Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen met centrale deurvergrendeling

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Oosterbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2024, 07:50

Problemen met centrale deurvergrendeling

Bericht door Oosterbeek »

Hallo allemaal,
De centrale deurvergrendeling werkt niet correct. Gaat eigen gang en zet de portieren op slot direct nadat deze open gemaakt is met de afstandsbediening.
Ik heb hiernaar gezocht op internet en voor het vaststellen van een diagnose heb ik de rechterportier losgekoppeld.
Nu gaat de linkerportier gewoon met de afstandsbediening op slot maar wordt daarmee niet geopend.
De schuifdeur en de achterklep volgen de afstandsbediening niet.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het gaat om een vw t4 uit 2003
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

Bericht door Martens-Tvier »

Been there, done that……
viewtopic.php?p=524244#p524244

YMMV
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

Bericht door Martens-Tvier »

@Oosterbeek, kijk hier: viewtopic.php?p=524244#p524244

Het betreffende veertje had ik van Multivan Generation hier van het forum gekocht
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

Bericht door Hanz »

Zeer waarschijnlijk een kapot slotveertje maar toch een paar opmerkingen (in onderstaande tekst)
Oosterbeek schreef: 15 sep 2024, 10:03 Hallo allemaal,
De centrale deurvergrendeling werkt niet correct. Gaat eigen gang en zet de portieren op slot direct nadat deze open gemaakt is met de afstandsbediening.
Ik heb hiernaar gezocht op internet en voor het vaststellen van een diagnose heb ik de rechterportier losgekoppeld.
Wat bedoel je met losgekoppeld? Heb je de stekker uit de stelmotor getrokken?
Nu gaat de linkerportier gewoon met de afstandsbediening op slot maar wordt daarmee niet geopend.
De schuifdeur en de achterklep volgen de afstandsbediening niet.
Dit is vreemd, de schuifdeur en klep zijn slaves en zouden gewoon mee moeten doen. Wanneer doen ze niet mee, met openen of met sluiten?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het gaat om een vw t4 uit 2003
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Oosterbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2024, 07:50

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

Bericht door Oosterbeek »

Hoi Hans,
Dank voor je reactie. Intussen ben ik een aantal stappen verder gekomen. Wat er nu aan de hand is, is het volgende;
Ik heb inderdaad de stekker van alle portieren om de beurt eruit gehaald en gecheckt wat er gebeurde.
Na deze test kwam ik erachter dat het probleem (wellicht) bij de linker portier ligt. Als ik de slotmotor van de linkerportiet loskoppel (de steker eruit haal) doen de andere drie portieren het goed/correct met de afstandsbediening. Zodra ik de stekker van de slotnotor van de linker portier aansluit, gaan de portieren open en direct weer op slot. De slotmotor van de linker portier is nieuw.
En hij is losgekoppeld van de slot.
Wat zou nu er aan de hand zijn?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

Bericht door Hanz »

Dan is het veertje in het linker portier kapot. Daardoor valt het slotpennetje in het portier weer naar beneden en activeert daarmee de slotmotor. Omdat deze motor een master is sluiten dan weer alle deuren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Oosterbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2024, 07:50

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

Bericht door Oosterbeek »

Hoi Hans,
Ik heb dat soltveertje van de beide portieren gecheckt.
Ze zijn in tact en goed.
Een nieuwe slotmotor in de linker portier geplaatst maar dat heeft ook niet geholpen.
Nu werken de rechter portier, de schuifdeur en de achterklep netjes met de afstandsbediening. Alleen de linker portier niet.
De zekeringen gecheckt die zijn ook goed. De kabelboom zit er heel goed uit. Visueel kan ik geen breuk in vinden.
Het is een raadsel geworden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

Bericht door Hanz »

Je kan nog proberen om de linker en rechter slotmotor te verwisselen. Als de symptomen dan hetzelfde blijven dan weet je dat het niet in de slotmotoren zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

Bericht door krekwakwol »

Misschien een domme opmerking, maar heb je het slot van de linkerdeur ook al geprobeert met de sleutel bedienen om te kijken wat er dan gebeurt of zit daar geen sleutelgat meer in.

(Trouwens ook geen specifieke camper vraag, maar zal er verder niets van zeggen, straks krijg ik weer een tegeltje :knipoog)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

Bericht door Multivan Generation »

Slotveertjes zijn van verenstaal gemaakt.
Ondanks dat ze er heel uitzien, kunnen ze door metaalmoeheid wat aan kracht verliezen, en dus slapper worden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

Bericht door Hanz »

Als de stangetjes van het slotmechanisme zwaar lopen kan dit ook optreden. Bijvoorbeeld als een stangetje niet helemaal vrij loopt of uit een geleiding is geschoten. Dit zou dan in het linker portier moeten zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie