Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tafel onder achterbank T4

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
CampRon
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Tafel onder achterbank T4

Bericht door CampRon »

Hallo allemaal,

Ik heb me al die tijd al verbaasd over het feit dat de tafel onder de achterbank met 1 pinnetje vast zit (vw t4 california 2002). Nu gebeurt het de laatste tijd steeds vaker dat de tafel los is geschoten en ik moeilijk de achterbank omhoog krijg. Tevens raakt de rand om de tafel beschadigd/los, omdat deze dus blijft klemmen.
Nu vraag ik mij af: is dit ene pinnetje (aan de rechterkant) standaard het enige wat de tafel klemt of mis ik een ander klemmetje wat bij een vorige eigenaar kapot/verloren is gegaan? Heeft iemand een goede oplossing hiervoor?

Op de eerste foto's kun je zien hoe het er bij mij ongeveer uitziet
https://www.poptop.nl/wp-content/upload ... G_2113.jpg
https://www.poptop.nl/wp-content/upload ... G_8851.jpg
Op deze foto's lijkt er iets te zitten aan de linkerkant, ik weet niet of dit zelf gemaakt is of er standaard op zou moeten zitten? https://www.roadvip.nl/cms/wp-content/u ... /42_19.jpg
https://www.poptop.nl/wp-content/upload ... 122331.jpg
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 670
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Tafel onder achterbank T4

Bericht door Lutra »

De klem met het pennetje is volgens mij de originele bevestiging. De oplossing met de Z-profielen lijkt mij zelfgemaakt om de problemen die jij ondervindt op te lossen. Bij onze T4 viel de tafel ook wel eens uit de klem.
Komt het pennetje wel ver genoeg naar buiten en/of heeft de tafel niet te veel ruimte tussen de klemmen?
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Tafel onder achterbank T4

Bericht door Martens-Tvier »

Dat Z-profiel is niet standaard (bij een 2003 California). Die bevestiging met 1 pennetje is inderdaad gevoelig voor losschieten, zeker bij een “volle bak” onder de bank. (been there, done that….)
T4 California Event 2.5 TDi 2003
CampRon
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Tafel onder achterbank T4

Bericht door CampRon »

Lutra schreef: 28 jul 2024, 23:49 Komt het pennetje wel ver genoeg naar buiten en/of heeft de tafel niet te veel ruimte tussen de klemmen?
Ik probeer er wel op te letten het pennetje ver genoeg naar buiten te duwen. Mogelijk is er wel wat ruimte tussen de klemmen. De klem linksboven is blijkbaar bij mij omgeklapt en is nu plat i.p.v. haaks. Ik kan eens kijken of ik deze terug kan buigen en of dit helpt!
Martens-Tvier schreef: 29 jul 2024, 00:00 Dat Z-profiel is niet standaard (bij een 2003 California). Die bevestiging met 1 pennetje is inderdaad gevoelig voor losschieten, zeker bij een “volle bak” onder de bank. (been there, done that….)
Een volle bak...bij mij ligt daar standaard een 20m stroomkabel, de tafelpoten en de nivelleeronderdelen. Verder geen zware spullen, soms een tas met wat kleine spulletjes en/of schoenen. Is dat al te veel?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tafel onder achterbank T4

Bericht door Hanz »

De laatste twee foto's in je eerste bericht is van een uitvoering voor 1999. Die heeft twee z-profielen waardoor de tafel niet naar beneden en niet opzij kan. Dit nam wel veel ruimte in en daarom is de bevestiging waarschijnlijk veranderd. Dit is dus geen aanpassing achteraf maar origineel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 670
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Tafel onder achterbank T4

Bericht door Lutra »

Hanz schreef: 29 jul 2024, 10:10 De laatste twee foto's in je eerste bericht is van een uitvoering voor 1999. Die heeft twee z-profielen waardoor de tafel niet naar beneden en niet opzij kan. Dit nam wel veel ruimte in en daarom is de bevestiging waarschijnlijk veranderd. Dit is dus geen aanpassing achteraf maar origineel.
Weer wat geleerd! Bedankt voor de aanvulling/correctie.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Chris_VWT4California
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jun 2023, 21:49

Re: Tafel onder achterbank T4

Bericht door Chris_VWT4California »

Bij ons hetzelfde euvel. Vind de oplossing van de beugels van de late 90er modellen toch echt beter. Ook zoekende naar deze beugels, niet meer bij dealer te verkrijgen helaas. Toch maar keer zelfs iets maken!
marz45
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Tafel onder achterbank T4

Bericht door marz45 »

Ik heb op de twee zwarte metalen stukken aan de linker kant van de tafel, 1 kant van een stuk sterk zelfklevend klittenband geplakt en de andere helft van het klittenband aan de onderkant van de tafel. Hierdoor blijft de tafel ook wat vlakker tegen de onderkant van de bank zitten.
Ik ben begin van de week weer bij mijn bus en zal dan foto maken en dan plaatsen.
T4 California, Generation, 2002
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Tafel onder achterbank T4

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 29 jul 2024, 10:10 De laatste twee foto's in je eerste bericht is van een uitvoering voor 1999. Die heeft twee z-profielen waardoor de tafel niet naar beneden en niet opzij kan. Dit nam wel veel ruimte in en daarom is de bevestiging waarschijnlijk veranderd. Dit is dus geen aanpassing achteraf maar origineel.
Inderdaad, onze 97 heeft ook die z profielen
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
marz45
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Tafel onder achterbank T4

Bericht door marz45 »

marz45 schreef: 03 aug 2024, 20:37 Ik heb op de twee zwarte metalen stukken aan de linker kant van de tafel, 1 kant van een stuk sterk zelfklevend klittenband geplakt en de andere helft van het klittenband aan de onderkant van de tafel. Hierdoor blijft de tafel ook wat vlakker tegen de onderkant van de bank zitten.
Ik ben begin van de week weer bij mijn bus en zal dan foto maken en dan plaatsen.
Zo heb ik de tafel op de andere hoek extra vast zitten onder de bank.
tafel1.jpg
tafel2.jpg
T4 California, Generation, 2002
CampRon
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Tafel onder achterbank T4

Bericht door CampRon »

Dankjewel voor deze tip!
Plaats reactie