Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lucht - waterverwarmer

vragen over de T6
Plaats reactie
dgio

Lucht - waterverwarmer

Bericht door dgio »

hallo allen,

Ik heb in mijn multivan beide verwarmers zitten, links en rechtsonder. Nu is het zo dat tegen de bus warmgereden is, ik al bijna op mijn bestemming ben. De Standkachel doet het prima, afstandsbediening en paneel in dakje vooraan.

Ik heb nu al redelijk wat gezocht maar een concreet antwoord vind ik helaas niet, hoe bedien ik de waterverwarmer? Ik lees af en toe dat dit niet mogelijk is, dat het vanzelf aanspring onder de x-aantal graden...

Kan ik deze temperatuur zelf aanpassen? VCDS? andere werking?

Alvast bedankt!
Giovanni
SyncRoon

Re: Lucht - waterverwarmer

Bericht door SyncRoon »

Die waterverwarmer start automatisch bij temperatuur onder 8 graden. Je kan de temperatuur niet instellen volgens mij tenzij je aanpassingen doet. Je kan deze wel manueel laten schakelen door extra draad/schakeling te maken. Daar zijn kant en klare oplossingen voor. Het zal niet warmer in de bus worden, of je motor sneller opwarmen, tenzij je de kachel eerder aanzet voor vertrek. Kan je ook met je luchtverwarmer doen. Als je maar 'korte' stukje rijd, kan je beter de fiets nemen.

https://www.standheizungs-shop.de/
Groet, Ronald
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

dgio schreef: 16 nov 2024, 11:04
Ik heb nu al redelijk wat gezocht maar een concreet antwoord vind ik helaas niet, hoe bedien ik de waterverwarmer? Ik lees af en toe dat dit niet mogelijk is, dat het vanzelf aanspring onder de x-aantal graden...
Standaard kun je hem niet zelf bedienen.
En ja hij hoort aan te springen onder de 8 graden.

Als je hem zelf wilt bedienen dan kun je bij Webasto een setje kopen om je zuheizer om te bouwen naar standkachel functionaliteit.
Of je koopt een Danhag module met eventueel een Webasto multicontrol waarmee je de tijd kunt instellen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hanz

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 16 nov 2024, 11:15 . . . tenzij je de kachel eerder aanzet voor vertrek.
Dat heeft alleen zin als dan ook de motor loopt, anders wordt het koelwater niet rondgepompt en gebeurt er niets.
Alternatief is een elektrische motorkachel zoals in ambulances en brandweerautos.

@multivan: hij heeft al een standkachel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: 16 nov 2024, 14:18
Standaard kun je hem niet zelf bedienen.
En ja hij hoort aan te springen onder de 8 graden.
Daar zijn de geleerden het toch niet helemaal over eens... Dit staat er bijvoorbeeld op het Duitse Tx-board:
die WWZH fungiert nach Motorstart immer auch als Zuheizer, allerdings bei T5.2 und T6.x erst bei Außentemperaturen unter 5°C. Es sei denn, du drehst die gewünschte Temperatur der Climatronic auf "High", dann sollte der Zuheizer sich bereits bei Außentemperaturen unter 10°C zuschalten.
Zou het in een T5.1 anders zijn? In onze T5.1 gaat de WWZH ook pas aan bij 4 C, niet eerder (maar wij hebben de Climatronic dan ook nooit op "High" staan). Geen idee of het instelbaar is via VCDS?
Hanz

Bericht door Hanz »

Hanz schreef: 16 nov 2024, 14:22
@multivan: hij heeft al een standkachel.
Sorry Peter, ik had even niet begrepen wat je wilde bereiken met het ombouwen van de zuheizer naar standkachel. Maar daarmee kan je inderdaad het koelwater verwarmen zonder dat de motor loopt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Wat fijn Hanz!
Met die ombouw setjes krijg je ook circulatie in je motorblok, en kun je de voorruit en voorste zijruiten ontdooien. Interieur wordt een beetje opgewarmd, maar niet veel.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie