Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dynamo vervangen
Dynamo vervangen
Vorige week mijn dynamo vervangen,
Klopt het dat je je ruitensproeierreservoir moet uitbouwen om de bovenste bout van de dynamo eruit te krijgen? Lijkt me vreemd ontworpen. Of doe ik iets fout?
Groet,
Boaz
Klopt het dat je je ruitensproeierreservoir moet uitbouwen om de bovenste bout van de dynamo eruit te krijgen? Lijkt me vreemd ontworpen. Of doe ik iets fout?
Groet,
Boaz
Re: Dynamo vervangen
Wat voor type/motor is het? Bij de 2.5TDI‘S doe ik alles van onder, alleen Aircopomp weg als die er zit meer niet. Hij hoeft niet compleet ontkoppeld te worden alleen uit de houder.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Dynamo vervangen
Als je nog steeds de AAB hebt hoeft niets extra's te demonteren. Wel is het (veel) handiger werken van onderaf.
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Dynamo vervangen
Nee , ruitesproeierreservoir hoeft niet weg . De dynamo demonteer je langs onder
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Dynamo vervangen
Dat leek mij ook. Maar de bovenste bout moest door het reservoir heen om de dunamo los te kunnen nemen
Re: Dynamo vervangen
ik heb hetzelfde blok en vorig jaar dynamo vervangen, herinner me het veel simpeler dan je nu schetst is het gelukt?
t4 california 2.4D l1h1 400.000KM
Re: Dynamo vervangen
Boaz, dat klopt.
Als je de bovenste bout eruit wilt halen wordt deze door het reservoir geblokkeerd.
Je kunt ook de hele bracket van het blok loshalen, maar is veel meer werk.
Reservoir zit met 2 kunstof boutjes vast, eentje helemaal onderin ( die was bij mij al weg, en heb ik ook niet teruggeplaatst) en eentje aan de binnenkant van je zijscherm. Als je het reservoir dan ongeveer 1 cm optilt en opzij draait kun je de bout eruit krijgen.
Reservoir hoeft er dus niet uit en kan aangesloten blijven.
Groet, mars
Als je de bovenste bout eruit wilt halen wordt deze door het reservoir geblokkeerd.
Je kunt ook de hele bracket van het blok loshalen, maar is veel meer werk.
Reservoir zit met 2 kunstof boutjes vast, eentje helemaal onderin ( die was bij mij al weg, en heb ik ook niet teruggeplaatst) en eentje aan de binnenkant van je zijscherm. Als je het reservoir dan ongeveer 1 cm optilt en opzij draait kun je de bout eruit krijgen.
Reservoir hoeft er dus niet uit en kan aangesloten blijven.
Groet, mars
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Dynamo vervangen
Geen idee hoe jullie dat doen , maar ik heb er al een paar vervangen , en kon steeds de bouten gewoon verwijderen zonder dat reservoir te verwijderen. Op de foto zie je duidelijk dat de bout korter is dan de afstand tussen dynamo en reservoir .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Dynamo vervangen
Ja, wij hebben nog de oude vertrouwde v-snaar erop zitten.
Is een 5 cilinder 2.4D AAB uit 1993. Die hebben niet zo veel ruimte aan die kant.... en de bout zit bij onze zo te zien wat hoger waardoor die tegen het tankje komt. Fijn dat ze het even aangepast hebben
Is een 5 cilinder 2.4D AAB uit 1993. Die hebben niet zo veel ruimte aan die kant.... en de bout zit bij onze zo te zien wat hoger waardoor die tegen het tankje komt. Fijn dat ze het even aangepast hebben
Re: Dynamo vervangen
Misschien gaat ie ook los zonder de bout er helemaal uit te halen, niet gecheckt eigelijk. Maar had het idee dat ie daarvoor niet ver genoeg opzij ging...
Re: Dynamo vervangen
Na aanleiding van dit topic de volgende vragen
1: Zijn er ook die de Dynamo preventief vervangen?
Onze Camper 2,5 TDI uit 1999 heeft c.a. 250K gereden.
2 Ik heb 120 A nodig 074 903 025 J :
https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1158719
Geen idee of dit de juiste is maar ik vind de prijs niet eens zo slecht, exclusief vacuumpomp???
Wat is dat met de verschillende prijzen en dan de lengtes 156 of 193 mm is dat van invloed op de keuze
https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/07 ... %5B1%5D=30
3 Of is een spanningsregelaar beter om mee te nemen voor het geval dat
4: Is hij eenvoudig (van boven) te verwijderen en weer te plaatsen bij mij zit in ieder geval de airopomp daaronder in de weg en heb je speciaal gereedschap nodig? is er een voorspanning op de riem?
1: Zijn er ook die de Dynamo preventief vervangen?
Onze Camper 2,5 TDI uit 1999 heeft c.a. 250K gereden.
2 Ik heb 120 A nodig 074 903 025 J :
https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1158719
Geen idee of dit de juiste is maar ik vind de prijs niet eens zo slecht, exclusief vacuumpomp???
Wat is dat met de verschillende prijzen en dan de lengtes 156 of 193 mm is dat van invloed op de keuze
https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/07 ... %5B1%5D=30
3 Of is een spanningsregelaar beter om mee te nemen voor het geval dat
4: Is hij eenvoudig (van boven) te verwijderen en weer te plaatsen bij mij zit in ieder geval de airopomp daaronder in de weg en heb je speciaal gereedschap nodig? is er een voorspanning op de riem?
Re: Dynamo vervangen
Bij die eerste dynamo moet je de oude inleveren , waar je eerst voor moet betalen .VWT4 schreef: ↑01 okt 2024, 14:20 Na aanleiding van dit topic de volgende vragen
1: Zijn er ook die de Dynamo preventief vervangen?
Onze Camper 2,5 TDI uit 1999 heeft c.a. 250K gereden.
2 Ik heb 120 A nodig 074 903 025 J :
https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1158719
Geen idee of dit de juiste is maar ik vind de prijs niet eens zo slecht, exclusief vacuumpomp???
Wat is dat met de verschillende prijzen en dan de lengtes 156 of 193 mm is dat van invloed op de keuze
https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/07 ... %5B1%5D=30
3 Of is een spanningsregelaar beter om mee te nemen voor het geval dat
4: Is hij eenvoudig (van boven) te verwijderen en weer te plaatsen bij mij zit in ieder geval de airopomp daaronder in de weg en heb je speciaal gereedschap nodig? is er een voorspanning op de riem?
Heb deze nog gevonden .
https://www.startenladen.nl/dynamo-120a ... -p472.html
Heb er al eens een startmotor en dynamo voor een t3 gekocht , maar verders geen binding mee .
Weet trouwens ook niet of deze de juiste is .
Op de rest van de vragen weet ik tot nu toe geen antwoord
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
Re: Dynamo vervangen
T is maar een beetje wat je plannen zijn, als je naar zuid afrika wilt toeren zou ik er misschien eentje achter in m'n auto leggen voor het geval dat. (Naast een complete aandrijflijn en een set schokbrekers;) Maar zolang ik "in de buurt" blijf lijkt me dit overbodig.
Ik zou hem lekker vervangen op het moment dat die de geest geeft, of om de staat te controleren even zonder riem met de hand ronddraaien en voelen of het nog soepel en vrij draait. Klein beetje speling is niet zo'n groot probleem.
Als je de juiste gereedschappen hebt kun je hem ook zelf reviseren. Pulley/lagertrekker, goed soldeerboutje.
Voor de/montage heb je geen speciaal gereedschap nodig.
Overige vragen weet misschien iemand anders.
Ik zou hem lekker vervangen op het moment dat die de geest geeft, of om de staat te controleren even zonder riem met de hand ronddraaien en voelen of het nog soepel en vrij draait. Klein beetje speling is niet zo'n groot probleem.
Als je de juiste gereedschappen hebt kun je hem ook zelf reviseren. Pulley/lagertrekker, goed soldeerboutje.
Voor de/montage heb je geen speciaal gereedschap nodig.
Overige vragen weet misschien iemand anders.
- krekwakwol
- Berichten: 4052
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Dynamo vervangen
Je kunt wel heel eenvoudig even de koolborstelbrug controleren, die zit met 2 schroefjes tegen de achterkant van de dynamo gemonteerd.
En kost een paar tientjes, bij twijfel gewoon vervangen.
En kost een paar tientjes, bij twijfel gewoon vervangen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Dynamo vervangen
Bij onze AAB gaat het precies zonder de bout eruit te hoeven halen. Hij blijft wel in de backend steken, je raakt hem niet kwijt Ik heb de dynamo inmiddels 4x vervangen (beetje pech..) en het was nooit geklooi. Wel vanaf onderen werken, dat wel.
Overdenken
Heb toen ook de kroonbout vervangen. Dus als je bezig gaat zou ik die meebestellen. Daarmee span je de v-snaar op door de dynamo naar voren te draaien. De "kroon " wil nog wel eens verslijten als hij al lang erop zit en als je er dan toch onder ligt is die 5euro de moeite van het weer loshalen m.i. niet waard. Je ziet namelijk pas of het versleten is als de boel los is. Erna kan die bout weer heel lang mee