Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel

vragen over de T5
Plaats reactie
opakoos

Standkachel

Bericht door opakoos »

De standkachel doet niets meer. We hebben m zelden gebruikt. Iemand idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Volgens mij is het een Eberspacher.
krekwakwol

Re: Standkachel

Bericht door krekwakwol »

Hallo Opa koos.
Over wat voor bus gaat het, een California, een zelfbouw of gebouwd door een andere camperbouwer, hoe meer informatie, hoe meer kans op een oplossingen.

Ik zou eerst de spanning van de huishoud accu eens controleren als je de kachel probeert te starten.
Bij te lage accuspanning, doet je kachel het niet. En anders kan het een kapotte zekering zijn, een kapot dieselpompje, een defect aanstuurkastje en nog meer.

Volgens mij kan een eberspacher kachel ook uitgelezen worden, zodat de storing eenvoudig gediagnostiseerd kan worden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
opakoos

Bericht door opakoos »

Het is door een dealer ingebouwd. De bus T5 is van de douane geweest. Het is een Airtronic. Als ik hem aanzet gaat ie zachtjes blazen maar na een paar seconden stopt hij weer. De bus is van 2007. In de 7 jaar dat wij hem hebben, hebben we de kachel misschien 3x gebruikt.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Volgens mij heeft deze dan ook een extra accu, waar de kachel.op aangesloten is, misschien onder een stoel of ergens tegen de zijkant.
Zoals ik al aangaf, de accuspanning van de extra accu meten als je de kachel in werking zet.
Als de spanning inzakt wordt valt de kachel uit.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Wat bedoel je met dealer, de vw dealer? Als je bus af fabriek een standkachel heeft zit er een sticker in je deuropening bestuurder, op de rand van de deur zelf, onder het slot.. Ik heb er twee in zitten, de motorwaterverwarming en luchtverwarming.
20221214_133825a.jpg
Als je zeker weet dat je een airtronioc hebt dan de handleiding ook eens nalezen op storingen en oplossingen. Onderspanning is vaak wel het eerste waar ze op uitvallen. De mijne stopt als de accu onder de 11.8v komt en dan blaast de ventilator enkel nog na, of bij proberen op te starten. De eberspacher waterverwarmer die in mij T3 zat blies ook enkel maar daar was de bougie niet goed van (benzine versie).
Groet, Ronald
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Als die kachel netjes is ingebouwd, dan is die kachel via OBD uitleesbaar.
Daar zou ik eerst mee beginnen.
En anders de accuspanning meten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
aveld

Bericht door aveld »

Wat is je dieseltank niveau?

Onze standkachel doet niks meer, bij een 1/3 tot 1/2 lege dieseltank. Had van mij wel tot een 1/4 lege dieseltank mogen gaan, maar dit is hoe het ingebouwd is. Hij blaast even, ontdekt dat hij geen diesel kan aanzuigen en stopt dan weer, gaat wel een lampje knipperen die dat aangeeft.

Verder kan het van alles zijn zonder meer info... lege of slechte accu zou mijn volgende gok zijn zoals de rest ook al suggereert. Maar diesel niveau, of probleem met de diesel aanvoer zou ik eerst even checken.
opakoos

Bericht door opakoos »

Bedankt voor het meedenken. Het is opgelost. De motor laten draaien en terwijl ik de kachel aanzette. Toen sloeg ie aan. Daarna een stuk gaan rijden om de accu op te laden. Nu slaat hij aan zonder dat ik de motor hoef te laten draaien.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat hij het weer doet.
Even voor jezelf onthouden wat nu het brandstofniveau in je tank is.
En met draaiende motor je kachel starten, en het werkt, dan kan het ook nog steeds een te lage accuspanning van je start- of huishoudaccu geweest kunnen zijn.
Dat is wel handig om te weten of je 1 of 2 accu's in de auto hebt en waarop je standkachel aangesloten is.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
eurocook

Bericht door eurocook »

Zelf laat ik de standkachel 1 x per maand een half uur op stand7 draaien. Blijft ie in conditie en lekker schoon.
Groet Eurocook
:T54LIFE
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Plaats reactie