Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu's lopen leeg

vragen over de T5
gprh

Huishoudaccu's lopen leeg

Bericht door gprh »

Ik heb een T5 California van 2005.

Ik heb al een poosje het probleem dat mijn huishoudaccu's leeglopen.
De laatste tijd heel erg hard. De accu's staan na een dag of 4 op ca 60-70%.

Opladen gaat prima. rijdend, of gewoon op de walstroom. Opladen gaat prima. De accu's lopen lekker vlot vol. Maar bij stilstand gaan ze ook lekker vlot leeg.

De eerste originele (Varta) accu's hebben het vrij lang volgehouden, ca 18 jaar. Daarna zijn er andere accu's ingekomen en toen begonnen de problemen. Telkens leeglopen van de huishoudaccu's, steeds sneller en sneller.

Er zitten sinds 3 weken nieuwe huishoudaccu's in: nl Bosch S5 A11 AGM 80AH accu's. Ook deze accu's lopen erg hard leeg helaas.

Ik heb het hele systeem losgemaakt (beide accu's de min aansluiting losgehaald) en het geheel gecontroleerd met een Ampere meter. De Ampere meter gaf 0,33 Amp aan stroomverlies aan.
Daarna stuk voor stuk de verschillende zekeringen verwijderd. Op 3 zekeringen na meet ik op elke zekering een stroomverlies.

(Onderdeel - zekering - Stroom (verlies))
Waterkraan (5amp) : 0 Amp
Display (5amp) : 0 Amp
Acculader (10Amp): 0,11 Amp
Koelbox (25Amp) : 0,08 Amp
Standkachel (30Amp) : 0,01 Amp
Hefdak: (30Amp) : 0,09 Amp
Binnenverlichting (10Amp) : 0,06 Amp

Wat kan ik nog meer controleren om te zien waar het probleem vandaan komt?
Martens-Tvier

Re: Huishoudaccu's lopen leeg

Bericht door Martens-Tvier »

Je structurele aanpak om per verbruiker de (lek-)stroom te meten lijkt me de goede.
Ik ga ervan uit dat je het stroomverbruik “in rust” hebt gemeten.

Ik heb zelf een T4 uit 2003 dus dat kan wat anders zijn, maar die lekstromen van de accu naar de lader en ook naar de koelkast (in rust) lijken me vrij hoog. Komt overeen met ongeveer 1W voor elk.

Wellicht kan HenKK van dit forum aangeven of het normaal is dat een lader in rust 100mA uit de accu trekt? En ditto voor de koelkast en hefdak.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
gprh

Bericht door gprh »

Ik heb alles 'in rust' gemeten.

Ik heb eerst terwijl alle zekeringen erin zaten de totale lekstroom gemeten (0,33Amp lekstroom)

Toen alle zekeringen eruit en alleen de zekering van het component (van of alleen de koelbox, of alleen waterkraan, hefdak enz) erin. Deze waardes staan aangegeven.
Hanz

Bericht door Hanz »

Ik lees dat de problemen begonnen zijn toen er nieuwe accu's zijn geplaatst. Onwaarschijnlijk dat daardoor opeens lekstromen ontstaan. Is er niet tegelijkertijd nog iets veranderd of vervangen of extra aangesloten? Zijn de accu's wel correct aangesloten?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
pwhooftman

Bericht door pwhooftman »

Ik vind 0,33A lekstroom niet absurd veel met alle zekeringen er in. Natuurlijk, twee 80Ah accu 's trek je daarmee in 20 dagen leeg, maar dat is nog steeds langzamer dan je ervaart.
Bovendien zeg je dat je met de minpolen los 0.33A meet? Dat kan niet, dat moet dan 0 zijn. Is je ampèremeter wel goed gecalibreerd? Als ik mijn amperetang aanzet staat die altijd op 0.3A en moet ik hem eerst altijd zero' en.
Muug

Bericht door Muug »

Lekstroom is iets raar. Elektriek is sowieso een raar beestje.
Ik heb er ook eens uren naar zitten zoeken.
Veel meten, hard nadenken, geen enkel stapje overslaan, en uitsluiten, dat is het recept om de oorzaak te vinden.

Zijn de nieuwe accu's van een andere soort dan de oude? Hebben ze een andere rustspanning of zo dan die oude? In mijn geval bleek de oude eenvoudige Cyrix-relais rare (maar wel correcte!) conclusies te trekken vanwege het default spanningsverschil tussen de ouwe loodstartaccu en de nieuwe LFP-huishoudaccu. Dat concludeerde ik na hard nadenken en het grondig nalezen van de specs van die relais en die accu's.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
gprh

Bericht door gprh »

@ pwhooftman:

De accu's staan parallel (2 x 12V 80AH parallel zetten maakt 12v 160AH).

Ik haal de min polen van beide accu's los en heb de zekeringmeting gedaan door mijn amperemeter aan de losse min-kabel te klemmen en op de minpool van de een van de accu's.
(Ik heb geen ampere-tang die ik om de kabel kan leggen, ik zet mijn meter gewoon tussen de minkabel en de min-pool om zo een ononderbroken circuit te maken en mijn multimeter geeft dan aan hoeveel stroom er door dit circuit loopt).

Zo kan ik meten hoeveel stroom er door de accu loopt bij belasting. Zolang ik geen van de electriche componenten aan doe (hefdak, waterkraan, koelbox of dergelijke) zou ik 0 Amp moeten meten. Maar doordat ik 0,33Amp meet is er ergens een stroomlek.
Door de zekeringen eruit te halen en stuk voor stuk erin te zetten kan ik zien via welk component er eventueel stroom weglekt.

Dit lijkt mij de juiste manier van handelen, toch?

Wonderlijke is dat er meerdere componenten een stroomlek hebben, met verschillende waardes.

Ik heb niet de meest geavanceerde multimeter. Ik ga eens kijken of ik ergens een betere kan krijgen/lenen om een meer zuivere meting te doen.

@Muug:

Er zitten origineel Varta AGM accu´s in. Deze zaten er vanaf 2005 al in.
De accu´s zijn 5 jaar geleden vervangen.
En voor 4 weken opnieuw. De beide nieuwe accu´s, geplaatst in Augustus 2024 zijn de reeds genoemde Bosch AGM accu´s. Op intenet naspeuren zouden deze ook gewoon moeten werken.
Cyrix relais? Ik weet niet of deze origineel in mijn T5 California van 2005 zit.
Daar ga ik even induiken. Als dat wel zo is.... hoe kan ik dit dan aanpassen? een nieuwe relais plaatsen?
Muug

Bericht door Muug »

gprh schreef: 28 okt 2024, 10:11 Cyrix relais? Ik weet niet of deze origineel in mijn T5 California van 2005 zit.
Daar ga ik even induiken. Als dat wel zo is.... hoe kan ik dit dan aanpassen? een nieuwe relais plaatsen?
Nee, die relais had ikzelf gemonteerd, ter vervanging van een twintig jaar oude relais. In jouw wagen zal er wel een andere zitten, jouw wagen is stukken moderner (en dus ontoegankelijker) dan de mijne. Ik vrees dat ik behalve mijn algemene "Sherlock Holmes"-advies niet meer nuttig advies kan aanraden.

Domme vraag: kunnen de nieuwe accu's gemakkelijk met de ouwe omgewisseld worden? Als er met de oude geen lekstromen zijn, en met de nieuwe wel... Maar ik veronderstel dat je die ouwe weken geleden al met plezier bij de garage hebt achtergelaten?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Hanz

Bericht door Hanz »

Als ik op basis van je berichten de zaken op een rijtje zet dan is volgens mij het volgende gebeurd:
Varta accu's vanaf 2005 geen probleem.
5 jaar geleden vervangen door andere accu's, geen probleem.
4 weken geleden vervangen door Bosch accu's, en het probleem van het snel leeglopen begint.
Vraag: waarom zijn de vorige accu's al na 5 jaar vervangen? Dat is wel kort voor een huishoudaccu. Is daar het probleem al begonnen misschien?
Heb je al eens naar het scheidingsrelais gekeken? Misschien lopen de huishoudaccu's wel leeg via de startaccu en eventuele verbruikers die daar aan hangen.

Edit: ik lees nu dat het probleem bij de vorige accu's al begonnen is en steeds erger werd. Is er toen iets veranderd in het elektrische systeem?
Die Bosch S5 A11 is trouwens een start-stop accu. Ik denk dat dit geen geschikt type is voor gebruik als huishoudaccu.
hippie

Bericht door hippie »

gprh schreef: 28 okt 2024, 10:11
Cyrix relais? Ik weet niet of deze origineel in mijn T5 California van 2005 zit.
Bij mijn t3 was de cyrix relais de oorzaak van lege accu's , heb in de massakabel een schakelaar geplaatst zodat ik de accu's kan scheiden wanneer ik dat wil .
Heb dit gedaan naar aanleiding van een topic van mickel moen .
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
gprh

Bericht door gprh »

@Hanz: De Bosch S5 A11 accu is een AGM accu. Doordat de AGM accu's geschikt zijn voor diepere ontlading worden ze vaak toegepast als 'start-stop' accu. (Let Op: Een 'start-stop' accu hoeft geen AGM accu te zijn).

AGM accu's (diepere ontlading) worden ook daarom vaak toegepast als huishoudaccu zo heb ik begrepen.

En inderdaad... de problemen begonnen zich voor te doen vanaf het eerste moment dat ik mijn originele Accu's moest vervangen. Helaas wordt het probleem in de loop der jaren steeds groter.

@Hummel: In de T5 California zit (van origine) geen cyrix relais? Mijn California is een standaard fabriekscamper. Ik kan nergens in de documentatie van deze camper een cyrix relais ontdekken? Ik heb de SSP329 (Technische handleidingen van California's vanaf 2004) documentatie geheel nageplozen. Tussen de startaccu en de huishoudaccu's zit een relais de zorgt dat dat de dynamo eerst de startaccu laad en daarna, als de startaccu voldoende volgeladen is, de huishoudaccus's van stroom voorziet. En gelijktijdig zorgt dat er geen stroom kan lopen vanaf de huishoudaccu's richting startaccu. (Eenrichtingsverkeer dus).

Dit relais kan, lijkt mij, niet de boosdoener zijn: als ik alle zekeringen van de camper-componenten verwijderd heb meet ik geen lekstroom meer(?)
Om alles uit te sluiten wil ik toch ook eens naar dit relais gaan kijken.

(Ik zit bijna op het nivo.... ik ga de bandenspanning controleren om echt, echt alles uit te kunnen sluiten wat een eventuele oorzaak kan zijn... pffff).
Laatst gewijzigd door gprh op 30 okt 2024, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ruud vd meulen

Bericht door ruud vd meulen »

.
Laatst gewijzigd door ruud vd meulen op 30 okt 2024, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ruud vd meulen

Bericht door ruud vd meulen »

Mijn start/stop accu is na een uurtje of 2 wel leeg als ik de radio bv aan laat
gprh

Re: Huishoudaccu's lopen leeg ***Gevonden***

Bericht door gprh »

***** GEVONDEN *****

Er speelden 2 verschillende zaken die de problemen veroorzaakte:

1) Oorzaak en oplossing lekstroom.
De stekker verbinding naar de meter in de vuilwatertank (in het kastje net achter de stoel) is afgeschermt en vastgeplakt met een stukje schuimrubber. Deze is in de loop der jaren (en waarschijnlijk ook door een kleine waterlek vanuit mijn kraan een aantal jaar geleden) vergaan... het veroorzaakte een kleine lekstroom.
De oplossing: het schuimrubber weggepoetst, een stukje binnenband van een fiets om het geheel gedaan. Dit scheelde best wel wat, de lekstroom werd een 0,1 amp minder.
En in het vervolg ook mijn computer uit doen. Ook hiermee zag ik de overige lekstroom (die je toch altijd hebt in een wat oudere auto) aanzienlijk kelderen.

2) Snel leeglopen huishoudaccu systeem.
Dit probleem was wat groter. Het bleek dat de zekering van de 2e huishoudaccu defect was. Doordat alle stroom vanaf de huishoudaccu onder de stoel vandaan komt en de 2e huishoudaccu enkel als doel heeft de Ampèrage van het geheel op te krikken werkte alles gewoon... Maar met maar 1 werkende 80 Amp accu en een lekstroom heb je dat toch vrij gauw in de gaten... De 2e accu deed gewoon niets... zat er enkel als ballast in...

Deze zekering zit als een zgn blokje op de + pool van de 2e accu (wit blokje). Hij is 50Amp, er mag evt ook een 75 Amp zekering op zo lees ik op de Engelse California forum. De hoofdzekering naar het huishoudsysteem is 80Amp.

Nieuwe zekering besteld. Die komt begin volgende week binnen.
En.. weer wat geleerd :).
Hanz

Bericht door Hanz »

Mooi dat je het gevonden hebt. Dit zijn toch vaak lastige zoekplaatjes.
Maar wat bedoel je met: 'in het vervolg mijn computer uit doen.'
Over welke computer heb je het dan? Gewoon nieuwsgierig.
Plaats reactie