Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoudaccu plus draad

vragen over de T4
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3315
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door J vd Pal »

Heb je de huishoudaccu's ook aangesloten terwijl je meet? Het hele systeem gaat er vanuit dat er aan beide kanten van het relais een accu aanwezig is.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door Hanz »

Meten is weten, dat is zeker waar maar maak het niet moeilijker dan nodig is. De symptomen wijzen duidelijk op een kapot scheidingsrelais. Ik ga er maar even vanuit dat de installatie in je camper nog origineel is en je er de laatste tijd niets aan verandert hebt of toegevoegd. Dan hebben we een dynamo die nog goed is (ik neem aan dat je startaccu gewoon opgeladen wordt tijdens rijden), we hebben een nieuwe startaccu en we hebben een huishoudaccu (die het nog goed deed tot dit probleem optrad?). Dan kunnen er eigenlijk maar twee zaken kapot zijn, het scheidingsrelais of de bedrading.
Vraag aan Erdem of hij dat relais op wil sturen en zet het in je camper. Goede kans dat het probleem daarmee opgelost is. Zo niet dan kan je altijd nog van alles gaan meten, bijvoorbeeld om te weten of er in de bedrading een probleem zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door SyncRoon »

Dat is onzin Hans, er is nu al gemeten en het relais werkt. Blijkbaar komt er spanning op de aansturing van het relais als de startaccu aangesloten is. Dat zou niet mogen.

Normaal werkt het relais via de D+, dus na starten als de motor draait en de dynamo in gang schiet.

Hier heb je ofwel kortsluiting via een constante voedingsdraad of knutsel werk dat iemand het relais 1:1 aangesloten heeft. In het gunstigste geval heb je wellicht ergens een schakelaar in die draad zitten als een vorige eigenaar deze schakeling manueel gemaakt heeft.

Ik zou dat eerst uitzoeken nu, hoe en wat is de schakeldraad geregeld van dat relais. Want als dat kortsluiting is op een andere draad dan heb je ook wel brandgevaar.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door Hanz »

@SyncRoon: Ik schreef daarom ook dat ik ervan uitging dat de installatie nog origineel was en niet recent gewijzigd. Volgens eerdere berichten heeft de topic starter deze bus al een aantal jaren. De vraag is dan wanneer het probleem is opgetreden en hoe dat geconstateerd is.
Topic starter schreef:
Math-t4 schreef: 10 sep 2024, 14:53 Als ik de plusdraad van de huishoudaccu van mijn T4 California uit 1997 loskoppel van zijn pool dan staat er nog steeds spanning op de pluskabel. Is dit normaal?
De vraag aan Math-t4 is dan: waarom heb je deze meting gedaan? wat is er gebeurd waardoor je dacht dat hier iets niet in orde is?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door SyncRoon »

Terecht, wat was nu aanleiding voor alles. maar punt 1 van het meten is al iets dat je nader wil weten. Waarom staat er spanning op de witte stekker als contact uit is. Je zou de dynamo kunnen nameten op de D+ of daar wellicht kortsluiting in zit. Ook als het lukt te starten, dan even meten wat de laadspanning is.

Als je de bus al langer hebt zou je moeten weten of er een schakelaar zit. Hoeft niet want zo heb ik vroeger een LJ80 gehad van een jachtopziener die de achterverlichting en achteruitrijlichten afzonderlijk had geschakeld. Deze schakelaars zaten onder het dashbord en onwetend met mijn lange benen de hendeltjes eraf gebroken en verlichting uit. Dat was ook een middag zoeken waarom er opeens geen spanning meer bij de units kwam.

