Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Inhouden, heel onvoorspelbaar

vragen over de T4
Freds
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Freds »

Gedaan. Zag er gewoon goed uit. Paar stukken gereden. Stekker erop en eraf. Hij pakt gewoon niet zo fel die turbo meer.
Maar goed, zelfs al is de lmm overleden kan de auto dan gaan inhouden?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Multivan Generation »

Freds schreef: 30 jul 2024, 19:27 Ik denk dat het tijd wordt om hem eens uit te lezen, alleen… heb ik daarvoor niet de spullen.
Wie o wie zou me daarmee kunnen helpen? Ik kom graag naar je toe rijden als het niet te onwijs ver weg is. Woon in Zoetermeer.
Je bent welkom hoor. Stuur maar een PB.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 246
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door BasT4 »

Vacuum slangetje naar de ECU geknikt of lek?
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Freds
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Freds »

Slangetje is inderdaad niet origineel en zal ik vervangen.
Uit een keer uitlezen bleek de lmm en de temp sensor van de intercooler niet in orde.
Ik heb beide besteld en tegelijk een nieuw luchtfilter. Zal laten weten wat de resultaten daarna zijn!
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Freds
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Freds »

De stand van zaken:
Lmm vervangen door nieuwe Pierburg, luchtfilter nieuw, sensor intercooler vervangen. Resultaat:
Nog steeds wat vermogensverlies (wat dus ontstond toen ik wat slangetjes verwisselde tussen N75 en N18. Maar nu zit het weer normaal) en toch weer hickups, nu niet tijdens rijden, maar ineens tijdens stationair draaien.
Iemand nog suggesties? brandstoffilter?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Freds
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Freds »

Inmiddels afspraak gemaakt om de distributie te laten doen en meteen alles op tijd zetten. Begin september weet ik meer.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Freds
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Freds »

Distributie is gedaan! Dank je wel Erdem!
Super en de boel staat netjes op tijd. Ook is het vermogen weer in orde. Eigen schuld geweest: stekkertjes verwisseld en slangetjes. Tja…
Maar: nog steeds de hickups helaas. Soms een hele tijd niks, dan ineens weer wel! Computer geeft geen melding.
Erdem gaf als suggestie om te kijken of de 5e verstuiver mogelijk niet goed meer werkt. (Naaldhoogte sensor??)
Ik lees hier op het forum dat je deze kunt doormeten? Of kom je er alleen achter door de verstuiver door een goede te vervangen? Zo ja: is er hier iemand die hem aan me wil overdoen? Hoor het graag weer!
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Multivan Generation »

Heb je al gekeken naar de kabelboom die door de doorvoer van schutboard van zekeringkast naar motorruimte loopt.

Oskar heeft daar eens bij een andere auto beschadigde isolatie van draden gevonden wat ook onverklaarbare storingen en hickups gaf.

Mooi dat het vermogen weer terug is na distributieriem wissel, maar dat had ik je al gezegd dat dat een groot verschil zou gaan maken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2777
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Erdem50 »

Ik zal nog even voor alle duidelijkheid reageren om de storingen juist aan te duiden.

De bus kwam voor een distributie wissel ivm leeftijd en kmers . Hij had flink tekort vermogen en soms een hik. Ik heb van tevoren gereden met de bus en alles ervaren.

Als eerst de basis gedaan dus een distributiewissel gedaan en uiteraard de pompriem ook vervangen en de timing afgesteld. Daarna heb ik weer gereden en het vermogen was nog steeds niet aanwezig. De pomptiming had dus niks te maken met het tekort aan vermogen.

Er stond een storing in het geheugen mbt de inlaattempsensor, deze zit in de interkoeler gemonteerd maar deze was reeds nieuw gemonteerd. Toen heb ik snel gezien dat de stekker die op de magneetklep van de EGR zat juist op de inlaattempsensor hoorde dus deze 2 omgewisseld. De storing was verdwenen maar nog steeds geen vermogen.

Toen verder gekeken ik zag ik dat de magneetklep van de turbo verkeerd gemonteerd zat op de steun, deze zat op de kop geplaatst. Hierdoor waren er 2 slangen ook verkeerd aangesloten. Na het wisselen nog steeds geen vermogen.

Met de testkast eraan zag ik ook dat er te kort turbodruk was, max 0,3bar en de LMM behaalde zijn waardes ook niet.

Na draadkleuren te controleren bleek uiteindelijk dat de stekker van de magneetklep van de turbo ook de verkeerde was, deze toen gewisseld met de magneetklep van de EGR.

En daarna was het vermogen weer terug, turbodruk ruim aanwezig volgens de waardes en de LMM ook de juiste waardes.

Het vermogensverlies kwam door de verkeerd aangesloten magneetklep turbo, slangen en de stekker.

Blijft nog steeds over: als je constant rijd bijv 60km/u op de cruise control de motor heel kortstondig zeg 1/2sec inhoud en daarna weer normaal functioneert. Op dat moment gaat de cruise control er ook af.

De auto is weer bij Fred thuis, verder onderzoek heb ik niet gedaan. Zou ook zomaar een motorregelapparaat kunnen zijn, dit is nog de eerste generatie TDI regelapparaat met vacuumaansluiting. Blijft lastig.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie