Hallo allen,
Onder achter de voorbumper hangt een hulpwaterpomp welke bij hete motor nog even nadraait na het uitschakelen van de motor. Ik heb vaker gelezen dat deze kunnen gaan lekken, dus ik heb deze preventief vervangen. De oorzaak van het lekken is dat de boutjes verroesten en het plastic open doen barsten. Op een gegeven moment (meestal een ongelukkig moment) verliezen de boutjes hun grip en begint het lekken. Vervangen is niet moeilijk, de motorbeschermplaat verwijderen is nog het meeste werk. Mijn pompje deed het trouwens nog gewoon ondanks het krokante uiterlijk, al heb ik hem nog nooit horen draaien.
Het typenummer is 251 965 561 , 40 euro bij Autodoc, https://www.autodoc.nl/ridex/12746919?u ... 2IQAvD_BwE
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Check je hulpwaterpomp!
Re: Check je hulpwaterpomp!
Die ziet er nog beroerder uit dan die lekke die ik laatst vervangen heb. Ik had er eentje zonder schroeven, waarschijnlijk gelijmd, maar deze lekte daar dus ook.
Onbedoeld vangt dit motortje ook nog veel ijzerresten op als deze in het koelsysteem zitten.
Had er een op de sloop gehaald toen ik op vakantie was in Duitsland. De meneer van de sloperij schroefde hem eerst open om al de ijzerresten (ijzervijlsel) van het rotortje te verwijderen, hij wist kennelijk wat hij deed. Daarna weer netjes dichtgeschroefd en even op een accu laten draaien om de motor te testen.
De propellor en magneet die daaraan vast zit (rotor) zijn borstelloos en waterdicht van de spoel gescheiden.
Onbedoeld vangt dit motortje ook nog veel ijzerresten op als deze in het koelsysteem zitten.
Had er een op de sloop gehaald toen ik op vakantie was in Duitsland. De meneer van de sloperij schroefde hem eerst open om al de ijzerresten (ijzervijlsel) van het rotortje te verwijderen, hij wist kennelijk wat hij deed. Daarna weer netjes dichtgeschroefd en even op een accu laten draaien om de motor te testen.
De propellor en magneet die daaraan vast zit (rotor) zijn borstelloos en waterdicht van de spoel gescheiden.