyP »

Timy schreef: 09 aug 2024, 10:28 Wij hebben gasveren dus het H-systeem ken ik niet voldoende. Ik meende me herinneren dat dat mechanisch klikt.
Maar als ik jullie belees is daar kennelijk is eenzelfde kabel in gebruikt als in de slaapbank. Achter de beschermkap bij de hendel in de bank zit dezelfde "haak" aan een kabel. Zodoende dat Roelof en ik daarop aansloegen.

Benieuwd naar meer/andere inzichten!

Kan je niet de nog werkende kant onderzoeken of daar niet nog zo'n kabel in zit? Of op jacht naar het andere deel van die kabel :nuts
Ja ik ga het mechanisme eens thuis bekijken... nu zijn er velen die het H steun vervangen hebben door de gasveren. Mocht er iemand een H steun op zolder liggen hebben dan hoor ik het graag😉✌️

Mvg, jeremy
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door Hanz »

OK, die haak aan de kabel van de slaapbank kende ik niet. Maar door de beschrijving van het probleem lijkt het mij logischer dat dit stuk kabel uit de steun komt. Ik weet niet precies hoe de steun in elkaar zit maar ik heb een keer een steun gedemonteerd en opgestuurd naar een koper en het leek mij toen dat er een sterke (spiraal)veer in het ronde scharnierpunt zat. De functie van de kabel is mij niet duidelijk. Let wel op bij het demonteren en uit elkaar halen, de veer in de steun zit veel kracht achter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoelandZ
Berichten: 561
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door RoelandZ »

Ik denk dat het zwaar bedienen van het hefdak komt door oxidatie tussen de scharnieren bij het voeteneind.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door Hanz »

Jeremy schreef dat het zware bedienen van het hefdak plotseling optrad na de knal en het op de grond vallen van het stuk kabel. Heeft dus niet te maken met oxidatie
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoelandZ
Berichten: 561
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door RoelandZ »

Hanz schreef: 09 aug 2024, 19:48 Jeremy schreef dat het zware bedienen van het hefdak plotseling optrad na de knal en het op de grond vallen van het stuk kabel. Heeft dus niet te maken met oxidatie
Ben er van overtuigd dat het onderdeel op de foto niks met het hefdak te maken heeft.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door Hanz »

RoelandZ schreef: 09 aug 2024, 22:59 Ben er van overtuigd dat het onderdeel op de foto niks met het hefdak te maken heeft.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben want ik begrijp de functie van een kabel in de steun van het hefdak ook niet. Waar dat stukje kabel dan wel opeens vandaan komt blijft een raadsel.
Ik vermoed dat de veer in het ronde scharnierpunt aan één kant gebroken is. Dat verklaart de knal en het feit dat het dak plotseling zwaar omhoog gaat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 238
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: probleem met het hefdak mechanisme.

Bericht door JeremyP »

Heb voor de twijfel eens gekeken naar het slaapbank-mechanisme. Niets abnormaal kunnen vinden ook werkt de bank vergrendeling perfect, dus dat het deeltje daarvan afkomstig is is uitgesloten.
Wat het hefdak betreft kan ik jullie verzekeren dat deze veel zwaarder geworden is om te bedienen na die bewuste knal.

Ik zet een zoekertje op het forum in geval iemand een H steun liggen heeft.

Mvg jeremy
Plaats reactie