Punt 2 dat je 1 volt minder meet aan relais aansluiting dan op de accu zelf is verlies over de draad of via de dynamo. Dat is op zich niet vreemd.
Groet, Ronald
Math-t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:27

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door Math-t4 »

dank allemaal voor het meedenken, ik waardeer het erg.
maar wil dat we vriendelijk naar elkaar zijn,
op afstand zaken beoordelen op informatie van een ondeskundige (ik dus) lijkt me lastig.
ik ga morgen op basis van jullie feedback aan de slag met mijn vriendelijk buurman.
dank hiervoor

voorop gesteld ik ben ondeskundig in electronica en beschrijf hieronder wat er allemaal is veranderd en is gebeurd sindsdien

historie
de bus is sinds 2018 in ons bezit
wat eerdere eigenaren hebben gedaan weet ik niet

veranderingen tijdens mijn bezit
een jaar of 3 geleden heb ik een nieuwe huishoudaccu geplaatst
begin dit jaar heb ik een massaonderbreker geplaatst op de huishoudaccu om hiermee makkelijker (via luikje in hangkast) de huisaccu buiten bedrijf te zetten als die in winterstalling gaat
daarna is bus in meerdere trips dit jaar zonder problemen gebruikt
tot afgelopen zondag toen na een pauze langs de autoweg de bus niet meer wilde starten.

daarvoor 2x 2 nachten gecampeert zonder walstroom met koelkast aan
display gaf toen, zoals normaal de balkjes de status van de huishoud accu aan

sinds het startprobleem afgelopen zondag geeft de display niet meer aan wat de status is van de huishoudbatterij is
nu blijft ie volt percentage aangeven (dus van de startaccu?) als de huishoudaccu is afgekoppeld
voordat het probleem kwam gebeurde toen ik de massaonderbreker van de huishoud batterij uitzette is dat het display uitging,

massaonderbreker huidhoudaccu heb ik inmiddels uit het systeem verwijderd om naar mijn idee complexiteit te reduceren en terug te keren naar oorspronkelijke situatie

morgen verder, dank
VW T4 California Beach 1997
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door Martens-Tvier »

Math-t4 schreef: 11 sep 2024, 21:16
sinds het startprobleem afgelopen zondag geeft de display niet meer aan wat de status is van de huishoudbatterij is
nu blijft ie volt percentage aangeven (dus van de startaccu?) als de huishoudaccu is afgekoppeld
“afgekoppeld” met de massa-onderbreker? Dan wordt dus het display nog ergens door gevoed. Mogelijk de startaccu. Dat is niet correct en doet mij vermoeden dat het scheidingsrelais niet goed “scheidt”. Dat kun je makkelijk controleren door in deze situatie de plus van de startaccu los te nemen van het scheidingsrelais. Gaat het display dan wel uit, dan lijkt me het scheidingsrelais defect.
voordat het probleem kwam gebeurde toen ik de massaonderbreker van de huishoud batterij uitzette is dat het display uitging,
Dat zou normaal gedrag zijn, als het scheidingsrelais goed werkt EN de dynamo niet draait.

Succes! Ik blijf meelezen hoe het afloopt!
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door SyncRoon »

Math-t4 schreef: 11 sep 2024, 21:16
tot afgelopen zondag toen na een pauze langs de autoweg de bus niet meer wilde starten.

Klinkt als dat je smorgens wel kon starten en onderweg na een pauze dan een lege accu had? Op een lange pauze zou ook je startaccu niet leeg getrokken mogen zijn, zolang je de verlichting niet aan hebt laten staan. Hoe ben je dan na de pauze doorgereden? Hulpstart? Nieuwe accu? Want met kapotte dynamo zou je na een hulpstart ook niet ver door hebben kunnen rijden.

Het probleem lijkt mij zich in de dynamo te bevinden. Daar komt ook de D+ vandaan die het relais aanstuurt. Als je dynamo defect is laad die ook niet en kan je wellicht nog net tot je stop doorgereden hebben. Ik zou de dynamo doormeten, moet als de bus draait wel 14V+ leveren. Aan de dynamo zou je ook de D+ kunnen nameten, deze mag geen stroom hebben als de motor niet draait. D+ schakelt normaal met een minieme vertraging in nadat de motor aanslaat.
Groet, Ronald
Math-t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:27

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door Math-t4 »

update: gisteren (nadat startaccu een nacht aan de acculader heeft gezeten) de bus kunnen starten en toen de laadspanning gemeten, deze was iets van 12,5V, dus wat enkele van jullie al vermoeden waarschijnlijk een probleem met de dynamo. Naar de garage gereden en die heeft hopelijk vandaag het probleem opgelost.
To be continued.
VW T4 California Beach 1997
Math-t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:27

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door Math-t4 »

Opgelost (hoop ik toch echt), zal het maandag merken als de camper zoals gewoon lekker start om naar de stalling te gaan.

Er zit een nieuwe dynamo in de bus.
Alles stap voor stap doorgemeten en stap voor stap weer aangesloten.

Op basis van onze metingen:
- alles lijkt het te doen zoals het voordat het probleem zich voor deed
- met nieuwe dynamo komt er weer laadspanning op de startaccu.
- de draden naar het onderbrekingsrelais werken weer naar behoren (relais is kennelijk verbonden met dynamo zoals door jullie aangegeven, D+ ?).
- Wat we zien is dat als motor uitstaat er geen stroom naar het relais gaat. Als de motor loopt springt het relais erin en wordt huishoud-accu opgeladen.
- in rust staat er geen dus geen spanning op stuurdraad van het relais (wat met de kapotte accu dus wel het geval was)
- display geeft weer aan wat laadpercentage is van de huishoudaccu en functioneert weer als normaal
- de plusdraad van de huishoudaccu, als die losgekoppeld is, staat die niet meer onder spanning (hiermee starten mijn eerste vraag aan jullie of dat normaal was)
- bij aankoppelen walstroom zien we dat de huishoud-accu wordt opgeladen.
- oude start-accu afgelopen nacht opgeladen en die lijkt te functioneren (nog niet kunnen testen bij belasting), dus conclusie om die te vervangen was te snel genomen door mij, de start-accu zal al in 1

Conclusie:
- meten is weten
- maar wel door een deskundig persoon (niet ik) die kennis van zaken heeft van elektronica

HEEL VEEL DANK allen
en natuurlijk mijn vriendelijke buurman
VW T4 California Beach 1997
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door Hanz »

Je schrijft: - in rust staat er geen dus geen spanning op stuurdraad van het relais (wat met de kapotte accu dus wel het geval was)
Ik neem aan dat je de kapotte dynamo bedoelt.
Maar mooi dat het zo opgelost lijkt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Math-t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:27

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door Math-t4 »

De eerste conclusie van mij dat de accu kapot was, heb ik denk ik te snel genomen, ik baseerde die op situatie dat ik met een ander auto de bus NIET kon overstarten. De oude accu heb ik nog en die laadt gewoon op en geeft bij doormeten aan dat er gewoon spanning op staat, of die nog voldoende functioneert om te kunnen starten kan ik als leek niet beoordelen omdat die niet meer in de bus zit. Accu zat al in de bus toen ik ben 6 jaar geleden die kocht en kan ik niet zien wat productiejaar was van de accu. Omdat ik las dat startaccus 3 tot 6 jaar zouden mee gaan was mijn (verkeerde) conclusie dat accu het probeem zou zijn.

Zoals Hanz stelt: startaccu is niet kapot maar de dynamo,
VW T4 California Beach 1997
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: huishoudaccu plus draad

Bericht door SyncRoon »

Geen pechhulp erbij gehad toen je met platte accu stond? Als je met hulpstart de bus niet aan de praat krijgt kan dat verschillende oorzaken hebben.
Te lichte startkabels of slecht contact. Bij lege accu kan je het beste eerst een tijd 'opladen' via de hulpstart. Als je dynamo niet werkt valt alles gelijk weer uit met een zwakke accu zodra je de hulpstart loskoppelt.

Je oude accu zou je bij een garage kunnen laten testen. Even goed opladen en de accutester eraan. Dat doet de pechhulp namelijk ook eerst even de accu testen.
Groet, Ronald
Plaats reactie