Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo lekt olie aan uitlaatzijde

vragen over de T4
Plaats reactie
jwam
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2023, 20:44

turbo lekt olie aan uitlaatzijde

Bericht door jwam »

Hallo,

Onze bus vw t4 2.5tdi acv 102pk van 1998, 245.000km, heeft het volgende probleem: er lekt ‘olie’ aan de uitlaat van de turbo, meer bepaald het druppelt er uit aan de verbinding tussen de turbo en de downpijp van de uitlaat. Ik zie vooral die olie lekken als hij stationair draait. Als de bus hoger in toeren gaat, zie ik niks, maar waarschijnlijk wordt het dan meer de uitlaat ingeblazen? Ik vind het vooral raar want soms drupt het fel, en soms is er precies niks, en dan drupt het precies weer en dan weer niets te zien...

Bus rijdt heel goed, trekt heel goed op, dus de turbo werkt? Bij starten en vertrekken beetje blauwe rook, maar dit verdwijnt uiteindelijk bij rijden.

Carterontluchting is vervangen, egr afgedopt, katalysator vervangen door decat-uitlaat, alle drukslangetjes zijn vervangen, nieuwe luchtfilter.

Ik heb er ondertussen al door 3 garagisten naar laten kijken, maar ze zeggen dat volgens hun niks aan de turbo is. Ze zeggen me dat ik daar maar gewoon mee moet rijden?? Aan de inlaatzijde van de turbo heb ik ook al aan het asje gevoeld, er zit lichte speling op maar wat is normaal?

Zouden de dichtingen van de turbo dan toch versleten zijn? Hoe kan ik dit controleren? Of zijn er andere suggesties of ideeën?

Alvast bedankt!

Jan & Anja
T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: turbo lekt olie aan uitlaatzijde

Bericht door Multivan Generation »

de hogedruk aanvoerleiding van de turbo
en de lage druk afvoerleiding van de motorolie bevatten pakkingen welke je zou kunnen vervangen.

Zie de afbeelding (klik er op voor een grotere versie; de onderdeelnummers staan aan de rechterzijde)

Groeten Peter
Bijlagen
turbo acv.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jwam
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2023, 20:44

Re: turbo lekt olie aan uitlaatzijde

Bericht door jwam »

Hey Peter, bedankt voor je reactie.

Aan de buitenkant van beide leidingen is alvast geen olie te zien. Of zouden die dichtingen met de tijd of door omstandigheden binnen in de leiding voor een obstructie zorgen zodat de olie deels aan de turbine/uitlaat zijde uitgeduwd wordt? Vooral een belemmering in de retourleiding zou het probleem dan kunnen verklaren.

Nog mee te geven, aan compressor/inlaatzijde van de turbo is geen massa olie te zien, wel een klein beetje vettig. Ik heb me laten zeggen dat dit normaal is.

Jan en Anja
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: turbo lekt olie aan uitlaatzijde

Bericht door SyncRoon »

jwam schreef: 19 sep 2024, 19:01 het volgende probleem: er lekt ‘olie’ aan de uitlaat van de turbo, meer bepaald het druppelt er uit aan de verbinding tussen de turbo en de downpijp van de uitlaat. Ik zie vooral die olie lekken als hij stationair draait. Als de bus hoger in toeren gaat, zie ik niks
Je bedoeld dat je lekkage inwendig hebt via de turbineas aan de uitlaat zijde? Dat dit lekt bij stationair zal te maken hebben met minder tegendruk van de uitlaatgassen en mogelijk dat op hogere toeren het verder de uitlaat in geblazen wordt. Als dit veel is zou ik aan turborevisie denken maar dat moet een garage ook kunnen bedenken. Wat is je olieverbruik ?

Vaak is slijtage aan de zijde van de uitlaat gevolg van verkoling van olie in de lagers door te warm uitzetten/stil leggen van de motor. Als je na een 'warme' rit (zware last, hoge snelheden) de motor te snel stillegt verbrand de olie in het lagerhuis waardoor de afzettingen de keerringen doen slijten. Had de 1600TD veel last van maar ook bij andere turbo motoren is het rustig uitrijden in de laatste km's zeker geen verkeerde voorzorg.
Groet, Ronald
jwam
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2023, 20:44

Re: turbo lekt olie aan uitlaatzijde

Bericht door jwam »

Inderdaad, ik denk dat het daar moet lekken. ik kan dat niet zo maar opendoen om te kijken dus ik zie het lek pas aan de verbinding tussen uitlaat turbo en downpipe.

Voor het probleem had ik bijna 0 olie verbruik. Nu met die turbo 0,6 liter per 1000km. Maar ik durf er voorlopig niet teveel mee rijden om niks kapot te doen. Er zit nu 10w40 in, voorheen altijd 5w40.

Ik heb alles nog eens open gedaan aan de compressor/inlaatzijde. Er zit toch ook olie in de rubberen slang die naar de intercooler gaat. Dus lekt het daar toch ook een beetje?

Ik heb nogmaals aan het turbo-asje van de inlaat gevoeld, zeer minimaal kan je dat op en neer bewegen, je kan het niet van links en rechts bewegen. Ik heb met een andere t4 turbo vergeleken die nog ok is, evenveel speling. Dus dat kan het niet zijn.

Alvast bedankt voor de reacties!
Jan en Anja
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: turbo lekt olie aan uitlaatzijde

Bericht door SyncRoon »

Olie aan de inlaatzijde kan komen via de motorontluchting. Beetje vettig is dat altijd wel dan. Je kan er een catchcan tussen zetten als dat hel veel zijn zou bv als je motor ver versleten is. Vanaf de kop gaat er een ongeveer 25mm slang van de dop naast de vulbuis naar de inlaat. Daar zou ik mij geen problemen over maken.

Je redenatie dat je aan 'speling' op de turbineas kan voelen of deze nog ok is en dit ook nog eens vergelijkt met een turbo op de plank is onzin. Je turbo lekt en daar verander je niks aan zonder de boel los te trekken. Hopen doen we allemaal, maar afgaande op je verhaal en olieverbruik moet je beter weten, of toch die richting op zoeken.
Groet, Ronald
Plaats reactie