Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

camper (2.4 AAB) blok met schade : nieuwe motor, revisie of bus verkopen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
derodebus
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2024, 15:05

camper (2.4 AAB) blok met schade : nieuwe motor, revisie of bus verkopen?

Bericht door derodebus »

Beste Alemaal, ik ben nieuw op dit forum dus zal me kort voorstellen.
Wat geweldig trouwens dat dit forum bestaat!! ik heb bijzonder warme herinneringen aan de community achter het fiat panda forum en hoop dat het hier net zo warm is :)

Ik ben Bob, ik woon in Scheveningen en ben de trotse eigenaar van een VW t4 california( model met lange bank) met 2.4D motor die ik overgenomen heb uit mijn familie en me dus dierbaar is.

Helaas heb ik deze zomer vette pech met de motor: niet alleen de distributie is versprongen maar ook het onderblok heeft schade, vermoeidelijk door een probleem met de temperatuurregulatie ( veel onderdelen die niet horen te smelten zijn gesmolten)

Kortom er moet óf een nieuwe motor in óf een volledige motorrevisie plaatsvinden.
De garage raadt me een complete revisie van de huidige motor, aan echter: dit kan volgens hen echter ergens tussen de 5000 en 15000 gaan kosten, dat vind ik nogal een grote gok..(ook tav de waarde van de camper)

Een motor wissel kunnen ze uitvoeren maar ze vragen mij zelf een motor aan te leveren gezien het risico dat de motor niet goed is..

Na enkele weken rondbellen heb ik nog geen goede motor gevonden, ik was bijna in zee gegaan met "altijd raak penders" maar na wat reviews gelezen te hebben durf ik dat niet meer aan.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Weten jullie een betrouwbare partij die een motorwissel mét enige garantie kan uitvoeren?
Zijn er eventueel partijen die de bus "as is" zouden willen overnemen als ik dat op een gegeven moment als enige optie zie?
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2024-08-17 om 18.27.46_3d2ff0ef.jpg
t4 california 2.4D l1h1 400.000KM
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: camper (2.4 AAB) blok met schade : nieuwe motor, revisie of bus verkopen?

Bericht door Hanz »

Hoi Bob, welkom op het forum.
Ik zou eens wat meer offertes vragen voor een revisie. 5000-15000 lijkt mij nogal extreem en dat is de auto niet meer waard.
Gebruik ook eens de zoekfunctie hier op het forum, over revisie is al veel geschreven.
Wat is trouwens California versie met een lange bank? Hebben we het over een multivan?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: camper (2.4 AAB) blok met schade : nieuwe motor, revisie of bus verkopen?

Bericht door Hanz »

De foto nog eens goed bekeken en dit is inderdaad geen California maar dus zeer waarschijnlijk een camper op basis van een multivan. Maakt voor jouw vraag natuurlijk niets uit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
derodebus
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2024, 15:05

Re: camper (2.4 AAB) blok met schade : nieuwe motor, revisie of bus verkopen?

Bericht door derodebus »

dank voor jullie adviezen!
Ik heb helaas ook ivm prive veel te weinig tijd om dit project te regelen, ik heb besloten hem te koop te zetten.
mocht iemand interesse hebben: ik zou het heel leuk vinden als hij nog bij een liefhebber tercht zou komen!

https://link.marktplaats.nl/m2155587652

(ik zal hem ook op het te koop forum zetten)
t4 california 2.4D l1h1 400.000KM
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: camper (2.4 AAB) blok met schade : nieuwe motor, revisie of bus verkopen?

Bericht door websurfer »

Ik zou dan nog maar eens goed de advertentietekst lezen/aanpassen want dit is geen California camper
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: camper (2.4 AAB) blok met schade : nieuwe motor, revisie of bus verkopen?

Bericht door Hanz »

Hanz schreef: 05 sep 2024, 19:30 De foto nog eens goed bekeken en dit is inderdaad geen California maar dus zeer waarschijnlijk een camper op basis van een multivan. Maakt voor jouw vraag natuurlijk niets uit.
Een California met lange achterbank bestaat niet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: camper (2.4 AAB) blok met schade : nieuwe motor, revisie of bus verkopen?

Bericht door Hanz »

Hanz schreef: 05 sep 2024, 19:30 De foto nog eens goed bekeken en dit is inderdaad geen California maar dus zeer waarschijnlijk een camper op basis van een multivan. Maakt voor jouw vraag natuurlijk niets uit.
Een California met lange achterbank bestaat niet.
En een keukenblok met watertanks is voor een camper geen extra maar een vereiste.
Niet om je camper af te kraken maar om gezeur met kopers te voorkomen kan je de tekst beter aanpassen.
Doe er je voordeel mee.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie